تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,495,787 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,656 |
سیر تجسم اسطوره بودا در هنر هند: از نمادین تا فیگوراتیو | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 8، دوره 21، شماره 2، آذر 1395، صفحه 75-84 اصل مقاله (847.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2016.59649 | ||
نویسندگان | ||
پریسا شاد قزوینی1؛ پینکی چادها* 2 | ||
1دانشیار گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران | ||
2دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران | ||
چکیده | ||
تجسم بودا در هنر هند همواره ضرورتی توأمان با زندگی، باورها و آیینهای مردم هند بودهاست. این تجسم به دو دوره نمایش بودا بهصورت نمادین و فیگوراتیو قابل تقسیم است. بودا در دوران زندگانیاش با عینیتنگاری خود مخالف بود، و صورت اسطورهای وی در دوره اول، به کمک نشانههای مرتبط با زندگانی وی به ظهور نشست. حدود 1م. نشانههایی از تصویر بودا با هیئت انسانی در هنر هند آغاز گردید. این مقاله بر این فرضیه تأکید دارد که علیرغم ممنوعیت خلق تصویر انسانی از بودا در دوره اول، پیروان وی، همواره تصویری ذهنی از بودا را در سر میپروراندند، و پس از از بین رفتن افراطیگریهای بودیسم، مجال یافتند تا پیکره انسانی وی را بسازند. هدف از این مقاله مطالعه نحوه گذارِ دوره نمادین به فیگوراتیو، و همچنین عوامل تأثیرگذار بر آن است. برای نیل به آن، گردآوری مطالب به روش اسنادی و با اشاره به متون مذهبی، اساطیر موجود و شرایط فرهنگیِ اجتماعات بودایی صورت گرفته است. در مسیر تدوین این مقاله، این نتیجه حاصل شده است که، تصویر بودا در دوره اول هنر بودایی، متأثر از عوامل گوناگونی ازجمله همجواری با مذاهب هندوییسم و جینیسم شکلگرفته، و به دلیل عادت عوام به تمرکز بر تصویر بودا در هنگام مراقبه و نیایش، بهصورت ذهنی و واقعی وجود داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر هند؛ بودا؛ اسطوره؛ پیکرنگاری | ||
مراجع | ||
جوادی، شهره (1386)، نقش برجسته ها و مجسمه های هند باستان در هنر بودایی، نشریه باغ نظر، شماره 7، صص5-17. ذکرگو، امیر حسین( 1375)، از بودا تا بت(تاملی در سیر پیدایش شمایلگری در هنرهای بودایی)، نشریه نامه فرهنگ، شماره 22، صص136-145. Boeree, George (1999), an Introduction to Buddhism, Shippensburg University, Pennsylvania.
Coomaraswamy, Ananda. K (1998), Elements of Buddhist Iconography, Munshilal Manoharlal Publications, New Delhi.
Gombrich, Richard. F (1971), Precept and Practice: Traditional Buddhism in the Rural Highlands of Ceylon, Clarendon Press, Oxford.
Huntington, Susan L (1990), Early Buddhist Art and the Theory of Aniconism, Art Journal, New Approaches to South Asian Art, Published by: College Art Association, Vol. 49, No. 4, pp. 401-408.
Huntington, Suzan and John (2010), King Udayana’s Image of Shakyamuni Buddha, in the Digital Database of The Huntington archive of Ohio state University in/huntingtonarchive. osu.edu /(retrieved on 3/8/2004).
Jain, P. C and Daljeet (2004), Evolution of the Buddha Image, Exotic India Journal of Art, Vol ?????, No ?????, pp ?????.
Krishan, Yuvraj(2009), the Buddha Image: its Origin and Development, Munshiram Manoharlal Publishers, New Delhi.
Kumar, Singh, Nagendra (1997), Buddha as Depicted in Puranas, In Encyclopedia of Hinduism, Vol7. Anmol Publications, New Delhi
Snellgrone, L. David (1978), the Image of the Buddha, UNESCO, Paris.
Swearer, Donald. K (2012), the Buddhist World of South Asia, State University of New York Press. Albany, New York.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,165 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,122 |