
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,544 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,895,394 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,942,698 |
جستاری بر سازماندهی فواصل و رویکرد دُدِکافنیک در موسیقی دمیتری شستاکویچ | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 4، دوره 22، شماره 1، فروردین 1396، صفحه 35-40 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2017.60739 | ||
نویسندگان | ||
حسین قنبری احمد آباد* 1؛ محمدرضا تفضلی2 | ||
1کارشناسی ارشد رشته آهنگسازی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
2عضو هیئت علمی دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر، تهران | ||
چکیده | ||
در این نوشتار تلاش بر آن است تا سازماندهی فاصلهای و انسجام در موسیقی دمیتری شستاکویچ مورد بحث قرار گیرد. بدین منظور، این پژوهش با روش تحقیق تحلیلی ابتدا به بررسی موتیفهای شاخص همچون DSCH و SASCHA (ساشا) میپردازد؛ چرا که این موتیفها نماینده کیفیت صدادهی در آثار آهنگساز هستند. در تحقیقات پیشین به نحوهی پیدایش DSCH و نیز کاربرد مستقیم آن بگونهای شایسته پرداخته شده است؛ اما تمرکز این مقاله، بر استفاده غیرمستقیم یا تلویحی این موتیفها، از جمله تاثیر آن بر آلتراسیون مدها و نوع فواصل مورد استفاده در سری است. در واقع بررسی استفاده غیرمستقیم از این موتیف، نشاندهندهی کیفیت صدادهی خاص در آثار مختلف آهنگساز است. علاوه بر استفاده مستقیم از موتیف "ساشا"، میتوان فواصل مورد تاکید و شاخص در آن و حضور سلول 5-3 را (بعنوان زیرمجموعه آن) در آثار متاخر شستاکویچ مشاهده کرد. پس از بررسی آثار شستاکویچ میتوان نتیجه گرفت، سازماندهی فواصل چه تاثیری در ایجاد انسجام در قطعات دارند. در واقع، او با آوردن عناصر آتونال و دُدِکافنیک در موسیقی تنال خود، نه تنها موجب از هم گسیختگی زبان موسیقایی خود نمیشود، بلکه با سازماندهی فاصلهای، زبانی شخصی و یکپارچه را در موسیقی خود ایجاد میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
انسجام؛ شستاکویچ؛ دُدِکافنی؛ سازماندهی فاصلهای | ||
مراجع | ||
Brown, Stephen (2006), Tracing the Origins of Shostakovich’s, Musical Motto” Intégral, Vol. 20, 69-103.
Child, Peter (1993), Voice Leading Patterns and Interval Colocation in late Shostakovich: Symphony 15, Music Analysis, Vol. 12, No.1, 71-88 .
Fanning, David (2004), String Quartet No.8, Aldershot, England, Ashgate.
Headlam, Dave (1996), the Music of Alban Berg, Yale University Press, New Haven.
Mead, Andrew (1994), an Introduction to the Music of Milton Babbitt, Princeton University Press, New Jersey.
Perle, George (1996), Twelve-Tone Tonality. University of California Press, Oakland, California.
Schmelz, Peter J (2004), Shostakovich's 'Twelve-tone' Compositions and the Politics and Practice of Soviet Serialism, In Shostakovich and His World, ed. Laurel E. Fay, 303-54. Princeton University Press, New Jersey.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,674 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,377 |