تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,514 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,131,213 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,237,475 |
بررسی دیدگاه گوته در باب رستگاری در فاوست | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 3، دوره 21، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 41-58 اصل مقاله (3.65 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2016.61366 | ||
نویسنده | ||
رعنا رئیسی* | ||
دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
در جستار پیشرو، بر اساس آراء هانس گئورگ گادامر، بهبررسی دیدگاه گوته در باب رستگاری در شاهکارش فاوست پرداختهایم. در این اثر، انسانها بهسه طیف، دستهبندی شدهاند: جستجوگران، سادهدلان و بدطینتان. دستۀ نخست، دانشمندانی هستند که همواره در پی کشف حقیقتند؛ اینان بیش از سایرین در معرض وسوسههای شیطان قرار دارند. دستۀ دوم انسانهای ساده و سنتی هستند که دنبالهروی پیشینیان خویشاند و دستۀ سوم افرادی هستند بدطینت که با ظاهرسازی، فقط بهمنافع شخصی خویش و سوءاستفاده از دیگران میاندیشند. عواملی که زمینه را برای سقوط انسان در ورطۀ گناه فراهم میکنند و سد راه رستگاری هستند، فقر، ناامیدی، طلب کمک از غیر خدا در امور و فقدان عشق معرفی میشوند. البته همین انسان گناهکار قادر است روح خویش را نجات دهد و بهسعادت و رستگاری ابدی دست یابد؛ برای نیل بهاین مقصود، عشقورزی، پشیمانی و توبه از گناهان گذشته و همچنین تلاش و کوشش مداوم و خدمت بهخلق شروط لازمند. | ||
کلیدواژهها | ||
انسان؛ شیطان؛ رستگاری؛ فاوست؛ گوته؛ تلاش؛ توبه | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Bibliography
Ahmadi, Babak. (1370/1991). Sakhtar va Taʼvile Matn (The Structure and Interpretation of Text). Tehran: Markaz.
Famouri, Mahdi/Mohammadi, Gordafarin. (1390/2011). Barrasi va moghayeseye do nemade farhangiye shrgh va gharb (A Comparative Study of two Cultural Symbols of the East and West). In:Motaleʼate adabiyate tatbighi. Nr. 19. P. 133-147.
Gadamer, Hans-Georg. (1989). Truth and Method. London: Continuum publishing group.
Goethe, Johann Wolfgang von. (1951). Faust. Eine Tragödie (Faust. A Tragedy). Düsseldorf: Droste.
Goethe, Johann Wolfgang von. (1363/1984). Faust. Tranl. by Asadollah Mobasheri. Tehran: Agah.
Ghorane karim. (The holly Quran). (1389/2010). Tranl. by Ayatollah Makarem Shirazi. Tehran: Taban.
Koleyni, Sheykh Mahammad ibn Yagkub. (1369/1990). Osule Kafi. Tehran: Ketabforushiye Elmiyeye Eslamiye.
Martini, Fritz. (1991). Deutsche Literaturgeschichte. (German literary History). Stuttgart: Alfred Kröner.
Hoseinpour, Ali. (1384/2005). Barrasiye moghayeseiye mafhume eshgh dar negahe Hafez, Goethe va Pushkin (A Comparative Study of the Concept of Love by Hafiz, Goethe and Pushkin).In: Jostarhaye adabi. Nr. 1. P. 87-105.
Mojtabayi, Fathollah. (1387/2008). Hafez dar Fauste Goethe (Hafiz in Faust of Goethe).In: Faslnameye farhangestan. Nr. 38. P. 5-24.
Mojtahed Shabestari, Mohammad. (1377/1998). Hermeneutique, Ketab va Sonnat (Hermeneutique, Book and Tradition). Tehran: Tarhe no.
Schafarschik, Walter. (2009). Johann Wolfgang Goethe, Lektüreschlüssel Faust II (Johann Wolfgang Goethe, readin key Faust II). Stuttgart: Philipp Reclam.
Taghavi, Mohammad. (1389/2010). Az Kaʼabe ta Rum (From Kaʼabato Rome). In:Matnshenasiye adabe Farsi. Nr. 2. P. 1-28.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 939 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 694 |