تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,033 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,607 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,774 |
بررسی و تبیین انواع نوآوری در طراحی محصولات و جایگاه طراحی صنعتی در روند نوآوری | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 10، دوره 21، شماره 4، دی 1395، صفحه 95-106 اصل مقاله (1.8 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2016.59959 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد آل علی* 1؛ احسان آرمان2 | ||
1عضو هیئت علمی گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان | ||
2عضو هیئت علمی گروه صنایع دستی، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
این مقاله مطالعهای است در رابطه با انواع نوآوری، چگونگی طبقهبندی آنها در روند طراحی و جایگاه و نقش طراحی صنعتی در این روند. در این راستا هرم نوآوری که در آن چهار نوع متفاوت از نوآوریمنتج از طراحی محصول قرار دارد، معرفی میگردد. این هرم نتیجه نهایی یک فرآیند تحقیقاتی است که با سه فضای مهم و کلیدی مرتبط با توسعه و تولید محصول جدید، سروکار دارد: فضای تجاری، مهندسی و طراحی. در اولین قدم این تحقیق، مبادرت به تعیین این مسئله شد که چگونه میتوان نقش طراحی در ایجاد نوآوری در محصول را بهتر نشان داد. برای پاسخ به این سؤال، یک روش وابسته به پدیدارشناسی مورد استفاده قرار گرفت، بطوریکه نوآوری در یک محصول در قالب یک پدیده مورد بررسی قرار گرفت. از این روش سه اهرم کارآمد از فرآیند نوآوری منتج از طراحی بدست میآید: فرم، طرز استفاده و فناوری. بعلاوه چهار نوع نتیجه عملی نیز از فرآیند نوآوری منتج از طراحی حاصل میگردد که از این قرارند: نوآوری در زیباییشناسی، نوآوری در طرز استفاده، نوآوری در مفهوم و نهایتاً نوآوری در ویژگیهای سمبولیک. نتایج و اهرمهای بدست آمده در این تحقیق به شکل هرم نوآوری ارائه میگردد که به آشکار ساختن تفاوتها و شباهتهای آنها کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی محصول؛ روند نوآوری؛ طراحی صنعتی؛ تولید محصول | ||
مراجع | ||
Abernathy, W. J & Utterback, J. M (1978), Patterns of innovation in industry. Technology Review, 80(7), 40-47.
Anselmi, L (2004), the Use quality of household appliances, In L. Rampino (Ed.), Polidesign, Milano.
Baglieri, E (2003), from Idea to value, Etas Libri, Milano.
Bertola, P (2004), Design in the scientific thought: Towards a phenomenology of design, (pp.23-38), Polidesign, Milano.
Buchanan, R (1985), Declaration by design: Rhetoric, argument, and demonstration in design practice, Design Issues, 2(1), 4-22.
Bürdek, B. E (2005), Design: History, theory and practice of product design, Birkhauser, Boston.
Dell′Era, C & Verganti, R (2007), Strategies of innovation and imitation of product languages, Journal of Product Innovation Management, 24(6), 580-599.
Eisenman, M (2007), Aesthetic innovation: Changing institutional logics in standardized high-technology industries, Technology, Innovation and Institutions Working Paper Series, Alberta, Technology Commercialization Centre at University of Alberta, Canada.
Fredrickson, B. L (1998), What good are positive emotions? Review of General Psychology, 2(3), 300-319.
Gemser, G & Leenders, M. A. A. M (2001), How integrating industrial design in the product development process impacts on company performance, Journal of Product Innovation Management, 18(1), 28-38.
Gemser, G & Wijnberg, N. M (2002), the Economic significance of industrial design awards: A conceptual framework, Design Management Journal, 2(1), 61-71.
Griffith, S. J & Skibsted, J. M (2009), In pursuit of the design icon, In A. Wiliams, R. Partington, & Q. Sun (Eds.), Proceedings of the Tsinghua International Design Management Symposium (pp. 150-159), Salford, Adelphi Research Institute, UK.
Henderson, R. M & Clark, K. B (1990), Architectural innovation: The configuration of existing product technologies and the failure of established firms, Administrative Science Quarterly, 35(1), 9-30.
Heskett, J (2002), Design: A very short introduction, Oxford University Press, Oxford.
Kotelnikov, V (n.d.), Systemic innovation: The new holistic approach for the new knowledge-driven economy, RetrievedFebruary 17, 2011, from http://www.1000ventures.com.
Krippendorff, K (1989), on the Essential contexts of artifacts or on the proposition that design is making sense (of things), Design Issues, 5(2), 9-39.
Krippendorff, K (2006), the Semantic turn a new foundation for design, FL: CRC/Taylor & Francis, Boca Raton.
Kubler, G (1972), the Shape of time, Yale University Press, New Haven.
Maldonado, T (1991), Industrial design: A re-examination, Feltrinelli, Milano.
Norman, D (2004), Emotional design, Apogeo, Milano.
Papanek, V (1983), Design for human scale, Van Nostrand Reinhold, New York.
Pinar, F, William (2004), What Is Curriculum Theory?, Lawrence erlbaum Associates, Publishers, London.
Ravasi, D & Lojacono, G (2005), Managing design and designers for strategic renewal, International Journal of Strategic Management, 38(1), 51-77.
Red Dot Award citation (2008), Retrieved June 24, 2009, from http://en.red-dot.org.
Von Stamm, B (2003), Managing innovation, design and creativity, John Wiley & Sons, London.
Rindova, V. P & Petkova, A. P (2007), When is a new thing a good thing?, Organization Science, 18(2), 217-232.
Ulrich, K. T & Eppinger, S. D (2003), Product design and development (3rd Ed.), McGraw-Hill, Boston.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,147 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,853 |