تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,479 |
تعداد مقالات | 70,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,012,423 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,244,033 |
تحلیل گفتمان انتقادی اشعار زینب حبش | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 2، تیر 1395، صفحه 265-280 اصل مقاله (484.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2016.60318 | ||
نویسندگان | ||
عزت ملاابراهیمی* 1؛ محیا ابیاری قمصری2 | ||
1دانشیار دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
تحلیل گفتمان، روشی است که در بستر اندیشههای پستمدرن بسط و گسترش یافته است. الگوی سهوجهی نورمن فرکلاف در تحلیل گفتمان یکی از چارچوبهای کاربردی است که شامل توصیف: بررسی زبانشناختی متن، تفسیر: بررسی متن در سطح گفتمانهای سازنده و مصرفکننده و تبیین: بررسی ارتباط گفتمانهای سازندۀ متن با شرایط اجتماعی و سیاسی حاکم میشود. نگارندگان در این پژوهش، با استفاده از الگوی فرکلاف براساس رویکرد اجتماعی به تحلیل گفتمان انتقادی شعری زینب حبش پرداختهاند. همچنین، چگونگی پیوند آثار ادبی شاعر با شرایط مسلط بر جامعۀ اشغالی را واکاوی کرده و به بررسی تعامل زبانی او با اوضاع خفقانآور حاکم پرداختهاند. دستاورد این پژوهش، تبیین گفتمان اشعار مقاومت و اثبات تأثیرپذیری آن از شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعۀ فلسطین است. زینب حبش تلاش دارد با تولید گفتمان انتقادی در شعر مقاومت، صدای هموطنان خود در سرزمینهای اشغالی باشد و بستر تعامل و برخورد میان گفتمانهای سیاسی و اجتماعی موجود را برای ایجاد تغییر فراهم کند. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد اجتماعی؛ زینب حبش؛ گفتمان انتقادی؛ مقاومت؛ نورمن فرکلاف | ||
مراجع | ||
[1] آشوری، داریوش (1377). ما و مدرنیته، تهران: مؤسسۀ فرهنگی صراط. [2] آقا گلزاده، فردوس (1385). تحلیل گفتمان انتقادی، تهران: علمی فرهنگی. [3] آغا، یحیی زکریا (بیتا). إضاءات فی الشِّعر الفلسطینی المعاصر، دارالحکمه. [4] حبش، زینب (1995). أغنیة حب الوطن، قدس: دارالکاتب. [5] ــــــــــ (1994). الجرح الفلسطینی و براعم الدم، قدس: دارالکاتب. [6] ــــــــــ (1993). قولی للرمل، قدس، دار الکاتب. [7] ــــــــــ (1996). لا تقولی مات یا أمی، قدس: دارالکاتب. [8] ــــــــــ (1999). لأنه وطنی، راماﷲ: مطبعة المستقبل. [9] ــــــــــ (1997). حفروا مذکراتی علی جسدی، راماﷲ: مؤسسۀ العنقاء للتجدید والابداع. [10] حوت، محمود سلیم (1979). فی طریق المیثیولوجیا عند العرب، بیروت: دارالنهار، چ 2. [11] ریماوی، عزیزه ذیب (1998). مقابلة مع الشاعرة الفلسطینیة، دانشگاه بیرزیت. [12] زارعی متین، حسن (1388). مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، تهران: آگاه. [13] شوالیه، ژان؛ گرابران، آلن (1385- 1388). فرهنگ نمادها، ترجمۀ سودابه فضایلی، تهران: جیحون. [14] مجموعه مقالات دو هماندیشی ترجمهشناسی (1383). به کوشش فرزانه فرحزاد، تهران: یلدا قلم. [15] ملاابراهیمی، عزت (1390).گاهشمار رویدادهاى تاریخ معاصر فلسطین، تهران: مجد. [16] میلز، سارا (1382). گفتمان، ترجمۀ فتاح محمدی، زنجان: هزاره سوم. [17] هاشمی، احمد (1999). جواهر البلاغه، به کوشش یوسف صمیلی، بیروت، المکتبة العصریه. [18] یارمحمدی، لطفاﷲ (1383). گفتمانشناسی رایج و انتقادی، تهران: هرمس. [19] یورگنسن، ماریان؛ فیلیپس، لوییز (1389). نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمۀ هادی جلیلی، تهران: نی. [20] Fairclough, Norman (1995). Critical Discourse Analysis, the Critical Study of Language, New York: Longman. [21] https://www. zeinab-habash.com قابل دسترسی در 29 نوامبر 2016 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,542 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 894 |