تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,087,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,190,597 |
تکانشگری حرکتی و یادگیری مهارتهای پایۀ بسکتبال | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 3، مهر 1395، صفحه 495-515 اصل مقاله (296.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2016.59384 | ||
نویسندگان | ||
محمد حسین قهرمانی1؛ مهدی سهرابی* 2؛ علیرضا صابری کاخکی3؛ محمدعلی بشارت4 | ||
1دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
2دانشیار گروه رفتار حرکتی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
3استادیار گروه رفتار حرکتی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
4استاد گروه روانشناسی بالینی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ویژگیهای تکانشگری افراد، الگوهای حرکتی آنها را در یادگیری مهارتهای ورزشی تحت تأثیر قرار میدهد. ازاینرو در این تحقیق تأثیر سطوح مختلف تکانشگری حرکتی بر یادگیری مهارتهای پایۀ بسکتبال بررسی شد. به این منظور سه گروه 12 نفری از پسران 10 تا 12 ساله که با توجه به سطوح تکانشگری حرکتی تعیین شده بودند، همراه گروه کنترل که بهصورت تصادفی انتخاب شده بود، در یک دورۀ آموزشی مهارتهای پایۀ بسکتبال شرکت کردند. برای ارزیابی نتایج عملکرد افراد از آزمونهای پاس بسکتبال ایفرد (AAHPERD) و آزمون پاس هان (Hann) در مراحل پیشآزمون، پسآزمون، یادداری و انتقال استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس بهترتیب در مراحل پسآزمون (0001/0=P) و یادداری (011/0=P) در مورد تکلیف پاس ایفرد نشان داد که همراستا با افزایش سطوح تکانشگری حرکتی افراد، برتری شایان توجهی در اجرای این آزمون مشاهده میشود، درحالیکه در تکلیف پاس هان، عملکرد بهتر همراستا با کاهش سطوح تکانشگری مشاهده شد. تفاوتهای مشاهدهشده بین گروهها در مرحلۀ انتقال از نظر آماری معنادار نبود (P=0/112). با استناد به این یافتهها میتوان گفت که سطوح مختلف تکانشگری حرکتی یکی از عوامل اصلی اثرگذار در یادگیری مهارتهای ورزشی با در نظر گرفتن مهارتهای سرعتمحور و دقتمحور است. | ||
کلیدواژهها | ||
تفاوتهای فردی؛ تکانشگری حرکتی؛ مهارت بسکتبال؛ مهارتهای ورزشی | ||
مراجع | ||
1. بشارت، محمدعلی؛ قهرمانی، محمدحسین؛ نقیپور، بهنام (139).«نقش پیشبین خودتنظیمگری و تکانشگری در موفقیت ورزشی: مقایسۀ ورزشهای برخوردی و غیربرخوردی»، نشریۀ رفتار حرکتی، پژوهشگاه تربیت بدنی، 6: 18، ص 147-131. 2. تدای باروم گا رتنر؛ آندراس، جکسون (1380). سنجش و اندازهگیری در تربیت بدنی (ج دوم)، ترجمۀ حسین سپاسی و پریوش نوربخش، تهران، سمت، ص 86-71. 3. رضایی، فاطمه؛ فرخی، احمد؛ باقرزاده، فضلاله (1391). «اثر خودگفتاری انگیزشی بر اجرای مهارتهای حرکتی ساده و پیچیدۀ بسکتبال»، نشریۀ رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی، پاییز و زمستان، ش10، ص 44-29. 4. قهرمانی، محمدحسین؛ بشارت، محمدعلی؛ سهرابی، مهدی (1393). «ویژگیهای تکانشگری بازیکنان پستهای مختلف فوتبال: آزمون دیدگاه گرایش غالب»، نشریۀ رشد و یادگیری - حرکتی – ورزشی، زمستان، دورۀ 6، ش 6، ص 160-141. 5. بشارت، محمدعلی؛ قهرمانی، محمدحسین؛ احمدی، نصور (1391). «ویژگیهای تکانشگری ورزشکاران رشتههای برخوردی و غیر برخوردی»، نشریۀ پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی-دانشگاه خوارزمی، 5 (3)، ص 23-13. 6. قهرمانی، محمدحسین؛ سهرابی، مهدی؛ بشارت، محمدعلی (1394). «بررسی روایی و پایایی آزمون برو/نرو حرکتی برای ارزیابی ویژگیهای توجهی، تصمیمگیری و حرکتی تکانشگری»، نشریۀ پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی-دانشگاه مازندران، ش 1119(زیر چاپ). 7. سهرابی، مهدی؛ قهرمانی، محمدحسین؛ بشارت، محمدعلی (1394). «بررسی ویژگیهای تکانشگری دروازهبانان فوتبال در سطوح مختلف مهارتی»، نشریۀ مطالعات روانشناسی ورزشی، بهار، ش 11، ص52-41.
8. Adolphs, R. (2001). "The neurobiology of social cognition. Current opinion in neurobiology", 11(2), 231-239. 9. Ball, S. A., & Zuckerman, M. (1990). "Sensation seeking, Eysenck's personality dimensions and reinforcement sensitivity in concept formation". Personality and Individual Differences, 11(4), 343-353. 10.Barch, D. M., Burgess, G. C., Harms, M. P., Petersen, S. E., Schlaggar, B. L., Corbetta, M., . . . Feldt, C. (2013). "Function in the human connectome: task-fMRI and individual differences in behavior". Neuroimage, 80, 169-189. 11. Bjork, J. M., & Pardini, D. A. (2015). "Who are those “risk-taking adolescents”?" Individual differences in developmental neuroimaging research. Developmental cognitive neuroscience, 11, 56-64. 12. Button, A. (2011). "Aims, principles and methodologies in talent identification and development". Performance psychology. A practitioner's guide, Elsevier, Edinburgh, 9-29. 13. Colder, C. R., & O'connor, R. M. (2004). "Gray's reinforcement sensitivity model and child psychopathology: Laboratory and questionnaire assessment of the BAS and BIS". Journal of abnormal child psychology, 32(4), 435-451. 14. Conners, C. K., & Staff, M. (2000). "Conners' Continuous Performance Test II (CPT II V. 5). North Tonawanda", NY: Multi-Health Systems Inc, 1-16. 15. Collins, D.R. Hodges, P.B. "A comprehensive Guide to sports skills tests and measurement" (2nd Ed.). Lanham, MD: Scarecrow Press, 2001, p. 69-71. 16. Dickman, S. J. (1990). "Functional and dysfunctional impulsivity: personality and cognitive correlates". Journal of personality and social psychology, 58(1), 95. 17. Dickman, S. J. (1993). "Impulsivity and information processing". In W. Mccown, M. Shure, & J. Johnson (Eds.), The impulsive client: Theory, research and treatment 1993; p. 151–184. 18. Dickman, S. J., & Meyer, D. E. (1988). "Impulsivity and speed-accuracy tradeoffs in information processing". Journal of personality and social psychology, 54(2), 274. 19. Dolk, T., Liepelt, R., Villringer, A., Prinz, W., & Ragert, P. (2012). "Morphometric gray matter differences of the medial frontal cortex influence the social Simon effect". NeuroImage, 61(4), 1249-1254. 20. Enticott, P. G., Ogloff, J. R., & Bradshaw, J. L. (2006). "Associations between laboratory measures of executive inhibitory control and self-reported impulsivity". Personality and Individual Differences, 41(2), 285-294. 21. Evenden, J. L. (1999). "Varieties of impulsivity. Psychopharmacology", 146(4), 348-361. 22.Gobel, E. W., Parrish, T. B., & Reber, P. J. (2011). "Neural correlates of skill acquisition: decreased cortical activity during a serial interception sequence learning task". Neuroimage, 58(4), 1150-1157. 23. Gooijers, J., & Swinnen, S. (2014). "Interactions between brain structure and behavior: the corpus callosum and bimanual coordination". Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 43, 1-19. 24.Gray, J. A. (1970). "The psychophysiological basis of introversion-extraversion". Behaviour research and therapy, 8(3), 249-266. 25. Gray, J. A. (1987). "Perspectives on anxiety and impulsivity: A commentary". Journal of Research in Personality, 21(4), 493-509. 26. Helsen, W. F., & Starkes, J. L. (1999). "A multidimensional approach to skilled perception and performance in sport". Applied Cognitive Psychology, 13(1), 1-27. 27. Henry, F. M., & Rogers, D. E. (1960). "Increased response latency for complicated movements and a “memory drum” theory of neuromotor reaction". Research Quarterly. American Association for Health, Physical Education and Recreation, 31(3), 448-458. 28. Juan, C.-H., & Muggleton, N. G. (2012). "Brain stimulation and inhibitory control. Brain stimulation", 5(2), 63-69. 29. Keye, M., Roth, N., Westhus, W., & Heine, A. (2004). "Continuous Performance Task (CPT)-Manual" .Gottigen: Hogrefeverlag fur psychology; p. 40-65. 30. Lage, G. M., Gallo, L. G., Cassiano, G. J., Lobo, I. L., Vieira, M. V., Fuentes, D., & Malloy-Diniz, L. F. (2011). "Correlations between impulsivity and technical performance in handball female athletes". Psychology, 2(07), 721. 31. Lage, G. M., Malloy-Diniz, L. F., Matos, L. O., Bastos, M., Abrantes, S., & Corrêa, H. (2011). "Impulsivity and the 5-HTTLPR polymorphism in a non-clinical sample". Plos one, 6(2), 26-27. 32. Lage, G. M., Malloy-Diniz, L. F., Neves, F. S., de Moraes, P. H. P., & Corrêa, H. (2012). "A kinematic analysis of the association between impulsivity and manual aiming control". Human movement science, 31(4), 811-823. 33. Lemke, M. R., Fischer, C. J., Wendorff, T., Fritzer, G., Rupp, Z., & Tetzlaff, S. (2005). "Modulation of involuntary and voluntary behavior following emotional stimuli in healthy subjects". Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry, 29(1), 69-76. 34. Moeller, F. G., Barratt, E. S., Dougherty, D. M., Schmitz, J. M., & Swann, A. C. (2014). "Psychiatric aspects of impulsivity. American journal of psychiatry". 2001; 158, p. 1783-1793. 35. Müller, J. M., & Wytykowska, A. M. (2005). "Psychometric properties and validation of a Polish adaptation of Carver and White’s BIS/BAS scales". Personality and Individual Differences, 39(4), 795-805. 36. Overtoom, C. C., Verbaten, M. N., Kemner, C., Kenemans, J. L., van Engeland, H., Buitelaar, J. K., Koelega, H. S. (1998). "Associations between event-related potentials and measures of attention and inhibition in the Continuous Performance Task in children with ADHD and normal controls". Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 37(9), 977-985. 37. Pustovaya, O., Ivanitskaya, L & Lednova, M. (2013). "A review of EEG features in attention deficit hyperactiveity disorder". 2013 № 4, 43. 61-75. 38. Reeve, C. L. (2007). "Functional impulsivity and speeded ability test performance". International Journal of Selection and Assessment, 15(1), 56-62. 39. Schmidt, R. A., Zelaznik, H., Hawkins, B., Frank, J. S., & Quinn Jr, J. T. (1979). "Motor-output variability: a theory for the accuracy of rapid motor acts". Psychological review, 86(5), 415. 40. Smillie, L. D., & Jackson, C. J. (2006). "Functional impulsivity and reinforcement sensitivity theory". Journal of Personality, 74(1), 47-84. 41. Spinella, M. (2005). "Prefrontal substrates of empathy: Psychometric evidence in a community sample". Biological psychology, 70(3), 175-181. 42. Vigil-Colet, A. (2007). "Impulsivity and decision making in the balloon analogue risk-taking task". Personality and Individual Differences, 43(1), 37-45. 43. Wulf, G., & Shea, C. H. (2002). "Principles derived from the study of simple skills do not generalize to complex skill learning". Psychonomic bulletin & review, 9(2), 185-211. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,673 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,365 |