![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,875 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,916 |
مقایسه اثربخشی آموزش رفتاری والدین و دارودرمانی بر شدت نشانه های دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال کاستی توجه/بیش فعالی (AD/HD) و استرس فرزندپروری در مادران آنها | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 4، بهمن 1395، صفحه 1-19 اصل مقاله (779.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2017.61077 | ||
نویسندگان | ||
سهیلا خداوردیان* 1؛ فاطمه گلشنی2؛ سوزان امامی پور2؛ آدیس کراسکیان3 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز | ||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکز | ||
3استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج | ||
چکیده | ||
اختلال کاستی توجه/بیش فعالی (AD/HD) یکی از رایج ترین اختلالات عصبی- تحولی رایج دوران کودکی است. این اختلال علاوه بر ایجاد مشکلات رفتاری و یادگیری در کودک، معمولا تعامل کودک مبتلا را با خانواده و نیز همسالان، با مشکل مواجه می کند. هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه اثربخشی آموزش رفتاری والدین (BPT) مبتنی بر رویکرد بارکلی و دارو درمانی با متیل فنیدیت (MPH، ریتالین) در کاهش شدت نشانه های دانش آموزان پسر مبتلا به اختلال کاستی توجه/بیش فعالی و میزان استرس فرزندپروری در مادران آنها بود. ابزارهای پژوهش شامل نخستین خرده مقیاس ویرایش چهارم پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4)، تدوین شده توسط گادو واسپرافکین (1994) و مقیاس استرس فرزندپروری بری و جونز (1995) بود. نتایج نشان داد که هر دو روش در کاهش شدت نشانه ها در کودکان مبتلا به ADHD و استرس فرزندپروری مادران موثر بودند، اما اثربخشی دارودرمانی بر هر دو متغیر وابسته، به نحوی معنادار بیش از اثربخشیBPT بود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش رفتاری والد؛ دارودرمانی؛ اختلال کاستی توجه/بیش-فعالی؛ استرس فرزندپروری | ||
مراجع | ||
حسن زاده، س. ( 1391). استرس والدینی در مادران دارای فرزند ناشنوا. مجله روان شناسی و 1 علوم تربیتی. 42، 62-51 فرزاد، و.، امامی پور، س. و وکیل قاهانی، ف. (1390). بررسی اعتبار، روایی و هنجاریابی پرسشنامه ی علایم مرضی کودکان بر روی کودکان کار. تحقیقات روان شناختی. 3، 56-47 محمد اسماعیل، ا. ، علی پور، ا. (1380). بررسی اعتبار، روایی و تعیین نقاط برش اختلال های پرسشنامه علائم مرضی کودکان(CSI-4) بر روی دانش آموزان 6-14 ساله مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر تهران. پژوهشکده کودکان استثنایی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور 15-13، 106-90. محمدی، ح. و موسوی، و.(1394). مقایسه تنظیم هیجان و خودمهارگری در کودکان با و بدون اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. فصلنامه تحول روانشناختی کودک. 1، 2، 42-29 Adam, B., Young- walker, L. (2014). The Evolution of the ADHD Diagnosis and its Implications for DSM-5. Journal of Pediatrics and Congenital Disorders. Mini Review,1-2 Barkley, R. A., (2015). History of ADHD. In Russel A. Barkley (Ed.), Attention Deficit Hyperactivity Disorder, A Handbook for Diagnosis and Treatment. 4th.edition. NY: Guilford Press, 16-20 Barkley, R. A., (2015). Is Emotional Dysregulation a Core Component of ADHD. In Russel A. Barkley (Ed.), Attention Deficit Hyperactivity Disorder, A Handbook for Diagnosis and Treatment. 4th. edition. NY: Guilford Press, 117-120 Barkley, R. A., (2015). Executive Functioning and Self-Regulation Viewed as an Extended Phenotype: Implications ofthe Theory for ADHD and Its Treatment. Attention Deficit Hyperactivity Disorder, A Handbook for Diagnosis and Treatment. 4th. edition. NY: Guilford Press, 521-525
Chako, A., Allan, C., Uderman, J., cornwell, M. , Anderson, M. & Chimiklis, A. (2015). Training Parents of Youth with ADHD. In Russel A. Barkley (Ed.), Attention Deficit Hyperactivity Disorder, A Handbook for Diagnosis and Treatment. 4th. edition. NY: Guilford Press. 658-661 Charach, A. et al. (2011). Attention Deficit Hyperactivity Disorder: Effectiveness of Treatment in At-Risk Preschoolers; Long Term Effectiveness in All ages, and Variability in Prevalence, Diagnosis and Treatment. Comparative Effectiveness Review No: 44. Agency for Healthcare Resarch and Quality. Rockville, USA.13-14 Chronis, A. M., Jones, H. A. & Raggi, V. L. (2006). Evidence-Based Psychisocial Treatments for Children and Adolescents with ADHD. Chronical Psychological Review. 26(2006).484-502 4. Curatolo, P., Paloscia, C., D’Agati, E., Moavero, R. & Pasini, A. (2008). The Neurobiology of ADHD. European Journal of Pediatric Neurology. 13(2009). pp. 299-304 Danforth, J. S. (2006). Parent Training for Families of Children with Comorbid ADHD and ODD. International Journal of Behavioral Consultation and Therapy. 2(1). 45-48 Johnston, C. & Chronis-Tuscano, A. (2015). Families with ADHD. In Russel A. Barkley (Ed.), Attention Deficit Hyperactivity Disorder, A Handbook for Diagnosis and Treatment. 4th. edition. NY: Guilford Press. 256-258 Pianta, R. C.(?). STRS (Student- Teacher Relationship Manual). Psychological Assessment Resources, Inc. 1-11 Piquero, A. R., Farrington, D. P., Welsh, B. C., Trembly, R. & Jennings, W. G. (2007). Effects of Early Family/ Parent Training on Antisocial Behavior & Delinquency. Retrieved December 6, 2015 from:Meta_Analysis_CAMPBELL_REVIEW_FINAL_ACCEPTED 080308.doc. 3-8 Raghibi, M., Fouladi, S. & Bakhshani N.M. (2014). Parent Training and Behavior Therapy on Behaviors of Children With Attention Deficit-Hyperactivity Disorder. Health Scope. 3(2), January 2014. 1-4 Shahrbanian, M., Salehi, S. & Azizi, A. (2013). The comparison of the Effectiveness of Parents Behavioral Training and Medication with Ritalin on the Rate of the Signs of ADHD. Journal of Community Health Research. 2(2). 50-58 Tripp, G. & Wickens J. R. (2009). Neurobiology of ADHD. Neuropharmacology. 57(2009). 579-589 Wheeler, L. (2010). Critique of the article by Visser and Jehan (2009). ADHD: A scientific factor or a factual opinion? Emotional and behavioral Difficulties. 15(3). 257-267 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,455 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,430 |