![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,076 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,704,828 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,938,378 |
شکل بندیِ آرمانِ برنامه ریز: خوانشی لاکانی از فرآیند آموزشِ برنامه ریزی و هویتِ برنامه ریز | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 1، دوره 21، شماره 2، شهریور 1395، صفحه 5-18 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2016.60157 | ||
نویسندگان | ||
محمد حسین شریف زادگان؛ بهزاد ملک پور اصل* | ||
دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
تعریف مورد پذیرش همگان از انگاشتهای برنامهریزی همچون خیر عمومی یا پایداری، ارایه نشده و تبیین این انگاشتها در فرآیند برنامهریزی، همواره این پرسش اساسی را مطرح میکند که آیا به راستی امکان حصولِ معنایی روشن در ارتباط با این انگاشتها امکانپذیر است؟ برای بسیاری از آموزشدهندهگان و دانشجویان، پاسخ به این پرسش دشوار است. با توجه به گشودگیِ آرای لاکان بر عرصهیِ تفسیر، میتوان با بهرهگیری از سویههای متنوع نظریِ مطرح شده از سوی او، زمینهیِ لازم برای پاسخگویی به پرسش دشوار یاد شده را فراهم نمود. لاکان با فراهم نمودن خوانش و نظریهپردازی نوین از سوژه-گی انسان و شکلگیری "مَن" که برمبنای آن هویت افراد به طور کلی و برنامهریز به طور خاص شکل میگیرد، در پیِ یافتن پاسخ به پرسش یاد شده است. مقاله، قدرت تبیینیِ نظریهیِ لاکان را برای درک فرآیند شکلگیری هویت برنامهریز و چگونگی شکل-گیری ایدههای اصلی برنامهریزی بهکار میگیرد و در این مسیر از مدل چهار کلام لاکان برای واکاوی آموزش برنامهریزی استفاده خواهد کرد. اختیار دیدگاه لاکانی بیانگر آن است که چگونگی شکلدهی به آرمانِ مَن برنامهریز در درون سیستم آموزشی منجر به ترویج مجموعهای از ارزشها و هنجارهایِ مرتبط با آرمان یاد شده و در نهایت شکلگیری هویتِ برنامهریز خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه ریزی؛ آموزش؛ لاکان؛ هویت برنامه ریز؛ ارباب°دال | ||
مراجع | ||
اسپینوزا، باروخ (1364)، اخلاق، ترجمه جهانگیری، م، نشر مرکز دانشگاهی، تهران. هوسرل، ادموند (1372)، ایده پدیدهشناسی، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران. Alexander, E )1984(, After rationality, what?, Journal of the American Planning Association, 50 (1),62-69. Allmendinger, P and Tewdwr-Jones, M (2002), Planning futures: New directions for planning theory, Routledge, London & New York. Boyer, M (1983), Dreaming the rational city, MA: MIT Press, Cambridge. Bracher, M (1993), Lacan, discourse, and social change, Ithaca, Cornell University Press, NY. Bracher, M (1999), The Writing Cure., Southern Illinois University Press, Carbondale, 40-88. Bridge G, Watson S (2000), Introduction', in A Companion to the City, Eds G Bridge, S Watson (Blackwell, Oxford),1 - 8. Butler, J (1997), Excitable speech: A politics of the performative, Routledge, London. Campbell, H and R. Marshall (2002), Utilitarianism’s bad breath? A re-evaluation of the public interest justification for planning, Planning Theory, 1 (2), 163-87. Castells, M (2000), The rise of the network society. Oxford, UK: Blackwell. Caudill, D (2000), Lacan’s social psychoanalysis, In The subject of Lacan, edited by K. Malone and S. Friedlander, Albany, State University of New York Press. 297-315. Dean, T (2000), Beyond sexuality, University of Chicago Press, Chicago. Duany, A and E. Plater-Zyberk (1996), Neighborhoods and suburbs, Design Quarterly, 164,10-23. Evans, Dylan (1996), An introductory dictionary of Lacanian psychoanalysis, Routledge press , ?????. Friedmann, J (1973), Retracking America: A theory of transactive planning, Anchor, New York. Friedmann, J (1987), Planning in the public domain, Princeton, Princeton University Press, NJ. Friedmann, J (1996), The core curriculum in planning revisited, Journal of Planning Education and Research, 15, 89-104. Friedmann, J (2002), The prospect of cities, University of Minnesota Press, London. Gunder, M (2002), Bridging theory and practice in planning education: A story from New Zealand, Australian Planner, 39 (4), 200-204. Gunder, M (2003), Passionate planning for the others’ desire: An agonistic response to the dark side of planning, Progress in Planning, 60 (3), 235-322. Gunder, M (2004), Shaping the Planner’s Ego-Ideal: A Lacanian Interpretation of Planning Education, Journal of Planning Education and Research, 23(1), 299-314. Hastings, A (1999), Discourse and urban change: introduction to the Special Issue, Urban Studies, 36 ,7 - 12. Harvey, D (1973), Social justice and the city, Edward Arnold, London. Harvey, D (1996), Justice, nature and the geography of difference, Blackwell, Oxford, UK. Healey, P (1997), Collaborative planning, Macmillan, London. Hillier, J (2002), Shadows of power, Routledge, London. Hillier, J (2003), Agon’ising over consensus—Why Habermasian ideals cannot be “real.”, Planning Theory, 2(1), 37-59. Hillier, J and M. Gunder (2003), Planning fantasies? An exploration of a potential Lacanian framework for understanding development assessment planning, Planning Theory, 2 (3), 225-48. Innes, J (1997), The planner’s century, Journal of Planning Education and Research, 16(2),227-28. Jacobs, J (1961), The death and life of great American cities, Vintage, New York. Lacan, J (1977), Ecrits, Norton, London. Lacan, J (1988a), The seminar, book I, 1953-1954, Cambridge University Press, Cambridge, UK. Lacan, J (1988b), The seminar, book II, 1954-1955, Cambridge University Press, Cambridge, UK. Lacan, J (1992), The ethics of psychoanalysis 1959-1960, Routledge, London. Lacan, J (1998), The seminar, book XX, 1972-1973, Norton, New York. Lacan, J (2002), Ecrits, Norton, London. Low, N (1994), Planning and justice, In Values and planning, edited by H. Thomas,. Aldershot,Avebury., 39-117, UK. Lucacs, G (1971), what is orthodox Marxism in: History and Consciousness, trans. R. Livingston, MIT press,1-27. Moran, Dermot (2000), Introduction to Phenomenology, Routledge, London & New York. Myers, D (2001), Putting the future in planning: Introduction, Journal of the American Planning Association, 67 (4), 365-67. Ozawa, C and E. Seltzer (1999), Taking our bearings: Mapping a relationship among planning practice, theory, and education, Journal of Planning Education and Research, 18, 257-66. Richardson, T (2002), Freedom and control in planning: using discourse in the pursuit of reflexive practice, Planning Theory and Practice, Interface 3, 353 - 361. Roudinesco, E (1997), Jacques Lacan, trans. B. Bray, Columbia university press, New York. Sandercock, L (1997), The planner tamed: Preparing planners for the twenty first century, Australian Planner, 34 (2), 90-95. Sandercock, L (1998), Towards cosmopolis, Wiley, Chichester, UK. Sanyal, B (2002), Globalization, ethical compromise and planning theory, Planning Theory, 1 (2), 116-23. Stiftel, B (1999), Faculty labor and intellectual capital: Furthering disciplinary development and institutional positioning in the Urban Planning Academy, Journal of Planning Education and Research, 19(1), 207-10. Thomas, M.J (1977), Two types of planning theory, Working paper No.33, Department of town planning, Oxford Polytechnic, Oxford. Weitz, J (2001),Growing smart: Coming to a classroom near you? Journal of Planning Education and Research, 21, 84-91. Wheeler, S (2000), Planning for metropolitan sustainability, Journal of Planning Education and Research, 20,133-45. Zizek, S (1992), Looking awry, MIT Press, Cambridge, MA. Zizek, S (1993), Tarrying with the negative, Duke University Press, London. Zizek, S (1997a), The Plague of Fantasies, Verso, 14-25, London. Zizek, S (1997b), The Abyss of Freedom, Ann Arbor, University of Michigan Press,51-88. Zizek, S (1998), Four discourses, four subjects, In Cognito and the unconscious, edited by S. Zizek, 74-113. London, Duke University Press, 75-100. Zizek, S (2002), For they know not what they do. 2nd ed,Verso, London. Zizek, S (2004), Organs without Bodies, London, Routledge.55-85. Zizek, S (2006), How to read Lacan, London, Verso, 14-30. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,024 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10,507 |