تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,086,512 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,189,787 |
مطالعۀ تطبیقی ماهیت حقوق تصویری ستارگان در تبلیغات تجاری | ||
مطالعات حقوق تطبیقی | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 2، مهر 1395، صفحه 511-532 اصل مقاله (331.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jcl.2016.60691 | ||
نویسندگان | ||
فیض الله جعفری* 1؛ مهرناز مختاری2 | ||
1استادیار گروه حقوق دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه بوعلی سینا | ||
چکیده | ||
امروزه از تصاویر ستارگان برای تبلیغ کالاها و خدمات استفاده میشود و این پدیده روزبهروز در حال گسترش است. از یک سو در سالهای اخیر، ستارگان به ارزش تصویر و حقوق تصویری خود در دنیای تبلیغات آگاهی یافتهاند و از سوی دیگر، بسیاری از بنگاهها و صاحبان کالا و خدمات، به نیروی جذاب شهرت ستارگان بهعنوان ابزاری برای تقویت فروش محصولات خود پی بردهاند. به همین لحاظ در دنیای امروزی، حقوق تصویری (Image Rights) ستارگان به دارایی باارزشی تبدیل شده است. در خصوص ماهیت حقوق تصویری ستارگان رویۀ واحدی میان نظامهای حقوقی وجود ندارد. نظام حقوقی ایالات متحدۀ امریکا با پذیرش آن بهعنوان یک حق تبلیغی یا حق شهرت (Right of Publicity)، ارزش اقتصادی تصویر را بهرسمیت شناخته و آن را مانند یک حق مالی دانسته است. در میان کشورهای اروپایی، نظام حقوقی انگلستان، حقوق تصویری را در محدودۀ حق خلوت (Right of Privacy) توصیف میکند و فرانسه هنوز در قالب نظریۀ حق بر شخصیت (Right of Personality) باقی مانده است. با درنظر گرفتن اختلاف نظرها در این حوزه، نگارندگان مقالۀ حاضر در صدد هستند ضمن بیان رویکردهای پذیرفتهشده در نظامهای حقوقی یادشده، ماهیت حقوق تصویری را در حقوق ایران تحلیل نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
تبلیغات بازرگانی؛ حق بر شخصیت؛ حقوق تصویری؛ حق خلوت؛ حق شهرت | ||
مراجع | ||
الف) فارسی 1. بادینی، حسن (1391)، «مسؤولیت مدنی ناشی از نقض حقوق معنوی مربوط به شخصیت و حقوق بشر»، فصلنامۀ حقوق، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دورۀ 42، شمارۀ 1، ص107-89. 2. جعفرزاده، میرقاسم (1385)، «مبانی فقهی مشروعیت حقوق فکری»، مجلۀ تخصصی الهیات و حقوق، شمارۀ 19، ص96-62. 3. حکمتنیا، محمود و خوشنویس، امرالله (1388)، «مصادیق حقوق مالکیت فکری در صنعت ورزش»، حقوق اسلامی، سال ششم، شمار 23، ص158-127. 4. رحمدل، منصور (1384)، «حق انسان بر حریم خصوصی»، مجلۀ دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شمارۀ 70، ص145-119. 5. موسیزاده، ابراهیم و مصطفیزاده، فهیم (1391)، «نگاهی به مفهوم و مبانی حق بر حریم خصوصی در نظام حقوقی عرفی»، فصلنامۀ بررسیهای حقوق عمومی، سال اول، شمارۀ 2،ص67-46. ب) خارجی 6.Adrian, Angela (2013); “Image is Everything: The New Image Right of Guernsey”, Available at:www.icondia.com/wp-content/uploads/2014/04/Image-is-Everything.pdf
7.Adrian, Angela (2014); “Trade Mark Dilution, Right of Publicity, Image Rights: A Comparative Analysis of Japanese, Australian, UK and US Law”, Institute of Intellectual Property Bulletin (IIP Bulletin), Vol. 23, PP. 1-44
8. Balcarczyk, Justyna (2010); Sport image rights – a comparative overview, Zbornik radova Pravnog fakulteta u Splitu, Vol. 47, No. 2, PP. 327-3349. Barnett, Stephen R. (1999); “The Right to One’s Own Image: Publicity and Privacy Rights in the United States and Spain”, American Journal of Comparative Law, Vol. 47, PP. 555-58210. Budhiraja, Garima (2011); “Publicity Rights Of celebrities: An Analysis under the Intellectual Property Regime “, Nalsar Student Law Review, Vol. 7, No. 6, PP. 85-108
11. Caenegem, William Van (1990); “Different approaches to the protection of celebrities against unauthorized use of their image in advertising in Australia, the United States and the Federal Republic of Germany”, European Intellectual Property Review, Vol. 12, No. 12, PP. 452-458
12. Cloete, Rian (2012); The taxation of image rights:A comparative analysis, De Jure, Pretoria University Law Press, Vol. 45(3), PP. 556-567
13. Drake, Philip (2007); “Who Owns Celebrity?: Privacy, Publicity and the Legal Regulation of Celebrity Images”, in: Sean Redmond and Su Holmes (eds.), Stardom and Celebrity: A Reader, SAGE Publications Ltd,
14. Halpern, Sheldon W. (2003); “Book Review: The Commercial Appropriation of Personality” (by Huw Beverley, Smith, Cambridge University Press, 2002), Duke Journal Of Comparative & International Law, Vol. 13, PP. 381-388
15. Jennings, Jonathan S. (2003); “The Right Of Publicity And Cyberspace”, ABA Intellectual Property Law Section’s 18th Annual Intellectual Property Law Conference in Washington D.C.,
16. Johnmark, Dakung Reuel (2014); “Celebrity Advertising and the Performance Of New Products In Globacom Nigeria Limited”, Interdisciplinary Journal Of Contemporary Research In Business, Vol. 6, No. 4, PP. 1-18 17. Korotkin, Lindsay (2013); Finding Reality In The Right Of Publicity, Cardozo Law Review De•novo, Cardozo School of Law, New York City, PP. 268-313
18. Kwall, Roberta Rosenthal (1994); “The Right of Publicity vs. the First Amendment: A Property and Liability Rule Analysis”, Indian Law Journal, Vol. 70, Issue 1,PP. 47-118
19. Logeais, Elisabeth and Schroeder, Jean-Baptiste (1998); “The French Right of Image: An Ambiguous Concept Protecting the Human Persona”, Loyola of Los Angeles Entertainment Law Review, Vol. 18, No. 3, PP. 511-542
20. Masson, Sean T. (2010); “The Presidential Right of Publicity”, Boston College Intellectual Property & Technology Forum, PP.1-921.Moskalenko, Kateryna (2015); “The right of publicity in the USA, the EU, and Ukraine”, International Comparative Jurisprudence, Volume 1, Issue 2, PP. 113–120
22. Mullick, Souvanik Narnaulia, Swati (2008); “Protecting Celebrity Rights Through Intellectual Property Conceptions “, NUJS Law Review, Vol. 1, No. 4,PP.615-635
23. Pareek, Anurag and Majumdar, Arka (2006); “Protection Of Celebrity Rights- The Problems and the Solutions”, Journal of Intellectual Property Rights, Vol. 11, No. 6, PP. 415-423
24. Pina, Carolina (2014); “The Role of IP for Athletes and Image Rights”, P. 3; Available at:
25.Reichman, Jonathan D. (2012); “Right of Publicity in 17 Jurisdictions Worldwide”, Published by Getting The Deal Through, PP.1-12
26.Richard S. Robinson (1998); “Preemption, the Right of Publicity, and a New Federal Statute”, Cardozo Arts and Entertainment Law Journal, Vol. 16, PP.183-207
27. Rooney, Susannah M. (2013); “Just another Brown-Eyed Girl: Toward A Limited Federal Right Of Publicity Under The Lanham Act In a Digital Age Of Celebrity Dominance”, Southern California Law Review, Vol. 86, No. 4, PP. 24-43 28. Ruane, Kathleen Ann (2014); “Freedom of Speech and Press: Exceptions to the First Amendment”,University of North Texas Digital Library, Congressional Research Service, PP.1-35; Available at:
http://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc462149/. (Last Accessed April 3, 2016)
29. Savare, Matthew (2013); “Image is Everything: A Comparative Examination of Publicity Rights in the US and Western Europe”, Intellectual Property magazine, PP. 52-54
30. Schoeneberger, Michael Bubba (2013); “Unnecessary Roughness: Reconciling Hart and Keller with a Fair Use Standard Befitting the Right of Publicity”, e-Journal of Science & Technology, Vol. 8, Issue 5, PP.1875-1918
31. Stapleton, Laura Lee and McMurphy, Matt (1999); “The Professional Athlete’s Right of Publicity”,Marquette Sports Law Review, Volume 10, Issue 1, PP. 23-68
32. Synodinou, Tatiana (2014); “Image Right and Copyright Law in Europe: Divergences and Convergences”, Laws, Vol. 3, No. 2, PP. 181-207
33. Tugendhat, Michael (2003); “Exploitation of Image Rights in the UK”; Available at: fbls.eu/wp-content/uploads/2013/03/2002-Exploitation-of-Image-Rights-in-the-UK-by-Michael-Tugendhat-QC.pdf 34. Tushnet, Rebecca (2015); “A Mask that Eats into the Face: Images and the Right ofPublicity”, Columbia Journal of Law & the Arts, Vol. 38, PP. 1-47 35. Vick, Kevin L. and Jassy, Jean-Paul (2011); “Why a Federal Right of Publicity Statute Is Necessary”, Communications Lawyer, Vol. 28, Issue 2, PP.14-22
-http://unitedkingdom.taylorwessing.com/uploads/tx_siruplawyermanagement/IP_HittingBack.en.pdf (visited at: 3/31/2016- 95/1/12)
36. www.Intellectualpropertymagazine.com. (visited at: 3/31/2016- 95/1/12)
References:
37. Badini, Hasan, (2012), “Civil Liability Arising From Breach of Moral Rights Related to the Personality and Human Rights”, Law Quarterly, Faculty of Law and Political Science, Tehran university, Vol. 42, No. 1, PP. 97-100, (in Persian)
38. Jafarzadeh, Mir Ghasem (2006), “LegalFoundation of Legitimacy of Intellectual Rights”, Journal of Theology and Law, No. 19, PP. 61-95, (in Persian)
39. Hekhmatnia, Mahmood, and Khoshnevis, Amrollah (2009), “The Examples of Intellectual Property Rights in Sport Industry”, Islamic Law Review, No. 23, PP. 127-158, (in Persian)
40. Rahmdel, Mansour (2005), “Right of Mankind on Privacy”, Journal of Law and Political Science, No. 70, PP. 119-145, (in Persian)
41. Mosazadeh, Ebrahim, and Mostafazade, Fahim (2013), “The Look at the Concept and Foundations of Right on Privacy in Common Law System”, Quarterly Journal of Public Law Surveys, No. 2, PP.45-67, (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,215 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,611 |