
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,247,160 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,085,054 |
فضاهای دیجیتال و سنت خلق محیطهای انگارهگرایانه در صحنهپردازی تئاتر معاصر غرب | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 7، دوره 22، شماره 1، فروردین 1396، صفحه 59-70 اصل مقاله (7.54 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2017.60742 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل شفیعی1؛ جلیل خلیلآذر* 2؛ نیلوفر ملک3 | ||
1استادیاردانشکدهی سینما ـ تئاتر، دانشگاه هنر، تهران | ||
2دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکدهی هنر ادیان و تمدنها، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3استادیار دانشکدهی معماری، دانشگاه هنر اصفهان | ||
چکیده | ||
اصطلاح «محیط انگارهگرایانه» به فضایی اشاره میکند که دارای ظاهر گولزننده است و میتواند در مخاطب، تصوری غیرواقعی از آنچه واقعاً وجود دارد، ایجاد کند. این سنت از یونان باستان تاکنون استمرار داشته و به شکلهای مختلفی ساخته شده است. صحنهپردازی تئاتر معاصر غرب به مدد تکنولوژیهای نوین، فضاهای دیجیتالیای را ایجاد کرده که به آنها «دکور نرم» میگویند. این فضاها قادر به خلق محیطهای انگارهگرایانهاند و به همراه «دکورهای سخت»، اِمکانهای اجرایی جدیدی برای کارگردانی و بازیگری به وجود آوردهاند. هدف اصلی مقاله حاضر، تبیین نقش فضاهای دیجیتال در کمک به خلق محیطهای انگارهگرایانه در صحنهپردازی تئاتر معاصر غرب و نیز اِمکانهای اجرایی جدیدی است که در حوزهی بازیگری و کارگردانی به دست آمده است. در این مسیر، تکیه بر آثاری از جورف اسووبودا، پاول سرمون و مارسل روکا است. روش تحقیق، توصیفیـ تحلیلی بوده و با استناد به منابع کتابخانهای و تصاویر انجام شده است. نقش تصویر متحرک، فناوری تلماتیک و بدن بازیگر، به عنوان ارکان اساسی خلق محیطهای انگارهگرایانه، مطرح است. نتایج پژوهش نشان میدهد، تکنولوژیهای دیجیتال نهتنها باعث تعامل و اشتراکگذاری فضای داخل و خارج از صحنه برای بازیگری و کارگردانی شدهاند، بلکه نوید پدیدآمدن مدیوم جدیدی را میدهند که شاید بتواند هر آنچه را تئاتر کم دارد و همهی آنچه را سینما نمیتواند به دست آورد، محقق کند. | ||
کلیدواژهها | ||
محیط انگارهگرایانه؛ فضاهای دیجیتال؛ تصویر متحرک؛ فناوری تلماتیک؛ بدن بازیگر | ||
مراجع | ||
براکت، اسکار گراس (1389)، تاریخ تئاترجهان، ترجمهی هوشنگ آزادیور، جلد اول (چ پنجم)؛ جلد دوم (چ چهارم)؛ جلد سوم (چ سوم)، مروارید، تهران. شائفنر، آندره و دیگران (1383)، دایرةالمعارف پلئیاد: مجموعهی تاریخ نمایش در جهان، ترجمهی نادعلی همدانی و دیگران، جلد اول تا سوم، چاپ اول، نمایش، تهران. ملکپور، جمشید (1393)، گزیدهایاز تاریخ نمایش در جهان، چاپ دوم، افراز، تهران.
Aronson, A (2008), Looking into the abyss, Essays on Scenography (Theater: Theory/ Text/ Performance), Universityof Michigan Press, USA.
Burian, J. M (1974), the Scenography of Josef Svoboda, First Edition, Wesleyan, New York.
Burian, J. M (1983), Svoboda: Wagner: Josef Svoboda’s Scenography for Richard Wagner’s Operas, First Edition, Wesleyan, New York.
Burian, J. M (2000), Modern Czech Theatre: Reflector and Conscience of a Nation (Studies Theatre Hist & Culture), First Edition, University Of Iowa Press, Lowa.
Banes, S & Lepecki, A (2007), The Senses in Performance, First Edition, Publisher: Routledge, New York.
Benjamin, W (1969), Illuminations: Essays and Reflections, Translated by Harry Zohn, First Edition, Schocken, New York.
Baudrillard, J (1983), the Ecstasy of Communication, In the Anti- Aesthetic: Essays in Postmodern Culture, Bay Press, Seattle.
Beacham, R. C (1993), Adolphe Appia: Texts on Theatre, First Edition, Routledge, New York.
Crisafulli, F (2013), Active light: issues of light in contemporary theatre, First Edition, Create Space Independent Publishing Platform, Dublin.
Craig, E. G & Chamberlain, F (2008). On the Art of the Theatre, First edition, Routledge, New York.
Collins, J & Nisbet, A (2010), Theatre and Performance Design: A Reader in Scenography, First Edition, Routledge, New York.
Dixon, S (2007), Digital Performance, A History of New Media in Theater, Dance, Performance Art, and Installation (Leonardo Book Series), First Edition, The MIT Press, Cambridge.
Giesekam, G (2007), Staging the Screen, the use of film and video in theatre (Theatre and Performance Practices), First Edition, PalgraveMacmillan, Boston NY.
Sturken, M & Cartwright, L (2009), Practises of looking, an introduction to visual culture, Second edition, Oxford University Press, New York.
Vogiatzaki, E & Santorineos, M (2011), Illusionistic Environments – Digital Spaces, Body, Space & Technology, Vol. 10, Issue. 1, pp.4-6.
Wolfensberger, R (2009), On the Couch – Capturing Audience Experience (A Case Study on Paul Sermon’s Telematic Vision), University of Krems press (The Department for Image Science), Austria.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,548 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,706 |