تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,111,859 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,215,473 |
تعیین روایی و پایایی پرسشنامۀ جهت گیری اخلاقی در دانشجویان ورزشکار | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 3، شهریور 1395، صفحه 407-420 اصل مقاله (327.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2016.59307 | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل فراهانی1؛ رامین ایرجی نقندر* 2 | ||
1. استاد، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی پرسشنامۀ جهتگیری اخلاقی در دانشجویان ورزشکار بود. جامعۀ آماری شامل دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد (450=N) بود که از بین آنها 186 آزمودنی به شکل تصادفی بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابـزار اندازهگیری پرسشنامۀ 14 سؤالی جهتگیری اخلاقی (میلتیادیس، 2010) بود که دارای دو مؤلفه (اخلاق وظیفهشناسی و اخلاق غایتشناسی) است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه پس از ترجمه توسط استادان متخصص مدیریت ورزشی تأیید شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، از شاخصهای توصیفی برای توصیف دادهها، از آلفای کرونباخ برای تعیین همسانی درونی و از تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه استفاده شد. یافتهها نشاندهندۀ همسانی درونی (72/0=α) برای پرسشنامۀ جهتگیری اخلاقی بود. در خصوص روایی سازه و براساس میزان روابط و T-value، تمامی سؤالها رابطۀ معناداری با مؤلفهها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای مؤلفۀ خود باشند. شاخـصهای نسبت x2 به df (64/4) و 060/0=RMSEA هم برازش مدل را تأیید کردند. همچنین تمامی مؤلفهها پیشگوی خوبی برای مفهوم جهتگیری اخلاقی بودند. در نتیجه روایی درونی و بیرونی مدل "جهتگیری اخلاقی" تأیید شد. در نهایت میتوان گفت که پرسشنامۀ جهتگیری اخلاقی در ورزش ابزار اندازهگیری معتبر و پایاست که میتوان برای ارزیابی جهتگیری اخلاقی دانشجویان ورزشکار از آن استفاده کرد و نتایج باثباتی هم بهدست آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
پایایی؛ جهتگیری اخلاقی؛ دانشجو؛ روایی؛ ورزشکار | ||
مراجع | ||
1. حسنقلیپور، طهمورث؛ دهقان نیری، محمود؛ میرمهدی، سید مهدی (1390). «بررسی عوامل مؤثر بر نگرش اخلاقی دانشجویان مدیریت»، فصلنامۀ اخلاق در علوم و فناوری، 6(4)، ص34-22. 2. رحیمنیا، فریبرز؛ نیکخواه فرخانی، زهرا (1390). «تأثیر جو اخلاقی سازمان بر هویت سازمانی و تمایل به ترک خدمت فروشندگان»، فصلنامۀ اخلاق در علوم و فناوری، 4، ص 11-1. 3. شالباف، عذرا (1388). «نگاهی به معضلات و الگوهای راهبردی ترویج اخلاق در سازمانهای آموزشی»، 14(2)، ص 103-93. 4. شجیع، رضا؛ پورسلطانی زرندی، حسین (1390). «تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامۀ تناقضهای اخلاقی در ورزش»، نشریۀ پژوهش در علوم ورزش، 11، ص 118-103. 5. فتوحی قزوینی، فرانک؛ خزاعی، زهرا (1387). «ارزیابی اخلاقی دانشگاه مجازی»، 3(2)، ص 42-31. 6. قره، محمدعلی؛ شجیع، رضا (1391). «بررسی قابلیتهای تصمیمگیری دانشجویان تربیت بدنی در وضعیت های دشوار اخلاقی»، نشریۀ مطالعات مدیریت ورزشی، 15، ص 46-31. 7. قلیپور، آرین؛ پورعزت؛ علیاصغر؛ سعیدینژاد، مجید (1386). «عوامل موجد رفتارهای ضد شهروندی در سازمانها»، فصلنامۀ علوم مدیریت ایران، 2(8)، ص 29-1. 8. محمدخانی، مهرانگیز؛ بلالی، اسماعیل؛ محمدی، اکرم (1392). «تأثیر عوامل سازمانی بر سطح اخلاق کار در میان کارکنان ادارات دولتی (مورد شهرستان خوانسار)»، نشریۀ جامعهشناسی کاربردی، 50، ص 164-143. 9. Andrew J Dewar, Maria Kavussanu. (2011). "Achievement goals and emotions in golf:The mediating and moderating role of perceived performance", Journal Psychology of Sport and Exercise;12:525-532. 10. Banville D, Desrosiers P, Genet-Volet Y. (2000). "Translating questionnaires and interventories using a cross-cultural translation technique", Journal teaching in physical educ;19:374-87. 11. Barbara H M, William F. (2005). "Statistical methods for health care research”. Lippincott Williams and Wilkins", A welters clawer company;325-330. 12. Bartels D. M, Medin D L. (2007). "Are morally-motivated decision makers insensitive to the consequences of their choices?" Psychological Science;18:24–28. 13. Boardley I D, Kavussanu M. (2007). "Development and validation of the moral disengagement in sport scale". Journal of Sport & Exercise Psychology;29:608-628. 14. Burns N, Grove S K. (1999). "Understanding Nursing Research", 2 nd Ed. Philadelphia. W. B. Saunders Company;321. 15. Christine L P, Richard S, Carole K, Thomas S P, Robert M W. (2014). "Reliability and validity for the ,easurement of moral disengagement in pharmacists". Research in social and administrative pharmacy;10(2):297-312. 16. Corrion K S, Scoffier C, Gernigon F, Arripe-Longueville D. (2010). "Development et validation dune echelle courte mesurant le disengagement moral in sport (ECDMS), Development and factorial validity of a moral disengagement in sport short scale". Psychiatrie de lenfant;36(6):495-503. 17. Grave S M, Stephen F. (2008). "Student cheating habits: A predictor of workplace deviance". Journal of Diversity Management;3(1):15-22. 18. Gwebu A M. (2008). "Beyond testing: Cognitive moral reasoning and ergogenic aids in sport". Dissertation at University of Idaho:136. 19. Hu L, Bentler P M. (1999). "Cutoff criteria for fit indices in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives", Structural Equation Modeling;6:1-55. 20. Langlois L, Lapointe C. (2007). "Ethical leadership in Canadian school organizations", London, Educational Managers Administration and Leadership;35(2):247-260. 21. Marques P A, Pereira J A. (2009). "Ethical ideology and ethical judgments in the Portuguese accounting profession", Journal of buseness ethic;86:227-242. 22. Miltiadis Proios. (2010). "Development and validation of the Moral Orientation of Students in Physical Education Questionnaire (MOSPEQ)". Educational Research and Evaluation;16(3):249–268. 23. Peppas S C, Diskin B A. (2009). "College courses in ethics: do they really make a difference", International Journal of Educational Management;15 (7):347–353. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,551 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 889 |