تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,514 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,130,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,237,005 |
بررسی تطبیقی داستان های کوتاه جمالزاده و موپسان | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 7، دوره 21، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 117-134 اصل مقاله (4.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2016.61379 | ||
نویسندگان | ||
شهرزاد لاجوردی* 1؛ مهوش قویمی2 | ||
1دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات | ||
چکیده | ||
بسیاری از صاحب نظران وادی ادبیات جمالزاده را پدر داستان نویسی معاصرایران، به ویژه داستان کوتاه می دانند. زیرا او برای نخستین بار با انتشار یکی بود یکی نبود، علاوه بر این که انقلابی در نثر فارسی به وجود آورد ، تکنیک داستان نویسی اروپایی را آگاهانه به کار گرفت. از سوی دیگر به نظر بسیاری ازمنتقدان ، گی دو موپسان از برجسته ترین نویسندگانی است که در قرن نوزدهم، به سبب نگارش داستان های کوتاه متعدد وانتشار مجموعه داستان های کوتاه بی شمار در طی ده سال، به عنوان استاد این نوع ادبی به شمار می آید. هدف اصلی این مقاله بررسی تطبیقی شیوه های داستان نویسی این دو نویسندۀ بلند آوازه است. بدین منظور مؤلفان با بهره گیری ازدیدگاه های صاحب نظران ساختارگرا چون ژرار ژنت ، گریماس و تودورف ، بر تکنیک های مشترکی که این دو در آرایش زمان و فضای داستان، شخصیت پردازی ، کانون روایی ، تکنیک داستان در داستان که چند صدایی روایی را درپی دارد متمرکز می شوند.وانگهی روش های مشترکی که این نویسندگان در به کار گیری زبان مردمی و طنز از آن بهره جسته اند، در تعدادی از داستان های کوتاه ، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
داستان کوتاه؛ داستان در داستان؛ کانون روایی؛ چند صدایی روایی؛ ساختار تقابلی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
منابع جمالزاده، محمدعلی. (1379)، آسمان و ریسمان، تهران: سوخان (sokhan). ---. (1380)، کهنه و نو، تهران: سوخان. ---.(1380)، قصههای کوتاه برای بچههای ریشهدار، تهران: سوخان ---.(1392)، کباب غاز، قابل دسترس در سایت: http:// yasbooks.com/431/, www.zoon.ir. میرعابدینی، حسن. (1377)، داستانهای ایرانی صد ساله، جلد 2.1، تهران: چشمه
Demont, B. (2005), Représentations spatiales et narration dans les contes et nouvelles de Guy de Maupassant, paris: Honoré Champion Éditeur. Genette, G. (1972), Figures III, Paris: Seuil. Greimas, A.J. (1986), Sémantique structurale, Paris: PUF. Leclerc, Y. (2011), Maupassant, le noir plaisir de raconter, Paris: PUF. Maupassant, G. (1977), Mademoiselle Fifi et autres nouvelles, Paris: Gallimard. ---. (1996), L’inutile beauté et autres nouvelles, Paris: Gallimard. ---. (1997), Yvette, Paris :Gallimard. ---. (2006), Le colporteur et autres nouvelles, Paris : Gallimard. Salem, J. (2011), “Disciple de Schopenhauer”, Le magazine littéraire, N. 512. Thanh-Vân, Ton- That. (1995), “Analyse structurelle de la nouvelle de Maupassant”, Maupassant et Renoir, Une partie de campagne, Paris: ellipses. Todorov, T. (1971), Poétique de la prose, Paris: Seuil.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,011 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 764 |