تعداد نشریات | 157 |
تعداد شمارهها | 6,060 |
تعداد مقالات | 66,210 |
تعداد مشاهده مقاله | 111,686,542 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 86,298,527 |
بررسی تأثیر کارکردهای طراحی صنعتی کیوسکهای راهنما در حرم امام رضا(ع)، بر میزان رضایتمندی زائران | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 10، دوره 22، شماره 1، فروردین 1396، صفحه 123-136 اصل مقاله (1.28 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2017.61016 | ||
نویسندگان | ||
مهری پاکیزه سرشت1؛ بهزاد سلیمانی* 2 | ||
1کارشناس ارشد طراحی صنعتی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه طراحی صنعتی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
با توجه به اهمیت حرم امام رضا(ع) و فراوانی زائرانی که در این مکان حضور مییابند، انجام اقداماتی برای افزایش میزان رضایتمندی آنها ضروری است. هدف کلی از پژوهش حاضر، افزایش میزان رضایتمندی زائران حرم رضوی از طریق ارائۀ مناسب اطلاعات بهوسیلۀ کیوسکهای راهنماست. این پژوهش توصیفیتحلیلی بوده و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعۀ آماری را زائران حرم تشکیل میدهند که 420 نفر از آنها بهعنوان نمونه، به روش داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و از طیف لیکرت برای دریافت میزان رضایتمندی استفاده شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از جدول فراوانی، میانگین و انحراف معیار و برای تحلیل فرضیات، از آزمون همبستگی و میانگین جامعۀ آماری استفاده شده است. نتیجۀ تحلیلها ثابت کرد بین عملکرد و ارائۀ مناسب اطلاعات از طریق کیوسکهای راهنما، با میزان رضایتمندی زائران ارتباط وجود دارد. یافتههای پژوهش نشان داد زائران از اطلاعرسانی در حرم و کارکرد کیوسکهای موجود رضایت ندارند و این نارضایتی از کارکردهای فنی، بیشتر از کارکردهای زیباییشناسی است. با توجه به مطالعات، رعایت ملاحظات طراحی و ساخت، اصول ارگونومی و آنتروپومتری، زیباییشناسی، مکانیابی، استفاده از عناصر معماری اسلامی و فرم، رنگ و مصالح هماهنگ با محیط موجب کارکرد صحیح کیوسکها و درنهایت، افزایش رضایتمندی زائران میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اطلاعرسانی؛ حرم امام رضا(ع)؛ رضایتمندی؛ زیبایی شناسی؛ کارکرد فنی؛ کیوسک راهنما | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of The impact of industrial design functions at the shrine of Imam Reza (AS) guidance kiosks, on pilgrim’s satisfaction | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehri Pakizehseresht1؛ Behzad Soleimani2 | ||
1M.A. industrial design,Art Faculty,Alzahra university,Tehran,Iran | ||
2Assistant professor of the department of industrial design,Faculty of Arts, Al-Zahra University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Mashhad city is the third and one of the most important city tours in the world and that is why many people visit this place of pilgrimage each year. The reason that Mashhad is put in third place and has many visitors and travelers is that Imam Rezas' (AS) holly shrine is located in the aforementioned city. It is essential to take action in order to supply and increase the satisfaction of visitors with this holly place. The issue in the present project is the lack of appropriate notification systems to provide rapid and better information for the needs of pilgrims at the shrine of Imam Reza (AS). Given the magnitude and importance of the many pilgrims who attend every day in this holy shrine, it is necessary to provide the vast amount of pilgrims with various information including location information, routing information as well as some information about the city, in order to reduce confusion and waste of time. Presently, lack of appropriate information in the shrine in order to help and guide the pilgrims, large courtyards and their similarity with one another and the continued expansion of the courtyards, causes difficulty in finding desired locations and most visitors face confusion, dissatisfaction and waste of time. The main requirement of the pilgrims in this research is the need to get the correct and coherent information. In this study, pilgrims' satisfaction with the shrine's notification system is tested. User satisfaction is of great importance and all organizations combine their activities with the users' needs and satisfactions. Assessing and measuring satisfaction as one of the most common methods to determine resolution to the needs of the users of one product, is an effective tool for controlling the overall performance and identifying weaknesses and trying to resolve them. The overall objective of this study is to increase visitors ' satisfaction by providing appropriate information they need. This was a cross-sectional study which was accomplished through the survey method.The population of this research were pilgrims and 420 people were voluntarily asked to answer the questions. Questionnaires were used for data collection and Likertfor receiving the amount of satisfaction. To analyze the data, frequency distribution, mean and standard deviation, correlation analysis, hypothesis testing and population average were used.After statistical analysis, the significant level was set to zero, and was proven that there is a significant relationship between performance and providing information through the Kiosks in the shrine of Imam Reza(AS) and the pilgrims satisfactions.The results showed that pilgrims are not satisfied with the Kiosk’s function and the dissatisfaction with the technical functions is more than the aesthetic functions. According to the studies, compliance criteria and various design and construction considerations, principles of ergonomics and anthropometry, using the right materials, the right location, maintenance and use of aesthetic principles in kiosks, and Islamic architectural elements as well as form , color and materials in accordance with the proper functioning of kiosks would finally increase satisfaction in visitors. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Satisfaction, Awareness, Guidance Kiosk, Function, Aesthetics, the shrine of Imam Reza (AS) | ||
مراجع | ||
آزادگان، ایمان (1385)، «شناسایی و بررسی رهیافتهای نوین در عرصۀ فناوری اطلاعات، مطالعۀ موردی: کیوسک اطلاعات و اینترنت برای جانمایی در ایستگاههای متروی تهران»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، دانشگاه تهران، چاپ نشده. بابایی اقدم، فریدون و همکاران (1393)، درآمدی بر شناخت عناصر مبلمان شهری، تهران: هنر معماری غرب. بحرینی، سیدحسین (1390)، فرایند طراحی شهری (چاپ یازدهم)، تهران: مؤسسۀ انتشارات دانشگاه تهران. بوردک، برنهارد.ای (1391)، دیزاین، تاریخچه، فلسفه و زمینههای طراحی محصول، ترجمۀ علی مولایی، تهران: وارش. بهزادفر، مصطفی (1390)، هویت شهر: نگاهی به هویت شهر تهران (چاپ سوم)، تهران: مؤسسۀ نشر شهر. پورداداش سنگده، محمدرضا؛ فهیم نیا، فاطمه (1388)، «بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران از پایگاه اطلاعرسانی تخصصی موجود در وبسایت دانشگاه تهران»، مجلۀ کتابداری، سال 43، شمارۀ 50، صص ۲۸-۱۱. دارابی، ماهان؛ ملکی، آناهیتا (1387)، «روشهای مختلف اندازهگیری رضایت مشتری»، ماهنامۀ مهندسی خودرو و صنایع وابسته، سال اول، شمارۀ 3، صص ۳۲-۲۷. رادفر، حمیدرضا (1386)، «درآمدی بر علم اطلاعرسانی»، کتاب ماه کلیات، سال 11، شمارۀ 3، صص 5۶-5۴. رجبی فرد، عباس (1388)، «توسعۀ زیرساختارهای اطلاعات مکانی (SDI) بهعنوان بستر قادرسازی برای دسترسی و تبادل اطلاعات»، مجلۀ شهر نگار، شمارۀ 51، صص ۴۳-۳۸. صداقت کیش، آرش (1390)، آلبوم تصویری عناصر مبلمان شهری3: کیوسک، تهران: هیواسا. ضرغامی، سعید؛ بارقندی، پروین (1391)، «هستیشناسی فناوری اطلاعات: بازخوانی چرایی بهرهگیری از فناوری اطلاعات در تربیت»، پژوهشنامۀ مبانی تعلیموتربیت، دانشگاه فردوسی مشهد، سال دوم، شمارۀ دوم، صص ۱۲۰-۹۹. غفاری، خلیل؛ احقر، قدسی و نادری (1387)، «بررسی تحلیلی مبانی روانشناختی، اجتماعی و فلسفی برنامۀ درسی فناوری اطلاعات(ICT)»، فصلنامۀ رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال دوم، شمارۀ 4، صص ۱۰۰-۷۵. مجیدی، سعید؛ فرج عصری، الهه (1390)، «نشانهشناسی، زیباییشناسی و عملکردگرایی در طراحی محصول با رویکرد مینیمالیسم احساسگرا»، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، شمارۀ 45، صص ۷۷-۷۱. محمدی نوزادیان، حسن (1386)، «طراحی ایستگاه اطلاعرسانی تخت جمشید»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، دانشگاه هنر، چاپ نشده. مرتضایی، سیدرضا (1382)، رهیافتهایی در طراحی مبلمان شهری (چاپ دوم)، تهران: انتشارات سازمان شهرداریهای کشور. مرتضایی، سیدرضا؛ اصل فلاح، مهدی (1392)، بنیانهای طراحی در زیباسازی شهری، تهران: هنر معماری قرن. معاونت طرح و برنامۀ سازمان عمران و توسعۀ حریم حرم حضرت رضا(ع) (1390)، بررسی ترافیک پیاده در حوزۀ حریم حرم و ارائۀ راهکارها جهت رفع گرههای ترافیکی، مشهد: سازمان عمران و توسعۀ حریم حرم. مهندسین مشاور شهرسازی و معماری پهنه بند (1388)، مطالعات ساماندهی و برنامه راهبردی مبلمان محیطی حرم(جلد دوم): مطالعات سنجش وضعیت فضاهای داخلی، صحنها و بستها، مشهد: سازمان عمران و توسعۀ حریم حرم حضرت رضا(ع). مهندسین مشاور معماری و شهرسازی آستان قدس رضوی (1388)، طرح جامع حرم مطهر حضرت رضا(ع)، مشهد: سازمان عمران و توسعۀ حریم حرم حضرت رضا(ع). نعمتی انارکی، داوود؛ شمسینیا، پروین (1389)، «مدیریت اطلاعرسانی و کتابداری: مدیریت و برنامهریزی اطلاعات»، عصر ارتباطات، شمارۀ 16، صص ۱۶۸-۱۳۹. نظریان، اصغر و همکاران (1392)،مبلمان شهری، مسائل و چالشها، تهران: پژوهشگران نشر دانشگاهی. هاف، توماس (1386)، تاریخ مختصر طراحی صنعتی، ترجمۀ ندا لنکرانی، تهران: مارلیک.
Abdallat, Muhannad Emam;Hesham El–Sayed(2008), Customer satisfaction, Journal of King Saud University,Vol.17.,pp.45-60.
Bevan, Nigel (2009), Extending quality in use to provide a framework for usability measurement, Proceedings of HCI International Conference, San Diego,CA,USA,19-24 July, pp. 1-10.
Giese, Joan L; Cote, Joseph A (2000), Defining Consumer Satisfaction, Academy of Marketing Science Review, No.1., pp. 1-24.
Gyasi Nimako ,S (2012), Customer satisfaction with service quality dimensions in Ghana' s mobile telephony industry: implications for management and policy, Consumer satisfaction, dissatisfaction and complaining behavior conference proceeding, The biennial meeting, University of La Verne,La Verne,California.,pp. 119-134.
Jordan, Patrick W (1998), An introduction to usability, Taylor & Francis, USA.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,257 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 778 |