تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,124,541 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,233,159 |
مدلسازی برهمکنش تایر- خاک به روش اجزای محدود غیر خطی با استفاده از نرم افزار متلب | ||
مهندسی بیوسیستم ایران | ||
مقاله 15، دوره 47، شماره 4، بهمن 1395، صفحه 737-727 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijbse.2017.60270 | ||
نویسندگان | ||
سعادت کامگار* 1؛ علی رضایی2؛ محمد معراجی2 | ||
1استادیار گروه مهندسی بیوسیستم دانشگاه شیراز | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه مکانیک بیوسیستم دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
در این پژوهش مدل برهمکنش جدیدی از تایر- خاک با نگاهی خاص به مدل اجزای محدود دو بعدی رشتههای مقاوم تایر شبیهسازی شد. هدف در این مدل جدید، در مقایسه با سایر مدلهای موجود، یافتن یک رابطهی ریاضی برای کل تایر نبوده، بلکه اجزای اصلی ساختار مکانیکی تایر مبنای کار قرار گرفته و نحوهی مدلسازی الیاف مقاوم تایر به عنوان پیچیدهترین بخش مدل اجزای محدود دو بعدی با بیان جزئیات ارائه گردید. همچنین بازسازی مدل دیوارهی تایر به عنوان یک مادهی ابرالاستیک و مدل خاک نیز به عنوان یک مادهی الاستوپلاستیک مورد بررسی قرار گرفت. به منظور انجام یک شبیهسازی مؤثر، ضرایب مکانیکی خاک لوم- سیلتی به دقت اندازهگیری شدند. نتایج برنامهنویسی در نرمافزار MATLAB7 نشان داد که تایر رادیال نسبت به تایر بایاس در شرایط یکسان بر روی خاک لوم- سیلتی دارای بازده کششی بالاتری بود. در زمانی که نیروی کشش خالص برای هر دو تایر یکسان بود، در تایر بایاس نسبت به تایر رادیال کاهش حرکت (لغزش) بیشتری واقع شد و نیروی کشش ناخالص نیز اندکی افزایش یافت. همچنین نتایج شبیهسازی و آزمایشها نشان دادند که تایر رادیال نسبت به تایر بایاس بر روی خاک لوم- سیلتی در شرایط یکسان دارای مقاومت غلتشی کمتری بود. بر اساس نتایج شبیهسازی، تأثیر لغزش، فشار باد و سختی مکانیکی خاک بر روی بازده کششی به طور رضایت بخشی پیشبینی شد. نتایج شبیهسازی تایر- خاک که با نتایج آزمایشهای عملی مقایسه گردید، تأییدکنندهی قابلیتهای این مدلسازی عددی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
برهمکنش تایر- خاک؛ روش اجزای محدود؛ ابرلاستیک؛ الاستوپلاستیک؛ نرمافزار MATLAB | ||
مراجع | ||
Aliabadi, M. H. & Brebbia, C. A. 1993. Computational Mechanics in Contact Mechanics. Boston: Computational Mechanics Publications. Belytschko, T., Liu, W. K. & Moran, B. 2000. Nonlinear Finite Elements for Continua and Structures. Chichester: John Wiley & Sons Ltd. Bonet, J. & Wood, R. 1997. Nonlinear Continuum Mechanics for Finite Element Analysis. USA: Cambridge University Press. Cui, K., De′fossez, P. & Richard, G. 2007. "A new approach for modeling vertical stress distribution at the soil/tire interface to predict the compaction of cultivated soils by using the plaxis code." Soil & Tillage Research, Vol. 95, pp. 277–287. Das. M. B. 1982. Soil Mechanics Laboratory Manual. Engineering Press Publishing. 250 p. Fervers, C.W. 2004. "Improved fem simulation model for tire–soil interaction." Journal of Terramechanics, Vol. 41, pp. 87–100. Gillespie, T. D. 1992. Fundamental of Vehicle Dynamics. USA: Society of Automotive Engineering, Inc. Hofstetter, K., Grohs, C. H., Eberhardsteiner, J. & Mang, H. A. 2006. "Sliding behavior of simplified tire tread patterns investigated by means of fem." Computers and Structures, Vol. 84, pp. 1151–1163. Limpert, R. 1992. Brake Design and Safety. USA: Society of Automotive Engineering, Inc. Limpert, R. 1992. Brake Design and Safety. USA: Society of Automotive Engineering, Inc. Matschinsky, W. 1998. Road Vehicle Suspentions. Berlin: Springer-Verlag, Inc. Matthews, F. L., Davies, G. A. O., Hitchings, D. & Soutis, C. 2000. Finite Element Modeling of Composite Materials and Structure. England: Woodhead Publishing Ltd. Matthews, F. L., Davies, G. A. O., Hitchings. D. & Soutis, C. 2000. Finite Element Modeling of Composite Materials and Structure. England: Woodhead Publishing Ltd. Mulungye, R. M., Owende, P. M. O. & Mellon, K. 2007. "Finite Element Modeling of Flexible Pavements on soft Soil Subgrades." Materials and Design, Vol. 28, pp. 739–756. Nakashima, H. & Oida, A. 2004. "Algorithm and implementation of soil–tire contact analysis code based on dynamic fe–de method." Journal of Terramechanics, Vol. 41, pp. 127–137. Owen, D. & Hinton, E. 1986. Finite Element in Plasticity: Theory and Practice. Swansea: Pinerridge press. Reddy, J. N. 2004. Mechanics of Laminated Composite Plates and shells: Theory and Analysis. USA: CRC Press. Regli, G., Handke, A. & Bütikofer. M. 1993. "Material laws as a basis for simulation models for the calculation of wheel-soil interaction examination using the finite element method." Journal of Terramechanics, Vol. 30, pp. 165-179. Reimpell, J., Stoll, H. & Betzler, J. W. 2001. The Automotive Chassis: Engineering Principles. London: Butter Worth Heine Mann. Schmid, I. C. (1995). "Interaction of vehicle and terrain results from 10 years research at IKK." Journal of Terramechanics, Vol. 32, No. 1, pp. 3-26. Stoer, J. & Bulirsch, R. 1993. Introduction to Numerical Analysis. New York: Springer-Verlag, Inc. Strivastava, A. K., Goering, C. E. & Rohrbach, R. P. 1993. Engineering Principles of Agricultural Machines. USA. American Society of Agricultural Engineers. Thompson, E. G. 2005. An Introduction to the Finite Element Method: Theory, Programming and Application. USA: John Wiley & Sons. Wong, J. Y. 2001. Theory of Ground Vehicles. New York: John Wiley & Sons. Yong, R.N, Fattah, E.A. & Boonsinsuk, P. 1978. "Analysis and prediction of tyre-soil interaction and performance using finite elements." Journal of Terramechanics. 15:43-63. Zienkiewicz, O. C. & Taylor, R. L. 2000. The Finite Element MeThod: The Basis. London: Butterworth- Heinemann. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,349 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,454 |