تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,508,772 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,104 |
بازشناسی اصول خانههای سنتی یزد در پاسخگویی به نیازهای اساسی روانشناختی؛ براساس تئوری برخاسته از زمینه | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 8، دوره 20، شماره 4، بهمن 1394، صفحه 99-109 اصل مقاله (1.57 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2016.59676 | ||
نویسندگان | ||
مریم سلیمانی* 1؛ کاظم مندگاری2 | ||
1کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه یزد | ||
2استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش، دستیابی به بخشی از دانش کاربردی، برای پاسخگویی به نیازهای اساسی روانشناختی در معماری امروزی است. محقق از میان نیازهای روانشناختی، دو نیاز ابراز وجود و احراز وجود را مورد تأکید قرار داده و سعی کرده با روش «تئوری برخاسته از زمینه»، به شناسایی معیارهای خانههای سنتی یزد در پاسخگویی به این نیازها بپردازد؛ تا بتواند، ضمن تدوام ارزشهای معماری گذشته، معیارهای معماری سازگار با نیازهای انسان را تبیین کند. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق با ادراککنندگان محیط بعنوان متخصصانی آشنا با فضاهای مورد بحث حاصل و با کدگذاری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهند بناهای سنتی، با ایجاد شرایطی چون«سازماندهی قلمرو شخصی»، «سازماندهی حس تعلق خاطر»، «سازماندهی تمرکز درونفردی» و «سازماندهی ارتباطات اجتماعی» به ترتیب زمینهساز پدیدههایی چون 1- آزادی عمل و استقلال فردی، کنترل حریم شخصی و میزان محرمیت؛ 2- پایبندی حسی، خوانایی فضا، همذاتپنداری با فضا؛ 3- آرامش ذهنی، تمرکز حواس 4- سلسله مراتب میزان محرمیت، دستهبندی انواع اجتماعات، افزایش اتحاد جمعی، کنترل، تسهیل و تقویت ارتباطات جمعی؛ شده که پیامدهایی چون«امنیت روانی»، «هویت بخشی»، «خودسازی» و «مشارکت مفید اجتماعی» داشته است. همچنین، راهکارهای بکار رفته در پاسخگویی به این نیازها نیز در طول تحقیق استخراج و ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نیازهای اساسی روانشناختی؛ احراز وجود؛ ابراز وجود؛ خانههای سنتی یزد | ||
مراجع | ||
استراوس، انسلم، آ؛ کوربین، جولیت(1385)، اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی؛ رویهها و شیوهها، مترجم: بیوک محمودی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران. اردلان، نادر؛ بختیاری،لادن (1390)، حس وحدت، مترجم: ونداد جلیلی، موسسه ی علمی پزوهشی علم معمار رویال، تهران. الکساندر، کریستوفر(1390)، سرشت نظم، مترجم: رضا سیروس صبری، علی اکبری، پرهام نقش، تهران. الکساندر، کریستوفر(1381)، معماری و راز جاودانگی، راه بیزمان ساختن، مترجم: مهرداد قیومی بیدهندی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران. تریگ، راجر(1382)، دیدگاههایی دربارۀ سرشت آدمی، مترجم: جمعی از مترجمان، پزوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران. دیرکس، هانس(1384)، انسانشناسی فلسفی، مترجم: محمدرضا بهشتی، چ دوم، انتشارات هرمس، تهران. رستگار، عباس علی(1389)، معنویت در سازمان با رویکرد روانشناختی، چاپ اول، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم. رحیمیان بوگر، اسحق؛ شاره، حسین؛ حبیبی عسگرآباد، مجتبی و بشارت، محمد علی(1386)، بررسی تأثیر شیوههای جرأت ورزی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر و دختر دوره راهنمایی شهر رضا، فصلنامه نوآوری آموزش، شماره 23، دوره6، صص 29-54. شایگان، داریوش(1383)، بتهای ذهنی و خاطره ازلی، چ ششم، انتشارات امیرکبیر، تهران. شولتز، الکساندر(1384)، نظریههای شخصیت، مترجم: یوسف کریمی و همکاران، چاپ پنجم، نشر ارسباران، تهران. شولتز، کریستین(1381)، مفهوم سکونت، به سوی معماری تمثیلی، مترجم: محمود امیریاراحمدی، انتشارات آگاه، تهران. فرهنگی، علی اکبر(1374)، ارتباطات انسانی، چاپ دوم، موسسه خدمات فرهنگی رسا، تهران. کاندینسکی، واسیلی(1381)، معنویت در هنر: مجموعه مقالات، مترجم: هوشنگ وزیری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران. گیل، دیوید، ادمز، بریجیت (1384)، الفبای ارتباطات، مترجم: جمعی از مترجمان، نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران. لنگ، جان(1390)، آفرینش نظریه معماری: نقش علوم رفتاری در طراحی محیط، مترجم: علیرضا عینیفر، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. مازلو، آبراهام اچ(1367)، انگیزش و شخصیت، مترجم: احمد رضوانی، معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی، مشهد. مایس، پیرفون(1387)، عناصرمعماری از فرم به مکان، مترجم: مجتبی دولتخواه، انتشارات چوگان، تهران. مطهری، مرتضی(1373)، فطرت، چ ششم، انتشارات صدرا، تهران. وولف، دیوید، ام(1386)، روانشناسی دین، مترجم: محمد دهقانی، رشد، تهران. یونگ، کارل. گوستاو (1389)، انسان و سمبلهایش، مترجم: محمود سلطانیه، انتشارات جامی، تهران. یونگ، کارل گوستاو(1354)، روانشناسی دین، ترجمه: فواد روحانی، چ دوم، انتشارات امیرکبیر، تهران. Azais, f; Granger, B; Debray, Q & Ducroix, C (1999), Cognitive and Emotional Approach to Assertiveness, Encephale, 25(4), 353-357. Elliot, S. N; Gresham, F. M (1999), Social skills interventions for children, Behavior Modification, 17, 287-313. Elliot, A. J; McGregor, H. A & Thrash, T. M (2002), The Need for Competence, In E. L. Deci & R. M. Ryan (Eds.), Handbook of self-determination research (pp. 361-387), University of Rochester Press, Rochester, NY.
Gagné, M (2003), the Role of autonomy support and autonomy orientation in prosaically behavior engagement, Motivation and Emotion, 27, 199–223.
Grouzet, FME; Vallerand, RJ; Thill, EE & Provencher, PJ (2004), From Environmental Factors to Outcomes: a Test of an Integrated Motivational Sequence, Motivation and Emotion, 28(4), 331-346.
Hargie, O; Saunders, C & Dickson, D (2004), Social Skills In interpersonal Communication, Third edition, Rutledge, London. Krapp, A (2005), Basic needs and the development of interest and intrinsic Motivational orientations, Learning and Instruction, 15, 381-395. Lin, Y. R; Shiah. I.S; Chang, Y. C; Lai, T. J; Wang, K. Y & Chou, K. R (2004), E- Valuation of an assertiveness training program on nursing Instruction, ??????????????, 13, 423-439 La Guardia, J. G; Ryan, R. M; Couchman, C. E & Deci, E. L (2000), Within person variation in security of attachment: A Self-Determination Theory perspective on attachment, need fulfillment, and well-being, Journal of Personality and Social Psychology, 79, 367-384. Neumann, E (1940), Der mystische Mensch, Eranos Jahrbuch, Zürich. Ryan, R. M & Deci, E. L (2002), Overview of Self-Determination Theory: An Organismic Dialectical perspective. In E. L. Deci, & R. M. Ryan (Eds.), Handbook of self-determination research, the University of Rochester Press, Rochester, pp. 3–33, NY.
Rudolf, O (1963), Das heilige, uber das irrational in der Idea des gottlichen and sein verhaltnis zum rationale, published by Munchen, Verlag C.H. Beck. Verduyn, C.M; Lord, W & Forrest, G.C (1990), Social skills training in schools: an evaluation study, Journal of Adolescence, 13, pp. 3-16. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,723 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,771 |