تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,591 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,785,173 |
واکاوی ملاک اعتبار در پذیرش نظر اهل خبره از دیدگاه فقه امامیه | ||
مجله علمی "پژوهشهای فقهی" | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 2، تیر 1395، صفحه 313-342 اصل مقاله (397.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jorr.2016.58987 | ||
نویسندگان | ||
حبیب الله طاهری1؛ محمد حکیم* 2 | ||
1دانشیار دانشکدۀ الهیات، پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
گستردگی و تأثیر فراوان دیدگاه کارشناسیِ اهل خبره در ابواب متعدد فقهی و بهویژه تأمل در تأثیر روزافزونِ سرعت تخصصی شدنِ علوم و فنون در استنباط فقهی و حقوقی، نشاندهندۀ اهمیت نظریۀ کارشناسی است. در مصادر فقهی و اصولی امامیه، حجیت شرعیِ نظر اهل خبره، بر مبنای سیرۀ عقلاییّۀ مورد امضای شارع استوار است و گزارههای متعددی مانند: خبرویت محضه؛ حکم عقل؛ حصول اطمینان و در نتیجه، الغای احتمال خلاف و همچنین الغای خصوصیت و کشف اعتبار کلی؛ بهعنوان مناط و ملاکِ عُقلا در جریان این سیره مطرح شدهاند. در مقالۀ حاضر، با تبیین و بررسی مناطات مطرحشده، الغای احتمال خلاف و حصول وثوق و اطمینان نفس را بهعنوان ملاک اصلی سیره، پذیرفتهایم و پس از واکاویِ شرایطی همچون عدالت و تعدد؛ تحصیل وثوق؛ استنباط و استنتاج از مقدمات حدسیه؛ اعلمیت؛ حیات و ... بهعنوان شرط اعتبار نظر اهل خبره، مناط فوق را تنها ملاکِ دخیل در اعتبار نظریۀ کارشناسی میدانیم. بر این اساس، با تبیینِ ملاک سیرۀ عُقلا در عمل به نظریة کارشناسی و بیان تفاوت بین شهادت و نظریۀ کارشناسی، حصول وثوق و اطمینان (بهاستثنای مواردِ خارج شده با دلیلِ خاص) بهعنوانِ تنها شرط اعتبار پذیرفته میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اهل خبره؛ سیرۀ عقلا؛ شهادت (بیّنه)؛ نظریۀ کارشناسی؛ وثوق و اطمینان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,100 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,129 |