![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,076 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,704,425 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,937,929 |
جستاری در کاربرد دفترچۀ فرایند به عنوان ابزاری کمک آموزشی در کارگاه طراحی معماری | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 3، دوره 21، شماره 2، شهریور 1395، صفحه 33-44 اصل مقاله (3.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2016.60159 | ||
نویسندگان | ||
حمید ندیمی1؛ سمیه شریف زاده* 2 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده معماری | ||
2مدرس مدعو | ||
چکیده | ||
دفترچۀ فرآیند به عنوان یک ابزار کمک آموزشی در کارگاه طراحی معماری، نشاندهندۀ مسیر اندیشه و نیز اقدامات انجام شدۀ دانشجو در روند انجام پروژۀ طراحی و حاوی دست نگاره ها، نمودارها، و یادداشتهای وی است. مقالۀ حاضر گزارشگر پژوهشی است که با هدف ارزیابی میزان اثربخشی دفترچۀ فرایند و راهیابی ارتقاء تأثیر آن در فرایند آموزش طراحی معماری انجام شده است. مقاله، پس از برشمردن پشتوانههای نظری دفترچۀ فرایند، در پرتو دو مفهوم "بار شناختی" و " طرحوارۀ ذهنی" در روانشناسی آموزش، مستندات کاربرد دفترچه را در کارگاه طرح یک کارشناسی معماری مورد تحلیل قرار می دهد. جامعۀ مورد پیمایش، سه دوره از دانشجویان طرح یک دانشگاه فردوسی بودند و بازخورد آنان از طریق دو پرسشنامۀ باز و بسته گردآوری و بعنوان دادۀ پژوهشی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان می دهد، اثربخشی آموزشی دفترچۀ فرایند به عنوان یک ابزار کمکی مفید، به رغم برخی کاستیها، کاملا پذیرفتنی است. علاوه بر آن، در جمع بندی نهائی، راهکارهایی نیز برای تقویت فواید دفترچه و رفع کاستی های آن پیشنهاد می شود. راهکارهای پیشنهادی معطوف به آن هستند که دفترچۀ فرآیند نقش مؤثرتری در کاهش بار شناختی دانشجو و نیز تقویت توان تولید و تعمیق طرحواره های ذهنی او داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش طراحی؛ فرآیند طراحی؛ دفترچه فرآیند؛ بار شناختی؛ طرحواره | ||
مراجع | ||
Brunner Stone, L (2009), A record of the design process, A systematic investigation of the role, value, and effectiveness of the ‘process book’ for interior design students, Art and Design Conference Proceedings, Presentations and Posters, Paper 7, http://lib.dr.iastate.edu/ad_conf/7.
Chandler, P & Sweller, J (1991), Cognitive Load Theory and the Format of Instruction, Cognition and Instruction, 8, 293–332.
Cross, N (2006), Designerly Ways of Knowing, London, Springer.
Lawson, B (2004), What Designers Know, Architectural Press of Elsevier, UK.
Leahy, W & Sweller, J (2004), Cognitive Load and the Imagination Effect, Applied Cognitive Psychology, 18, 857-875.
Lewin, K (1946), Action Research and Minority Problems, in G.W. Lewin (Ed.) Resolving Social Conflicts, Harper & Row (1948) , New York.
Miller, G.A (1956), The_Magical_Number_Seven, Plus_or_Minus_Two, Psychological Review,63 (2), 81–97.
O’Brien, R (1998), An Overview of the Methodological Approach of Action Research, http://www.web.ca/~robrien/papers/arfinal.html, (Accessed 20/1/2002).
Schon, D (1983), The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action, Basic Books, USA.
Schunk, D. H (2012), Learning Theories, an Educational Perspective, Sixth Edition, Pearson Education Inc, Boston.
Slavin, R.E (2006), Educational Psychology, Theory and Practice, Eighth edition, Pearson, New York.
Sweller, J (1988), Cognitive Load During Problem Solving: Effects on Learning, Cognitive Science ,12, 257–285.
Sweller, J (1994), Cognitive Load Theory, Learning Difficulty, and Instructional Design, Learning and Instruction, 4, 295-312.
Sweller, J; Paas, F & Renkel, A (2003), Cognitive Load Theory: Instructional Implications of the Interaction between Information Structures and Cognitive Architecture, Instructional Science, 32, 1–8.
Sweller, J; Van Merriënboer, J & Paas, F (1998), Cognitive Architecture and Instructional Design, Educational Psychology Review, 10, 251–296.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,010 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,198 |