![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,683,324 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,912,857 |
نقش محیط ساخته شده در تعاملات دانشجویان در فضاهای غیر رسمی مدارس معماری نمونه موردی: دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی و پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 7، دوره 21، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 79-90 اصل مقاله (1.46 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2016.59691 | ||
نویسندگان | ||
سعید علیتاجر* 1؛ فاطمه زارعی حاجی آبادی2 | ||
1استادیار دانشکده معماری و هنر، دانشگاه بوعلی سینا، همدان | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه بوعلی سینا، همدان | ||
چکیده | ||
زندگی اجتماعی دانشجویان در تمام فضاهای رسمی و غیررسمی دانشکده میتواند به طور گستردهای فرآیند یادگیری را تحت تأثیر قرار دهد. در پژوهش حاضر، ضمن گردآوری اظهارات پژوهشگران در باب نقش محیط ساخته شده در تعاملات اجتماعی، تلاش شده تا با مطالعهی کیفی دانشکده معماری دانشگاه بوعلی سینا و پردیس هنرهای زیبا به عنوان دو نمونه موردی از مدارس معماری ایران، به بررسی نوع و نحوهی تعاملات دانشجویان معماری و عوامل محیطی تأثیرگذار در تسهیل یا ایجاد محدودیت برای این تعاملات پرداخته شود. در این پژوهش، دادهها به صورت ترکیبی از سه روش مصاحبه، مشاهده و پرسشنامه گردآوری شدند. ابتدا عوامل مکانی تأثیرگذار از طریق مصاحبه و مشاهده و بر پایه مطالعات پیشین در قالب چارچوبی مطابق مدل مکان کنتر ارائه شد. این عوامل محیطی مستخرج از مصاحبهها و مشاهدات در قالب پرسشنامهای در اختیار نمونهی بزرگتری از جامعه قرار گرفت تا میزان تأثیر هریک در ترجیح مکانی دانشجویان برای تعاملات بررسی شود. دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS و آزمون فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که دانشجویان، برخی از فضاهای غیر رسمی در دانشکده را که از کیفیتهای ویژهای برخوردارند، برای گردهمایی ترجیح میدهند و این ویژگیها در مورد گردهماییهای دوستانه و درسی متفاوتند. | ||
کلیدواژهها | ||
تعاملات اجتماعی؛ فضاهای جمعی؛ ترجیح مکانی؛ مدارس معماری | ||
مراجع | ||
آلتمن، ایروین (1382)، محیط و رفتار اجتماعی، علی نمازیان (مترجم)، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران. (تاریخ انتشار متن اصلی 1975) بنتلی، ایان و همکاران (1382)، محیطهای پاسخده: کتاب راهنمای طراحان، مصطفی بهزادفر (مترجم)، دانشگاه علم و صنعت، تهران. (تاریخ انتشار متن اصلی 1985) بیسادی، مونا، مظفر، فرهنگ و حسینی، سید باقر (1392)، صفات فضایی مؤثر بر افزایش خلاقیت محققین در مراکز تحقیقات معماری و شهرسازی، مجلهی فناوری آموزش، سال هشتم، شماره3، 239-249. قانعی راد، محمد امین و ابراهیم آبادی، حسین (1389)، تأثیر ساختار اجتماعی آموزش بر عملکرد دانشجویان، فصلنامهی انجمن آموزش عالی ایران، شماره4، 1-27. کارمونا، متیو و همکاران (1388)، مکان های عمومی، فضاهای شهری، فریبا قرائی و همکاران (مترجم)، انتشارات دانشگاه هنر، تهران. (تاریخ انتشار متن اصلی 2003) کورت گروتر، یورگ (1375)، زیبایی شناسی در معماری، جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون (مترجم)، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران. (تاریخ انتشار متن اصلی1987) لنگ، جان (1381)، آفرینش نظریهی معماری: نقش علوم رفتاری در طراحی محیط، علیرضا عینی فر (مترجم)، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. (تاریخ انتشار متن اصلی 1987) میرمقتدایی، مهتا (1388)، معیارهای سنجش امکان شکلگیری، ثبت و انتقال خاطرات جمعی در شهر، نشریه هنرهای زیبا، شماره37، 5-16. نوربرگ شولتز، کریستین (1382)، معماری، معنا و مکان، ویدا نوروز برازجانی (مترجم)، نشر جانجهان، تهران. (تاریخ انتشار متن اصلی1988) Canter, D (1977), the Psychology of Place, Architectural Press, London.
D. Fisher, Kevin (2009), Placing social interaction: An integrative approach to analyzing past built environments, Journal of Anthropological Archaeology, No. 28, 439–457.
Eisenhauer, B. W; Krannich, R. S & Blahna, D. J (2000), Attachments to special places on public lands: An analysis of activities, reason for attachments, and community connections, Society and Natural Resources, No. 13, 421-441.
Gehl, J (1986), Soft edges in residential streets, Scandinavian Housing and Planning Research, No. 3, 89–102.
Kasalı, A; Dogan, F (2010), Fifth-, sixth-, and seventh- grade students’ use of non-classroom spaces duringrecess: The case of three private schools in Izmir, Turkey, Journal of Environmental Psychology, No. 30, 518-532.
Kraut, R. E; Fussell, S. R; Brennan, S. E & Siegel, J (2002), Understanding effects of proximity on collaboration: Implications for technologies to support remote collaborative work, In P. Hinds, & S. Kiesler (Eds.), Distributed work, (pp. 137-162), MIT Press, Cambridge.
Lansdale, M; Parkin, J; Austin, S & Baguley, T (2011), Designing for interaction in research environments: A case study, Journal of Environmental Psychology, No. 31, 407-420.
Lokaitou-Sideris, A & Banerjee, T (1998), Urban Design Downtown: Poetics and Politics of Form, University of California Press, California.
McKenna, E.F (2000), Business Psychology and Organisational Behaviour, A Student’s Handbook, 3rd. ed. Hove, Psychology Press.
Oddvar, S & Tommy, G (1997), Effects of international space on neighboring, Journal of Environmental Psychology, No. 17, 181–198.
Peters, K; Elands, B & Buijs, A (2010), Social interactions in urban parks: Stimulating social cohesion?, Urban Forestry & Urban Greening, No. 9, 93-100.
Potapchuk, W.R; Crocker, J.P & Schechter, W.H (1997), Building community with social capital; chits and chums or chats with change, National Civic Review, No. 86, 129–139.
Rapoport, A (1977), Human Aspects of Urban Form, Pergamon, New York.
Relph, Edward (2007), Prospects for places, In: The urban design reader, Michael Larice and Elizabeth Macdonald Ed, Routledge.
Sailer, K & McCulloh, I (2012), Social networks and spatial configuration—How office layouts drive social interaction, Social Networks, No. 34, 47– 58.
Toker, U & Gray, D. O (2008), Innovation spaces: Workspace planning and innovation in U.S. University research centers, Research Policy, No. 37, 309-329.
Wang, N & Boubekri, M (2009), Behavioral Responses to Daylit Space: A Pilot Study, Journal of the Human-Environmental System, Vol. 12, No. 1, 15–25.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,724 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,688 |