تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,117,122 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,222,144 |
بررسی موانع فرهنگی استقرار مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی: بررسی موردی کتابخانه های دانشگاههای تبریز و علوم پزشکی تبریز | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 5، دوره 51، شماره 3، مهر 1396، صفحه 127-101 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2016.61268 | ||
نویسندگان | ||
رسول زوارقی* 1؛ رقیه عباس زاده2 | ||
1دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی | ||
2کتابدار کتابخانه دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش، شناسایی موانع فرهنگی عملکرد مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی است. روش: این پژوهش توصیفی–پیمایشی است. جمعآوری دادههای اولیه با استفاده از ابزار پرسشنامه و اطلاعات ثانویه از طریق مطالعه کتابخانهای گردآوری شد. جامعه آماری کلیه کتابداران کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاههای تبریز و علوم پزشکی تبریز هستند در این تحقیق موانع فرهنگی متغیر مستقل و مدیریت دانش متغیر وابسته است. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین تمام متغیرهای مستقل مربوط به موانعفرهنگی متوسطبهبالا و نسبتاًبالا ارزیابی میشوند. میانگین متغیر استقرار مدیریتدانش نیز کمترازحدمتوسط است. این یافته نشانگر وجود رابطۀ معکوس بین هر یک از مؤلفههای موانعفرهنگی با مؤلفههای استقرار مدیریتدانش است. همچنین دیگر یافتهها بیانگر وجود رابطۀ معکوس و معنادار بین موانع فرهنگی و استقرار مدیریتدانش در دو دانشگاهتبریز و علومپزشکیتبریز است. بااینوجود سایر یافتههای پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری در استقرار مدیریتدانش و موانع فرهنگی در دو دانشگاه موردبررسی تبریز و علومپزشکیتبریز وجود ندارد و از بین موانع فرهنگی موردبررسی صرفاً دو متغیر مقاومت در برابر تغییر در دانشگاهتبریز و عدم وجود سیستم پاداش مناسب در دانشگاهعلومپزشکیتبریز بهعنوان اصلیترین موانع فرهنگی استقرار مدیریت دانش شناسایی شدند. اصالت: علیرغم حجم پژوهشهای انجام شده در خصوص مدیریت دانش به ویژه با چشمانداز استقرار آن در کتابخانههای دانشگاهی و تأکید اغلب آنها بر اهمیت عوامل فرهنگی در این زمینه، تاکنون پژوهشی مستقل در خصوص موانع فرهنگی استقرار مدیریت دانش در این نوع کتابخانهها انجام نشده است. بر این اساس اصالت این مقاله میتواند در این زمینه ارزیابی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ موانع فرهنگی استقرار مدیریت دانش؛ مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی؛ چالشهای فرهنگی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,553 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 281 |