
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,253,159 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,092,783 |
عناصر غیرروایتی در فیلم روایتی (بررسی موردی فیلمهای آخر بهار و چانکینگ اکسپرس) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 5، دوره 22، شماره 1، فروردین 1396، صفحه 41-50 اصل مقاله (4.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2017.60740 | ||
نویسندگان | ||
محمد شهبا* 1؛ محمدرضا شریف زاده2؛ حسین شاهق3 | ||
1دانشیار دانشکدة سینماتئاتر، دانشگاه هنر، تهران | ||
2استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران | ||
3کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران | ||
چکیده | ||
عناصر غیرروایتی، مجموعه وسیعی از شگردهای فرمی، از عناصر بصری گرفته تا فرمهای موسیقایی را دربرمیگیرند. شیوة بهکارگیری حرکات دوربین، رنگ، نورپردازی، لباس بازیگران، طراحی صحنه و حتی فضا و مکانهای انتخابشده برای صحنههای مختلف فیلم، میتوانند نقش عمدهای در خلق عناصر غیرروایتی ایفا کنند. از طرفی بهکارگیری پارامترهای خاص و شگردهای سبکی بهصورت سازمانیافته، به خلق گونهای از روایت منجر میشود که آن را روایت پارامتری مینامند. این پژوهش در ابتدا به مشخصکردن نقش و جایگاه عناصر غیرروایتی در روایت کلی یک فیلم میپردازد و سپس تلاش میکند تا تفاوتهای عمده میان عناصر غیرروایتی با پارامترهای مشخص در یک روایت پارامتری را بنمایاند. بنابراین برای رسیدن به این هدف سعی شده تا با استفاده از شیوه موردپژوهی و با مدنظر قرار دادن رویکرد نئوفرمالیسم، جنبههای غیرروایتی و وجوه پارامتری دو مورد از فیلمهای دو تن از صاحب سبکترین سینماگران شرق آسیا، مورد بررسی قرار گیرد. حاصل آن که عناصر غیرروایتی بهطورکلی دو نقش عمده را در این آثار بازی میکنند. این عناصر زمانی که فرضاً نظامی از تکرارها را میآفرینند، در خدمت بیان روایت پارامتری فیلم هستند، اما آنجا که به صورتی منحصربهفرد معانی عمیق و تلویحی فیلم را بازمینمایانند، بهصورت عناصر غیرروایتی صرف درمیآیند. | ||
کلیدواژهها | ||
روایت پارامتری؛ عناصر غیر روایتی؛ پیرنگ؛ شگردهای سبکی؛ سریالیسم | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (1368)، تنهایی ازو، ماهنامه سینمایی فیلم، بهار، شماره 75، صص 85-84. احمدی، بابک (1392)، از نشانههای تصویری تا متن، چاپ سیزدهم، نشر مرکز، تهران. اسلامی، مجید (1389)، مفاهیم نقد فیلم، چاپ پنجم، نشر نی، تهران. بوردول، دیوید (1373)، روایت در فیلم داستانی، ترجمه علاءالدین طباطبایی، جلد اول، انتشارت بنیاد سینمایی فارابی، تهران. بوردول، دیوید (1375)، روایت در فیلم داستانی، ترجمه علاءالدین طباطبایی، جلد دوم، انتشارت بنیاد سینمایی فارابی، تهران. Andrew, Dudley (1984), Concepts in Film Theory, Oxford University Press, Oxford.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,914 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,781 |