تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,319 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,351 |
ویژگیهای کارآفرینانۀ مؤسسان زن و مرد (مطالعۀ موردی: دبیرستانهای غیردولتی شهر تهران) | ||
زن در توسعه و سیاست | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 2، تیر 1395، صفحه 203-216 اصل مقاله (228.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwdp.2016.59200 | ||
نویسندگان | ||
داود قرونه1؛ حسین عابدی2؛ آرزو احمدآبادی* 3 | ||
1عضو هیئتعلمی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2عضو هیئتعلمی دانشگاه فرهنگیان | ||
3دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی تهران | ||
چکیده | ||
کارآفرینی محور توسعۀ اقتصادی است و کارآفرینان با تخریب روشهای کهن و ناکارآمد قبلی و جایگزینی آنها با شیوههای کارآمد و نوین به نظام اقتصادی پویایی و حیات میبخشند. از عواملی که در کارآفرینی دخیلاند، مسئلۀ جنسیت است و میزان موفقیتی که هر جنس در کسبوکار خود به دست خواهد آورد، بهطور خاص به ویژگیهای آنها برمیگردد. ازاینرو، هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای کارآفرینانۀ مؤسسان زن و مرد دبیرستانهای غیردولتی شهر تهران است. روش پژوهش توصیفیـ پیمایشی و جامعۀ آماری شامل مؤسسان زن و مرد دبیرستانهای غیردولتی شهر تهران است (507 نفر) که از بین آنها تعداد 213 نفر (90 زن و 123 مرد) بهمنزلۀ نمونۀ آماری به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ محققساخته (با ضریب قابلیت اعتماد 82/0) استفاده شده است که دو گروه از ویژگیهای شخصیتی و شناختیـ مهارتی کارآفرینان را میسنجد. نتایج پژوهش نشان میدهد که ویژگیهای کارآفرینانۀ مؤسسان زن و مرد دبیرستانهای غیردولتی شهر تهران در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد. بین ویژگیهای کارآفرینانه در دو گروه زنان و مردان تفاوت معناداری وجود ندارد. ویژگی شخصیتی تحمل ابهام در زنان کارآفرین و استقلالطلبی در مردان کارآفرین در سطح نامطلوبی ارزیابی شده است. همچنین، بین ویژگیهای شخصیتی زنان و مردان مؤسس مراکز آموزشی، بهجز ویژگیهای استقلالطلبی و تحمل ابهام، تفاوت معناداری وجود ندارد. بین ویژگیهای شناختیـ مهارتی زنان و مردان نیز تفاوت معناداری وجود ندارد و در هر دو گروه در سطح نسبتاً مطلوبی ارزیابی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
جنسیت؛ زنان؛ مدارس غیردولتی؛ مردان؛ ویژگیهای کارآفرینانه | ||
مراجع | ||
[1] احمد پورداریانی، محمود (1386). کارآفرینی: تعاریف، نظریات، الگوها، تهران: پردیس. [2] آراستی، زهرا؛ کنعانی، احمد؛ سیدقاسمی، نفیسهسادات (1392). «انگیزههای کارآفرینی زنان و مردان در بخش صنعت شباهتها و تفاوتها»، نشریۀ زن در توسعه و سیاست، ش1، ص 83ـ100. [3] بنیاد توسعۀ کارآفرینی زنان و جوانان (1389). موانع پیشرفت زنان کارآفرین. www.foundationed.net [4] سرایی، حسن (1388). مقدمهای بر نمونهگیری در تحقیق، تهران: سمت. [5] سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1384). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: آگه. [6] شکراللهی، رقیه (1389). «بررسی تطبیقی ویژگیهای کارآفرینی مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهران: دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی. [7] شاهحسینی، علی (1383). کارآفرینی، تهران: آییژ. [8] قرونه، داود (1390). «فرهنگ کارآفرینی در سازمانهای دولتی»، نخستین کنفرانس دانشجویی کارآفرینی، دانشکدۀ کارآفرینی دانشگاه تهران، 19و20 مهرماه. [9] محمدی، حمیدرضا، احمدی، عبادالله و دیگران (1390). «بررسی رابطۀ ویژگیهای شخصیتی با تمایل به کارآفرینی»، فصلنامۀ جامعهشناسی زنان، 1، ص99ـ119. [10] هزارجریبی، جعفر؛ ابراهیمی، مریم (1389). «بررسی و مقایسۀ رابطه بین ویژگیهای کارآفرینی شاغلان سازمانی (زن و مرد) و رضایت شغلی»، فصلنامۀ جامعهشناسی کاربردی، 40، ص1ـ18. [11] Brush, C. D. (2005). “Research on women business owner past trends, a new perspective, and future directions”. Entrepreneurship Theory and Practice, Vol.17, No.3, pp 30-50. [12] Davidsson, P. and Honig, B. (2010). “The role of social and human capital among nascent entrepreneurs”. Journal of Business Venturing, Vol.18, No.3, pp 301-331. [13] Eyal, O. and Inbar, D. (2008). “Developing a public school entrepreneurship inventory; Theoretical conceptualization and empirical examination”. International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research. Vol.9, No.6, pp 221-244. [14] Falcone, T. and Osborne, S. (2011). Entrepreneurship: A diverse concept in a diverse world. Tuscon, AZ: United States Association for Small Business and Entrepreneurship, Small Business Institute. [15] GEM. (2006). Global Entrepreneurship Monitor Executive Report. Babson college, Babson Park, USA/ LBS, London, UK. [16] Hess, F. M. and Hassel B, C. (2009).Fueling entrepreneurship: Addressing the human capital challenge. Program on Education Policy and Governance. Harvard University. [17] Hockner, E. and Hisrich R, D. (2005). “Editorial: a golden era for entrepreneurship and entrepreneurial finance research”. Venture capital: An international journal of Entrepreneurial Finance, Vol.3, No.2, pp 85-89. [18] Lengh, R.(2013). A comparative study of the entrepreneurial characteristics and orientation of K-8 public, charter, and for-profit schools. Cardinal Stritch University. [19] Lewin, H. (2009). Why is education entrepreneurship so difficult? AEI Conference on Educational Entrepreneurship. [20] Mattis, M. (2007). “Women entrepreneurs: out from under the glass ceiling”. Management Review, Vol.19, No.3, pp 154-163. [21] Miskin,V. and Rose, J. (2002).Women entrepreneurs: factor related to success in Frontiers of Entrepreneurship Research. Cambridge MA, Babson College, pp 38. [22] National Governors Association (2004). A governor's guide to strengthening state entrepreneurship policy. Washington D C: NGA Center for Best Practices. [23] Pines, A. M. (2006). “The female entrepreneur: burnout treated using a psychodynamic existential approach”. Clinical Case Studies, Vol.1, No.2, pp 171-81. [24] Reaves, B. (2009). Entrepreneurial success: A phenomenological study of the characteristics of successful female entrepreneurs. University of phoenix. [25] Smith, K. and Petersen, J. L. (2014). “What is educational entrepreneurship?”in Hess, F.M. (Ed.), Educational Entrepreneurship: Realities, Challenges, Possibilities. Cambridge: Harvard Education Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,106 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 897 |