2دانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران ، دانشگاه کاشان
3دانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه کاشان
4دانش آموخته دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی عوامل جامعهشناختی مؤثر بر گرایش دانشآموزان به وندالیسم انجام شده است. نوع پیمایش و ابزار مورداستفاده در جمعآوری دادهها در پژوهش حاضر، پرسشنامهی محققساخته میباشد. جامعهی آماری، دانشآموزان مقطع دبیرستان شهر تهران و حجم نمونه، بر اساس فرمول کوکران 384 نفر میباشد که با روش نمونهگیری خوشهایِ چندمرحلهای و تصادفی انتخاب شدهاند. چارچوب نظری پژوهش حاضر را نظریات ناکامی منزلتی کوهن، فرهنگ طبقهی پایین میلر، بیهنجاری آنومی، همنشینی افتراقی ساترلند ، نظریه آنومی و ساختار خانواده و جامعهپذیری تشکیل دادهاند. به منظور سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی صوری و تکنیک تحلیلعاملی استفاده شده است و به منظور بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار Spssو Lisrelصورت گرفت و به منظور بررسی عوامل مؤثر بر گرایش دانشآموزان به وندالیسم از آزمون همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای احساس محرومیت نسبی ، احساس بیهنجاری و همنشینی با همسالان بزهکار رابطه معکوس و معناداری با گرایش دانشآموزان به وندالیسم دارد و متغیرهای پایگاه اقتصادی – اجتماعی و جامعهپذیری رابطه مستقیم و معناداری با گرایش دانشآموزان به وندالیسم دارد. همچنین نتایج حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که 24 درصد از تعییرات گرایش دانشآموزان به وندالیسم توسط مجموع متغیرهای مستقل تبیین میشود.
ارجمند سیاهپوش، اسحق، حیدرآبادی، ابوالقاسم و ارجمند سیاهپوش، بهاره (1392). نقش عوامل اجتماعی در تبیین رفتارهای وندالیستی دانشآموزان دورهی متوسطهی شهر اندیمشک (با تأکید بر امنیت اجتماعی)، فصلنامهی مطالعات جامعهشناختی جوانان، سال سوم، شمارهی نهم. ص 46-23.
بخاریی، احمد (1386). جامعهشناسی انحرافات اجتماعی، تهران: انتشارات پژواک جامعه.
حیدری، اسلام، پارسامهر، مهربان (1391). بررسی عوامل جامعهشناختی مؤثر بر وندالیسم، فصلنامهی جامعهشناسی کابردی، سال بیست و سوم، شمارهی پیاپی 47، شمارهی سوم.
سخاوت، جعفر (1383). جامعهشناسی انحرافات اجتماعی، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
شکرریزی، زهرا (1376). وندالیسم (تخریب آگاهانهی اموال عمومی)، رسالهی کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و تحقیقات مرکز.
علاقه بند، علی (1380). جامعهشناسی آموزش و پرورش ، تهران : نشر روان.
علیوردینیا، اکبر، شارعپور، محمود و رحمانی، سحر (1392). بررسی عوامل مؤثر بر وندالیسم دانشجویان از دیدگاه نظریهی فشار عمومی اگنیو، فصلنامهی پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، سال دوم، شمارهی 3.
گود، ویلیام (1352). جامعه و خانواده، ترجمهی ویدا ناصحی، تهران: نشر کتاب.
محبی، حسین (1382). بررسی عوامل اجتماعی-اقتصادی مؤثر بر خرابکاری بهعنوان مقدمهی رفتار بزهکارانه در بین دانشآموزان دبیرستانهای شهرستان زریندشت، پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید باهنر کرمان.
مطلق، معصومه، نادری، ساجده (1392). بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر بر گرایش دانشآموزان پسر به وندالیسم در محیط مدارس، فصلنامهی مطالعات جامعهشناختی جوانان، سال چهاردهم، شمارهی دهم.
میرفردی، اصغر، احمدی، سیروس و نیکخواه، زهرا (1391). بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش به وندالیسم در بین دانشآموزان دبیرستانی شهر یاسوج، فصلنامهی جامعهشناسی کاربردی، سال بیست و سوم، شمارهی پیاپی (47)، شمارهی سوم.
نواح، عبدالرضا، کوپایی، محمدباقر (1391). عوامل اجتماعی و شخصیتی مؤثر بر گرایش به وندالیسم (خرابکاری) در بین دانشآموزان دبیرستانی شهر اهواز، مجلهی مطالعات توسعهی اجتماعی ایران، سال چهارم، شمارهی دوم.
Cohen, A. (1955), Delinquency Boys, The culture of the gang New York: The Free Press
Jeb, A & Amy, F. & Sean, p (2009), Social control- serious delinquency and risky behavior, Journal of crime & deli quinsy, p. 423.
Garth Esau Vernon (2007), The Influence of Vandalism in Schools on Learners Academic Performance, Magister Educations in The Faculty of Education at The Nelson Mandela Metropolitan University, Supervisor: A. J. Grayling.
M.Lubuva, John and Anna Mtani (2004), "Urban Space and Security: A
Case of the Dar es Salaam", Safety Audits for Women, Dar es Salaam,
Tanzania, 13-17."Making Safer Places, Women's Safety in our Cities", National
Conference, Conference Report, London, 18 th November 2005.