تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,203 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,224 |
آموزش کلگرا رویکردی نوین، همسو با برخی مولفههای آموزش سنتی هنر ایرانی اسلامی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 2، دوره 21، شماره 3، آذر 1395، صفحه 11-20 اصل مقاله (482.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2016.59651 | ||
نویسندگان | ||
ندا سیفی* 1؛ حسن بلخاری قهی2؛ مهدی محمدزاده3 | ||
1دانشجوی دکتری هنر اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز | ||
2دانشیار دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهاى زیبا، دانشگاه تهران | ||
3استادیار دانشکده هنرهای اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز | ||
چکیده | ||
آموزش کلگرا جریانی بود که در بحث آموزش از اواسط دهه 1980 در آمریکای شمالی ظهور کرد. این جنبش، عکسالعملی در برابر جریان اصلی آموزش در دنیا بود. کلگرایی در اصل یک پارادایم آموزشی است که تلاش دارد نظریات آموزشی را با فلسفه و معنویات پیوند بزند. آموزههای این جریان درصدد است در مقابل پیشرفتهای ناشی از مدرنیسم و بحرانهای پس از آن از جمله از بین رفتن جوامع سنتی و بیتوجهی به ارزشهای سنتی و معنوی، برخیزد. به مدد این رویکرد، به تدریج، همه دریافتند که مفهوم و جایگاه "کل" در کشاکش مفاهیم متناقض، دارای اهمیت است. با مطالعه عمیقتر این رویکرد و اصول آن، مشخص میشود که مولفهها و شاخصههای این رویکرد آموزشی، سنخیت قابلتوجهی با برخی ویژگیهای آموزش سنتی هنرها در ایران دارند. در این گفتار، پس از معرفی و تحلیل رویکرد کلگرا و مولفههای آن، با نگاهی نو به آموزش سنتی هنر در ایران نظری افکنده شده و قرابت نظریات رویکرد آموزشی کلگرا با روند آموزش هنر سنتی ایرانی مورد سنجش قرار میگیرد که نهایتاً میتواند نشانگر همسویی برخی اصول این دو حوزه باشد. این تحقیق از نوع کیفی و شامل جمعآوری اطلاعات از طریق مطالعه کتب، اسناد و مقالات است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش هنر؛ رویکرد آموزشی کلگرا؛ نظام سنتی آموزش هنر؛ مولفهها | ||
مراجع | ||
قرآن کریم (1378)، ترجمه مهدی الهی قمشهای، انتشارات سنایی، تهران. آیتی، عبدالمحمد (1382)، دادخواهی حیوانات نزد پادشاه پریان از ستم آدمیان، از رسائل اخوانالصفا، نشر نی، تهران. ابنسینا، ابوعلی حسین بن عبدالله (1363)، قانون، ترجمه عبدالرحمن شرفکندی، کتاب اول، انتشارت سروش، تهران. اصفهانی، باباشاه (1372)، رساله آداب المشق در کتاب آرایی در تمدن اسلامی، انتشارات مرکز پژوهشهای آستان قدس رضوی، مشهد. امید، مسعود (1391)، نگاهی به تاریخ فلسفه بر اساس دو جریان کلیگرایی و کلگرایی، معرفت فلسفی، سال دهم، شماره 1، صص 136-113. اوحدی مراغهای، شیخ اوحدالدین (1307)، جام جم، فردوسی، تهران. بلخاری، حسن (1388)، هندسه خیال و زیبایی، فرهنگستان هنر، تهران. بورکهارت، تیتوس (1370)، جاودانگی و هنر، ترجمه سید محمد آوینی، انتشارات برگ، تهران. بورکهارت، تیتوس (1372)، مبانی هنر معنوی، ترجمه جلال ستاری، دفتر مطالعات دینی هنر، تهران. بورکهارت، تیتوس (1369)، هنر مقدس، ترجمه جلال ستاری، انتشارات سروش، تهران. تجویدی، اکبر (1341)، هنر و زندگی، مجله هنر و مردم، دوره 1، شماره 4، بهمن ماه، صص 9-6. جکسون، مایکل سی (1391)، تفکر سیستمی: کلگرایی خلاق برای مدیران، ترجمه علیمحمد احمدوند و غلام جاپلقیان، موسسه آموزش عالی ایوانکی، ایوانکی. حلبی، علی اصغر (1358)، برگزیده رسائل اخوانالصفا، انتشارات زوار، تهران. حلبی، علی اصغر (1360)، گزیده متن اخوانالصفا و خلانالوفا، نقش جهان، تهران. خانمحمدی، علی اکبر (1371)،فتوتنامه بنایان، نشریه صفه، سال دوم، شماره 5 بهار، صص15-10. شوان، فریتهوف (1383)، مجموعه مقالات هنر و معنویت، ترجمه انشاالله رحمتی، فرهنگستان هنر، تهران. صدرالدین شیرازی، محمدبنابراهیم (ملاصدرا) (1410)، اسفار، ج 158، دارالاحیاء التراث العربی، بیروت. صدرالدین شیرازی، محمدبنابراهیم (ملاصدرا) (1358)، الوارداتالقلبیه فی معرفهالربوبیه، ترجمه احمد شفیعیها، انجمن فلسفه ایران، تهران. طوسی، خواجه نصیرالدین (1388)، آدابالمتعلمین، عبدالرسول چمنخواه، اسماعیل ارسن، نشر روزبهان، تهران. غررالحکم (1337)،گردآوری از عبدالواحد بن محمد آمدی، ترجمه محمدعلی انصاری، نشر محمدعلی انصاری قمی، تهران. فریدونی، علی (1380)، اندیشه سیاسی اخوانالصفا، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، قم. قمیر، یوحنا (1363)، اخوانالصفا یا روشنفکران شیعه مذهب، ترجمه و توضیح از محمد صادق سجادی، نشر فلسفه، تهران. گودرزی، مرتضی (1386)، ارتباط معنوی و تنزه مادی، مجله سوره اندیشه، شماره 32، صص36-35. نصر، سید حسین (1392)، انسان سنتی و مدرن، ترجمه مهدی نجفی افرا، نشر جامی، تهران. نصر، سید حسین (1359) ، علم و تمدن در اسلام، ترجمه احمد آرام، خوارزمی، تهران. نقیزاده، محمد (1385)، جایگاه فرهنگ اسلامی در آموزش، انتشارات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، تهران. نقیزاده، محمد (1384)، مبانی هنر دینی و فرهنگ اسلامی، انتشارات راهیان، تهران. Clark, E (1997), Designing & Implementing an Integrate Curriculum, A Student-centered Approach, Holistic Education Press, Brandon.
Delacruz, Elizabeth Manley, Dunn, C. Philip (1996), The Evolution of Disciplined Art Education, Journal of Aesthetic Education, Vol.30, No.3, pp ?????.
Dewey, John (1963), Experience & Education, Simon & Schuster, New York.
Forbes, H. Scott (1996), Values in Holistic Education, 3rd Annual Conference on ‘Education, Spirituality and the Whole Child’, Roehampton Institute, London.
Gandi, Mahatma (1980), All Men Are Brothers, Krishna Kripalani, New York.
Hammond, Linda-Darling, Austin, Kim, Orchut, Suzanne, Rosso, Jim (2001), How People Learn: Introduction to Learning Theories, Stanford University, ?????.
Hill, Lilian H. (1998), Changes of the Human Mind, Adult Education Quarterly, Vol. 49, No. 1, pp 56-64.
Johnson, Andrew P. (2005), I Am a Holistic Educator, Not a Dancing Monkey, Encounter: Education for Meaning and Social Justice, vol. 18, No. ???, pp ?????.
London, Peter (2004), Holistic Paradigm in art Education, Center for Art Education, Maryland Institute College of Art.
Mahmoudi, Sirous, Jafari, Ebrahim, Nasrabadi, Hasanali, Liaghatdar, Mohammad Javad (2012),Holistic Education: An Approach for 21 Century, International Education Studies, vol. 5, No. ????, pp ?????.
Miller, John P. (1992), Defining a Common Vision: The Holistic Education Movement in the U.S., Orbit, Special Issue: Holistic Education in Practice, Vol. 23, No. 2, OISE Press Toronto.
Miller, Ron (1988/2003), The Holistic Curriculum, OISE Press, Toronto.
Miller, Ron (2006),Reflecting on Spirituality in education, Encounter: Education for Meaning and Social Justice, vol.19, No. ????, pp?????.
Miller, Ron (1990), What Are Schools For?, Holistic Education in American Culture, Holistic Education Press, Vermont.
Nakagawa, Yoshiharu (2000), Education for Awakening: An Eastern Approach to Holistic Education, VT: Foundation for Educational Renewal, Brandon.
Nava, R. (2001), Holistic Education Pedagogy of Universal Love, vol. 6, translated from Spanish, ?????.
Palmer, P (1998), The Courage to Teach, Exploring the Inner Landscape of a Teacher’s Life, Jossey-Bass Inc., San Francisco.
Patel, Nandish V (2003), a Holistic Approach to Learning and Teaching Interaction, The International Journal of Educational Management, Vol. ????, No. ?????, pp ?????????.
Schrenier, P; Banev, S & Oxly, S (2005), Holistic Education, Resource book, Verlage, Waxmann.
Schrenier, Peter (2010), The Spiritual Dimension in Holistic Education, Conference in Estonia, September.
Telles Rudge, Lucila (2008), Holistic Education: An Analysis of Its Pedagogical Application, Dissertation, The Ohio State University.
Watson, J (2006), Every Child Matters & Children’s Spiritual Rights: Does the new holistic approach to children’s care address children’s spiritual well being?, International Journal of Children’s Spirituality, Vol. 11, No. 2, pp????.
Watson, J (2015), Holistic Education, Retrieved February 15, 2015 from http://www.hent.org | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,316 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,154 |