تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,759 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,905 |
بررسی و تحلیل رضایتمندی روستاییان از کیفیت خدمات دهیاریها با بهرهگیری از مدل تحلیل شکاف: مورد مطالعۀ شهرستان بناب | ||
توسعه محلی (روستائی-شهری) | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 13، مهر 1394، صفحه 277-298 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی : پژوهش دانشگاهی از گرنت (نام دانشگاه، معاونت یا مؤسسه پژوهشی دانشگاهی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrd.2015.60564 | ||
نویسندگان | ||
وکیل حیدری ساربان1؛ علی مجنونی توتاخانه* 2؛ مجتبی مفرح بناب3 | ||
1دانشیار جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل | ||
2دانشجوی دکترای رشته جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه بناب | ||
3کارشناسی ارشد، عضو هیئت علمی گروه مهندسی معماری دانشگاه بناب | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با بهرهگیری از مدل شکاف به ارزشیابی کیفیت خدمات دهیاریها میپردازد. بدین منظور 32 گویه در ابعاد رفتاری، کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی تعریف شده است. این تحقیق از نوع کاربردی و از لحاظ روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. برای محاسبۀ روایی، 50 پرسشنامه توزیع شد و با دادههای کسبشده و استفاده از فرمول ویژۀ کرونباخ آلفا، پایایی بخشهای مختلف پرسشنامۀ تحقیق 88/0 الی 90/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش حاضر در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. جامعۀ آماری شامل 14559 سرپرست خانوار روستایی بوده که از این تعداد، بر اساس فرمول کوکران 400 خانوار به عنوان حجم نمونه و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. نتایج نشان داد که در تمام ابعاد مذکور، کیفیت خدمات دهیاریها اندک بوده و شکاف بین ادراک و انتظار روستاییان به ویژه در بعد اقتصادی بیش از سایر ابعاد است. همچنین مشخص شد بین متغیرهایی چون کیفیت رفتار دهیار، سن دهیار و شرکت وی در دورههای آموزش ضمن خدمت با کیفیت خدمات دهیاری در ابعاد گوناگون، ارتباط مثبت وجود دارد. علاوه بر این از نظر عواملی چون سطح تحصیلات دهیار، شغل دوم و نوع حضور وی در روستا تفاوت معناداری در کیفیت خدمات دهیاریها مشاهده شد. بر این اساس به منظور بهبود کیفیت خدمات دهیاریها و افزایش رضایت روستائیان، مواردی نظیر تمهید هماهنگیها و همکاریهای بین بخشی و سازمانی و توجه به مؤلفههای رفتار سازمانی، تجربه، تحصیل و آموزش ضمن خدمت پیشنهاد شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
دهیاری؛ شهرستان بناب؛ کیفیت خدمات؛ مدل شکاف؛ مدیریت روستایی | ||
مراجع | ||
امامی، عوض؛ خوشبختی، جعفر؛ کشتیدار، محمد (1392). ارزیابی کیفیت اماکن تفریحی، ورزشی و پارکهای استان گلستان بر اساس مدل تحلیل شکاف. دوماهنامه مطالعات مدیریت ورزشی، سال 5، شمارۀ 18، صص 66-51 بدری، سید علی؛ موسوی، سید عارف (1388). مدیریت نوین روستایی-درجستجوی راهکارهای مناسب برای توسعۀ دهیاریها. انتشارات اشتیاق نور. حسنوند، احسان؛ حسنوند، اسماعیل (1390). تجربۀ دهیاریها، موانع توفیق و کارکردهای آنها: مطالعه موردی دهیاریهای شهرستان سلسله در استان لرستان. فصلنامه روستا و توسعه، سال 14، شماره 2. خراسانی، اباصلت (1391). ارزشیابی اثربخشی آموزشهای سازمانی، راهنمای عملیاتی، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران. چاپ اول. خواجهشاهکوهی، علیرضا؛ سوری، فرشاد؛ مهدوی، شهرام (1391). عوامل مؤثر بر میزان رضایتمندی روستاییان نسبت به عملکرد دهیاران: مطالعه موردی بخش کونانی شهرستان کوهدشت. فصلنامه روستا و توسعه، سال 15، شماره 1، 41- 23. رضوانی، محمدرضا (1379). ارزشیابی اهداف، سیاستها و برنامههای عمران روستایی در برنامه پنجساله دوم توسعۀ کشور 78-1373 با تأکید بر ساماندهی فضاها و مراکز روستایی. فصلنامه پژوهشهای جغرافیایی، سال 32، شماره 38، صص 46-33. رضوانی، محمدرضا؛ محمدی، سمیه؛ پیری، صدیقه (1392). ارزیابی عملکرد دهیاریها با استفاده از مدل چارچوب عمومی ارزیابی (CAF)، مطالعۀ موردی: شهرستان دهلران. پژوهشهای جغرافیایی انسانی، سال 45، شمارهی 1، صص 216-199. ریاحی، وحید؛ کرمینسب، صدیقه (1392). ارزشیابی عملکرد دهیاریها در توسعه کالبدی- فضایی سکونتگاههای روستایی. فصلنامه برنامهریزی منطقهای، سال سوم، شماره 12، صص 70-61. فالسلیمان، محمود؛ صادقی، حجتا...؛ مرادی، محمود؛ کاووسی، غلامرضا (1391). بررسی و ارزشیابی عملکرد دهیاران در فرایند مدیریت و توسعه روستایی: مطالعه موردی بخش مرکزی شهرستان بیرجند. دوفصلنامه پژوهش و برنامهریزی روستایی، سال 1، شماره 1، مشهد، 95- 73. فیروزآبادی، سیداحمد؛ ایمانیجاجرمی، حسین (1391). وضعیت رضایت روستاییان و عوامل مرتبط با آن از عملکرد دهیاریها. پژوهشهای روستایی، سال 3، شمارهی 1، صص 91-61. کامران دستجردی، حسن؛ سوری، فرشاد؛ تقدیسی، احمد؛ انصاریزاده، سلمان (1389). مدیریت سیاسی روستا و تحلیل مقایسهای موفقیت دهیاریها در روستاهای بزرگ و کوچک مطالعه موردی: شهرستان دلفان. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد 15، شماره 18، 66- 51. مرادی، خدیجه؛ پاپزن، عبدالحمید (1391). ارائهی الگویی به منظور شناسایی عوامل بسترساز موفقیت دهیاریها. فصلنامه پژوهشهای روستایی، سال 3، شمارهی 2، صص 202-175. مطیعی لنگرودی، سیدحسن (1382). مدیریت برای نوسازی روستایی تجربۀ اروپا و شمال امریکا. دوفصلنامهی علمی پژوهشی جغرافیا و توسعۀ ناحیهای، شماره 1، صص 251-229. مطیعیلنگرودی، سیدحسن؛ بخشی، زهرا؛ بوذرجمهری، خدیجه (1390). ارزشیابی عملکرد دهیاریها از دیدگاه روستاییان- دهستان بیهق شهرستان سبزوار. دوفصلنامه جغرافیا و توسعۀ ناحیهای، شماره 16، صص 56-35. مهدوی، مسعود؛ نجفیکانی، علیاکبر (1384). دهیاریها تجربهای دیگر در مدیریت روستاهای ایران نمونۀ موردی: دهیاریهای آذربایجان غربی. فصلنامۀ پژوهشهای جغرافیایی، سال 37، شمارۀ 53. نقوی، حسین؛ رحیمیان، حمید؛ مهدیون، روحالله (1389). ارزشیابی نظامهای اطلاعاتی، رویکردها، مدلها و روشها. نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، سال 44، شماره 52. صص 139-113.
Blesic, I., dzigurski, A.I, Dragin, A., Ivanovic, L and Pantelic.M (2011). Application of Gap model in the Researches of Hotel services Quality. TURIZAM, Vol. No. 15, 40-52, retrieved from: http://www.dgt.uns.ac.rs/turizam/arhiva/vol_1501_blesic.pdf (december 2014). Cerry, S. (2012). Assessing the Quality of Higher Education Services Using a Modified Servqual Scale. Annales Universitatis Apulensis series Oeconomica, University of Alba Iulia, Romania, 14(2), 664-679. Goodrich.K & Ramsey, R. (2012). Are consumers with disabilities receiving the services they need?. Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 19, No. 1, 88-97, retrieved from www.elsevier.com/locate/jretconser (June 2014). High, C. and G. Nemes (2007). Social learning in LEADER: Exogenous, endogenous and hybrid evaluation in rural development. Sociologia Ruralis 47(2): 103-119. Ibrahim, M. S. (2010). Performance Evaluation of Regional Rural Banks in India. International Business Research 3(4): 203. Kang. H & Bradley, G. (2002). Measuring the performance of IT services: An assessment of SERVQUAL. International Journal of Accounting Information Systems, Vol. 3, No.3, 151–164, retrieved from www.sciencedirect.com Parasuraman, A., Zeithaml, V.A., Berry L.L. (1985). A Conceptual of Service Quality and its Implications for Future Research. Journal of Marketing, Vol. 49, No. 4, 41-50. Ray, C. (2000). Editorial. The EU LEADER programme: rural development laboratory. Sociologia Ruralis 40(2): 163-171. Scott, W. Richard (1987). Organizations: Rational, Natural, and Open Systems. Prentice-Hall. Zheng-lin, G. (2004). Rural Governance and Its Performance Evaluation: Academic Analysis Based on Case Study [J]. Journal of Central China Normal University (Humanities and Social Sciences) 4: 003.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,370 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,225 |