تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,731 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,773 |
تحلیل و بررسی مولفه های روانشناسی مثبت در داستان های مثنوی معنوی و کاربرد آن در تربیت دوره نوجوانی | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 3، دوره 49، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 21-46 اصل مقاله (421.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2016.60537 | ||
نویسندگان | ||
اعظم آصف نیا* 1؛ افضل السادات حسینی2؛ مجتبی زروانی3 | ||
1دانشجوی دکترای فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه تهران. | ||
3دانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
روانشناسی مثبتنگر نه تنها برای بهبود و ایجاد توانمندیهای افراد، بلکه بهمنظور پرورش تابآوری، بهبود کیفیت زندگی و ایجاد سپری در برابر عود نشانهها، ایجاد گردید. افزایش توانمندیها و صفات مثبت بایست مؤلفههای اصلی هر روند درمانی باشد؛ چرا که این مداخلات نشانههای بیماری را کاهش داده، از عود آنها جلوگیری میکنند و باعث اصلاح کیفیت زندگی میشوند. پژوهش حاضر با هدف تحلیل و بررسی مؤلفههای روانشناسی مثبت در داستانهای مثنوی معنوی و کاربرد آن در تربیت دورة نوجوانی صورت گرفتهاست. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مؤلفههای روانشناسی مثبت، از جمله امید، خوشبینی، شادی، رضایت، فضایل اخلاقی، بخشش، انعطافپذیری، شکرگزاری و تشکر، مراقبه و معناجویی در داستانهای مثنوی معنوی سبب شکوفایی و توسعۀ توانمندیهای درونی و کسب فضیلتهای اخلاقی میشود. این مؤلفهها نوجوانان را قادر میسازد تا با ناملایمات، بحرانها و سایر رویدادهای نامطلوب زندگی کنار بیایند، به سلامت جسمی و روانی دست یابند و به بهبود روابط فردی، خانوادگی و اجتماعی نایل گردند. | ||
کلیدواژهها | ||
تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان؛ دورۀ نوجوانی؛ روانشناسی مثبت؛ مثنوی معنوی | ||
مراجع | ||
1] پورمختار و همکاران، محسن (1393). «کاربرد تعلیمی داستانهای مثنوی در اجرای نمایشهای کاربردی برای کودکان و نوجوانان»، پژوهش نامۀ ادبیات تعلیمی(پژوهشنامۀ زبان و ادبیات فارسی )، دورۀ ششم، شمارۀ 21. [2] حکیمی و کاموس، محمود (1389). سخنی دربارة ادبیات کودکان و نوجوانان، تهران، 1384ش. [3] صدرزاده، ماندانا، «نقش قصههای تمثیلی در تعلیم و تربیت»، فصلنامۀ پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی، دورۀ 1، شمارۀ 1. [4] علوی، محمد (بهمن و اسفند 1367). «تمثیل در شعر ملای رومی»، کیهان اندیشه. [5] غفاری و همکاران، سعید (1384). گامی در ادبیات کودکان و نوجوانان(همراه با کتابشناسی کتابهای مناسب)، تهران: انتشارات دبیرش. [6] قاسمی و قریشیان، نظامالدین (1388). «روانشناسی مثبت، رویکرد نوین روانشناسی به طبیعت انسان»، مجلۀ تازه های رواندرمانی، شمارۀ 51-52. [7] کرنی، ریچارد (1384). در باب داستان، مترجم: سهیل سمی،. تهران، ققنوس. [8] گراوند، علی (1388). «بوطیقای قصه در غزلیات شمس»، کاوشنامۀ زبان و ادبیات فارسی، سال دهم، شمارۀ 18. [9] مقدم، مریم (1392). «تحلیل محتوایی بیست سال بازنویسی مثنوی برای کودکان و نوجوانان (1369-1389)»، فصلنامۀ علمیپژوهشی پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شمارۀ 28. [10] نجفی بهزادی و همکاران، سجاد (1394). «بررسی سهم نوجوانان از مفاهیم تعلیمی تربیتی مثنوی)بر اساس داستانهای بازنویسیشدۀ جعفر ابراهیمی شاهد و احمد نفیسی از مثنوی)»، فصلنامۀ پژوهشهای ادبی و بلاغی، دورۀ سوم، شمارۀ 2. [11] نیری و مرتضایی، محمد (1392). «شخصیتسازی و شخصیتپردازی در آثار اقتباسی از مثنوی مولوی برای کودکان و نوجوانان»، مجلۀ علمی پژوهشی مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، سال 4، شمارۀ 1. [12] Brouwer, D., Meijer, R. R., Weekers, A. M., & Beneke, J. J. (2008).»On the Dimensionality of the Dispositional Hope Scale«, Psychological Assessment, 20(3). [13] Creamer, M., O'Donnell, M. L., Carboon, I., Lewis, V., Densley, K., McFarlane, A., & Bryant, R. A. (2009).»Evaluation of the Dispositional Hope Scale in Injury Survivors«, Journal of Research in Personality, 43(4). [14] Dufault, K., & Martocchio, B. C. (1985).»Hope: Its Spheres and Dimensions«, Nursing clinics of North America. [15] Emmons, R. A., & Crumpler, C. A. (2000). »Gratitude as a Human Strength: Appraising the Evidence«, Journal of Social and Clinical Psychology, 19(1). [16] Magaletta, P. R., & Oliver, J. M.(1999).»The Hope Construct, Will and Ways: Their Relations with Self-Efficacy, Optimism, and Well-Being«, Journal of Clinical Psychology, 55(5). [17] Miller, J. G. & Powers, M. J,(1988).»Development of an Instrument to Measure Hope«, Nursing Research, 37(1), 6-10. [18] Seligman, M. E. P., Steen, T. A., Park, N., & Peterson, C. (2005).»Positive Psychology Progress: Empirical Validation of Interventions«, American Psychologist, 60(5). [19] Seligman, M. E. P., Csikszentmihalyi, M. (2000).»Positive Psychology: An Introduction«, American Psychologist, 55 ( 1). [20] Snyder C. R., Lopez S. J. (2002). Handbook of Positive Psychology,New York: Oxford University Press. [21] Snyder, C. R., Tsukasa, K. (2005).»The Relationship between Hope and Subjective Well-being: Reliability and Validity of the Dispositional Hope Scale, Japanese Version«, Japanese Journal of Psychology, 76(3). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,230 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,798 |