- ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1380). دفتر عقل؛ روایت عشق، تهران: طرح نو.
- ابوزید، نصر حامد (1998). مفهوم النص: دراسة فی علوم القرآن، بیروت: المرکز الثقافی العربی.
- آراستهخو، محمد (1386). وامداری غرب نسبت به شرق بهویژه اسلام و ایران، چاپ پنجم، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
- اژدریزاده، حسین (1385). معرفتشناسی اجتماعی در اندیشۀ علامه طباطبایی، پگاه حوزه، شمارۀ 195: 32 – 49.
- الحسنی، اسماعیل (1383). مقاصد شریعت از نگاه ابنعاشور، ترجمۀ مهدی مهریزی، تهران: انتشارات صحیفۀ خرد با همکاری مؤسسۀ جهانی اندیشۀ اسلامی.
- الحکیم، محمد تقی (1400 ق). اصول العامه للفقه المقارن، قم: آلالبیت.
- السدلان، صالحبن غانم (1997). وجوب تطبیق الشریعه الإسلامیه فی کل عصر، الریاض: دار بلنسیه للنشر و التوزیع.
- برنجکار، رضا (1374). اهمیت عقل و تعارض عقل و وحی، نقد و نظر، شمارۀ 3 و 4: 184 – 204.
- بنحلاق، وائل (1388). تاریخ تئوریهای حقوقی اسلامی، ترجمۀ محمد راسخ، چاپ دوم، تهران: نشر نی.
- بنعبدالحمید، عبدالوهاببن أحمد (1419ق). القواعد و الضوابط الفقهیة فی کتاب الأم للإمام الشافعی جمعاً و ترتیباً و دراسه، الریاض، رسالة ماجستیر بکلیة الشریعة بجامعة الإمام محمدبن سعود الإسلامیة.
- بنکبیر، محمد آشر (1425ق). دلیل الإستحسان و حجیته؛ دراسة تطبیقیة فی فقه المعاملات، رساله دکتوراه فی اصول الفقه، المکة المکرمة: جامعه أم القری، کلیة الشریعة و الدراسات الإسلامیة.
- پالیزبان، محسن (1387). رویکردهای متفاوت نسبت به جمهوریت و اسلامیت در ج.ا.ا.، فصلنامۀ سیاست (دانشگاه تهران)، دورۀ 39، شمارۀ 3: 113 – 130.
- پورسعید، فرزاد (1388). بازتولید گفتمانی؛ راهبرد استقرار امنیت نرم در جامعۀ ایرانی، مطالعات راهبردی، سال دوازدهم، شمارۀ 3: 135 – 163.
- توحیدفام، محمد و مرضیه حسینیان (1388). فراسوی کنش و ساختار (تلفیق کنش و ساختار در اندیشۀ گیدنز، بوردیو و هابرماس)، تهران: نشر گام نو.
- جهانبگلو، رامین (1388). موج چهارم، چاپ ششم، تهران: نشر نی.
- حاجیدهآبادی، محمد علی و مهدی خاقانی اصفهانی (1392). نقد رویکردهای موجود در حوزۀ سیاست جنایی اسلامی با تأکید بر اقتضائات توسعۀ نظریهپردازی علم دینی بومی در ایران، فقه و مبانی حقوق اسلامی، دورۀ 46، شمارۀ 1: 29 – 53.
- ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1392). بومیسازی سیاست جنایی با تأکید بر نقد اهمّ مدلهای غربی و گفتمانهای فقهیِ سیاست جنایی اسلامی، مجلۀ حقوقی دادگستری، شمارۀ 82: 65 – 90.
- حسینی، سید محمد (1380). منطقۀ کنترلشدۀ رفتاری در سیاست جنایی اسلام، فصلنامۀ حقوق (دانشگاه تهران)، شمارۀ 52: 57 – 92.
- حکمتنیا، محمود (1384). بومیسازی نهادهای حقوقی با رویکرد اسلامی، فقه و حقوق، شمارۀ 7: 61 – 77.
- خرمشاد، محمد باقر و علی آدمی (1388). انقلاب اسلامی، انقلاب تمدنساز؛ دانشگاهایرانی، دانشگاه تمدنساز، تحقیقات فرهنگی، شمارۀ 6: 161 – 188.
- خلیلی، اسماعیل (1388). علوم انسانی نوین در ایران، در: درآمدی بر علوم انسانی انتقادی، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- خوئینی، غفور (1386). مفاهیم حقوقی و ادراکات اعتباری، حقوق و علوم سیاسی، شمارۀ 3: 77 – 96.
- رهامی، محسن (1382). تحول و تعدیل مجازاتها در نظام کیفری جمهوری اسلامی ایران، حقوق خصوصی، دورۀ 1، شمارۀ 4: 5 – 24.
- زرینکوب، عبدالحسین (1364). فرار از مدرسه، چاپ سوم، تهران: امیرکبیر.
- شکاری، روشنعلی و زهره افشاری قوچانی (1391). اثبات حکم شرع با حکم عقل و بررسی مصادیق آن، فصلنامۀ حقوق (دانشگاه تهران)، دورۀ 42، شمارۀ 2: 167 – 185.
- شهابی، مهدی (1390)، فرایند اجتماعی شدن حقوق و تأثیر آن بر نظام حقوقی، فصلنامۀ حقوق (دانشگاه تهران)، دورۀ 41، شمارۀ 1: 259 – 277.
- صادقی، ابراهیم (1391). بررسی رویکرد مخالفان علم بومی، در: مجموعه مقالات همایش تحول در علوم انسانی، تهران، انتشارات کتاب فردا.
- ضیایی، سید عبدالحمید (1390). در غیاب عقل، تهران: نشر فکرآذین.
- عزتی، ابوالفضل (1375). بررسی تطبیقی نقش عقل در نظام حقوقی غرب و اسلام، نامۀ مفید، شمارۀ 6: 123 – 144.
- عماره، محمد (1980). الاسلام و السلطه الدینیه، بیروت: مؤسسة الدراسات و النشر.
- غرایاق زندی، داوود (1390). درآمدی بر سیاستگذاری امنیت ملی، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات راهبردی.
- فراهانی، حسن (1388). بومیسازی علم یا تولید علم، معرفت، شمارۀ 146، 93 – 104.
- فیرحی، داود (1378). قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام، تهران: نشر نی.
- قاری سیدفاطمی، سید محمد (1386). قیاس فقهی از دیدگاه مذهب حنبلی، فقه و مبانی حقوق، شمارۀ 10: 21 – 42.
- قریشی، فردین (1390). بازسازی اندیشۀ دینی در ایران، چاپ دوم، تهران، نشر قصیدهسرا.
- قیاسی، جلالالدین (1385). مبانی سیاست جنایی حکومت اسلامی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
- کاظمی، عباس (1387). جامعهشناسی روشنفکری دینی در ایران، چاپ دوم، تهران: طرح نو.
- کلانتری، ابراهیم (1382). ظهر و بطن قرآن کریم، قبسات، شمارۀ 29: 249 – 266.
- لوی برول، هانری (1376). جامعهشناسی حقوق، ترجمۀ ابوالفضل قاضی، چاپ سوم، تهران: نشر دادگستر.
- المحقق الردبیلی (1403ق). مجمع الفائدة و البرهان، تحقیق، اشتهاردی، عراقی و یزدی، ج 1، قم: جامعة المدرسین.
- محقق داماد، مصطفی (1390). تحولات اجتهاد شیعی (5)، تحقیقات حقوقی، شمارۀ 56: 7 – 40.
- محمدپور دهکردی، سیما اکبریان و رضا اعوانی (1388). جایگاه عقل و وحی در هندسۀ معرفت بشری، معرفت فلسفی، دورۀ 6، شمارۀ 4: 37 – 66.
- موصللی، احمد و لوؤی صافی (1388). ریشههای بحران روشنفکری در جامعۀ عربی، ترجمۀ پرویز آزادی، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- نعمان، جغیم (2005). دراسة تحلیلیة لمفهوم الاستحسان فی المذهب الحنفی: بین مرحلتی التأسیس و التدوین، مجلة الإسلام فی آسیا، المجلد الثانی، العدد 2.
- هورکهایمر، ماکس (1390). عقل علیه عقل؛ ملاحظاتی در باب روشنگری، ترجمۀ یوسف اباذری و مراد فرهادپور، ارغنون، شمارۀ 15: 169 – 180.
- یزدانی مقدم، محمد رضا (1388). مردمسالاری دینی در پرتو نظریۀ ادراکات اعتباری علامه طباطبایی، حکومت اسلامی، شمارۀ 51: 132 – 154.
- یزدانی، محمد مهدی و همکاران (1391). گونههای کاربرد قیاس در فقه شیعه بر اساس کتاب جواهرالکلام، مطالعات اسلامی، فقه و اصول، سال چهل و چهارم، شمارۀ پیاپی 1/88: 151 – 168.
- یزدانیان، علیرضا (1389). قلمرو فقه در حقوق موضوعۀ ایران، پژوهشنامۀ انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، سال دهم، شمارۀ 2: 77 – 92.
- Al-Raysuni, Ahmad. (2006). Ibn Ashur Treatise on Maqsid al-Shari’ah, Imam al-Shatibi’s Theory of the Higher Objectives and Intents of Islamic Law, London & Washington: International Institute of Islamic Thought.
- Brown, Daniel (1996). Rethinking Tradition in Modern Islamic Thought, Cambridge University Press.
- Dutta, Mohan J. (2011). Communicating Social Change; Structure, Culture and Agency, New York: Routledge.
- Knight, K. (2006) Transformations of the Concept of Ideology in the Twentieth Century, The American Political Science Review, No. 10.
- Laclau & Mouffe. 2001, Hegemony & Socialist Strategy, London: Verso, 2nd Ed.
- Makdisi, G., (1962). Ash’ari and the Ash’arites in Islamic Religious History, Studia Islamica.
- Newburn, T. (2007). Introduction to Criminology & Criminal Justice, Routledge & Willan Publishing.
- Plant, R. (2003). Plotics, Theology and History, Cambridge: Cambridge University Press.
- Scribner, J & Fusarelli, L. (1996) Rethinking the Nexus between Religion and Political Culture, Education and Urban Society, Vol. 28, No. 3.
- Teddlie, C. & A. Tashakkori. (2003). Major Issues and Controversies in the Use of Mixed Methods in the Social and Behavioral Sciences. In Tashakkori, A., & C. Teddlie (Eds.), Handbook of Mixed Methods in Social and Behavioral Research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
|