تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,508,774 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,105 |
مشکلات و پیچیدگیهای انتقال مفاهیم سازهای در فرایند آموزش معماری | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 7، دوره 20، شماره 4، بهمن 1394، صفحه 87-98 اصل مقاله (787.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2016.59675 | ||
نویسنده | ||
کتایون تقی زاده* | ||
دانشیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
فرایند آموزش و یادگیری زمانی مؤثر واقع میشود که آموزش مبتنی بر نظریههای علمی، روشهای مناسب و بهکارگیری ابزارهای لازم در این مسیر باشد. آموزش معماری نیز به عنوان بخشی از آموزش عالی از این قاعده مستثنی نیست. آموزش دروس سازهای در دانشکدههای معماری داخل کشور، بیشتر تئوری بوده و فاقد هرگونه تجربه عملی و حرفهای است، لذا حاصل این نوع آموزش در بهترین صورت، جز تربیت افرادی دارای قابلیت ذهنی بالا نبوده و امکان به اجرا درآوردن و خلاقیت در آثار حرفهای دانشآموختگان معماری، بسیار اندک است. در این مقاله، به ارزیابی ساختار و محتوای آموزش دروس سازهای پرداخته شده و در نهایت مشکلات و معایب موجود در این نظام آموزش استخراج و پیشنهاداتی برای رفع آنها ارائه میشود. روش تحقیق این پژوهش براساس تهیه پرسشنامهای متناسب با آموزش دروس سازهای در رشته معماری برای دستیابی به نتایج بهتر و مطلوبتر میباشد. پرسشنامه به صورت بسته تهیه شد که در آن برای هر پرسش، تعدادی گزینه و پاسخ انتخاب و هریک از پاسخها بهگونهای تنظیم شد که در عین منطقیبودن برای آن سوال، از پاسخ مربوط به دیگر سوالات مجزا باشد. با این روش، تجزیه و تحلیل و طبقهبندی پاسخها نیز سادهتر انجام شد. | ||
کلیدواژهها | ||
معماری؛ سازه؛ تکنولوژی؛ آموزش؛ یادگیری؛ کارگاه آموزشی | ||
مراجع | ||
جویس، بروس و مارشا ویل (1380)، الگوهای تدریس، ترجمه محمدرضا بهرنگی، نشر کمال تربیت، تهران. حیدری، شاهین (1384)، درآمدی بر روش تحقیق در معماری با نگرشی تحلیلی بر پایان نامه نویسی معماری، سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوى، مشهد، ایران. رحال زاده، رضا (1375)، روش شناسی تدریس: مطالعهای درباره طراحی آموزشی، نشر ترمه، تهران. زرکش، افسانه (1384)، کیفیت آموزش و کار حرفه ای در ایجاد هم سازی بین فضا و سازه در معماری معاصر غرب، نشریه هنرهای زیبا، شماره 23، صص 43-52. ستاد انقلاب فرهنگی (1376)، برنامه دروس کارشناسی مهندسی معماری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. سلطان زاده، حسین (1379)، آموزش معماران، دفتر پژوهش های فرهنگی، تهران. گلابچی، محمود (1384)، از آموزش سازه در رشته معماری چه انتظاری داریم، مجموعه مقالات دومین همایش آموزش معماری، صص 192-187، دانشگاه تهران. گلابچی، محمود و سلیمانی، سارا (1386)، بهبود کیفیت آموزش سازه به دانشجویان معماری با استفاده از تکنولوژیهای آموزشی، اولین کنفرانس معماری و سازه، تهران. مجموعه مقالات سومین همایش آموزش معماری (1387)، بررسی چالش ها، جستجوی راهکارها، به کوشش امیر سعید محمودی، تهران، ایران. مرتهب، مهگل، مارنی، زهرا و گلابچی، محمود (1387)، آموزش سازه در رشته معماری به منظور ارتقا توان مهندسی/طراحی در کشور، اولین همایش ملی توسعه قابلیتها و ظرفیتهای مهندسی در شرکتهای ایرانی، تهران.
Billington, D. P (2005), the Tower and the Bridge, Basic Books Inc., New York.
Burke, M. P (1998), Aesthetically notorious bridges, Proceedings of the Institution of Civil Engineers, Vol. 126, Feb., pp 39-475.
Carpenter, William J (1997), Learning by Building: Design and Construction in Architectural Education, Wiley, London.
Cowan, H. (1971), Architectural Structures, Elsevier, New York.
Howie, W (1994), An Art Apart, New Civil Engineer, Nov. 17, p. 246, University and Colleges Admissions Service, London.
Nicol, D and Pilling, S (2000), Architectural Education and the profession: preparing for the future, in Nicol D. and Pilling S. In Changing Architectural Education: towards a new professionalism, Spon Press, London.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,695 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,626 |