تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,483 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,952 |
طراحی برنامه مدیریت هیجانات وارزیابی اثر بخشی آن بر کنترل خشم و ارتقای سلامت روان در بازیکنان فوتبال | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 2، مرداد 1395، صفحه 225-238 اصل مقاله (182.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2016.58930 | ||
نویسندگان | ||
محمد رحیمی* 1؛ غلامعلی افروز2؛ علی اکبر ارجمند نیا2؛ الهام عظیم زاده3 | ||
1کارشناس ارشد دانشگاه تهران | ||
2دانشگاه تهران | ||
3دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، طراحی برنامهای بهمنظور آموزش مدیریت هیجانی و بررسی اثربخشی این آموزش بر کنترل خشم و سلامت روان بازیکنان فوتبال بود. روش پژوهش حاضر، شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ بازیکنان تیمهای فوتبال لیگ برتر بزرگسالان در سال 1393 بود. 40 نفر از بازیکنان تیمهای فوتبال لیگ برتر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی 12 نفر در گروه آزمایش و 12 نفر در گروه کنترل گزینش شدند. بهمنظور سنجش سلامت روان و کنترل خشم آزمودنیهای پژوهش، از فهرست SCL-90 و پرسشنامۀ مهارت کنترل خشم و بستۀ آموزشی مدیریت هیجانی خشم آبرامس (2010) استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مدیریت هیجانی به افزایش معنادار در میزان کنترل رفتارهای تهاجمی بازیکنان تیمهای فوتبال منجر شد. همچنین آموزش مدیریت هیجانی به کاهش معنادار میزان اختلالات روانی بازیکنان تیمهای فوتبال منجر شد. علاوهبر این بستۀ آموزش مدیریت هیجانی با در نظر گرفتن ابعاد مختلف هیجانات (ابعاد فیزیولوژیکی، رفتاری- شناختی) و نحوۀ مدیریت (شناسایی تظاهرات فیزیولوژیکی، کنترل رفتار و تغییر تحریفات شناختی) آن میتواند به افزایش ظرفیت پردازش و مدیریت هیجانی در فوتبالیستها منجر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیکنان فوتبال؛ رفتارهای تهاجمی؛ سلامت روان؛ کنترل خشم؛ مدیریت هیجانی | ||
مراجع | ||
1. حاجتی، فرشتهالسادات؛ اکبرزاده، نسرین؛ خسروی، زهره (1387). "تأثیر آموزش برنامۀ ترکیبی درمان شناختی رفتاری با رویکرد مثبتگرایی بر پیشگیری از خشونت نوجوانان شهر تهران. مطالعات روانشناختی"، دانشگاه الزهرا ، 4 (3)، ص 54-35. 2. ساسانی مقدم، شیوا؛ بحرالعلوم، حسن (1388)."مقایسۀهوشهیجانیدانشجویاندخترورزشکار و غیرورزشکار دانشگاهصنعتیشاهرود." پژوهش در علوم ورزشی ورزشی، 23، ص 60-47. 3. سیدعامری، میرحسن؛ سعیدی، شیدا؛ منافی، فریدون (1392). "ارتباطهوشهیجانیوموفقیتورزشیورزشکارانرشتههایورزشیتیمی یازدهمینالمپیاددانشجویانسراسرکشور". مطالعات روانشناسی ورزشی، 4، ص 56-47. 4. نجاریان، بهمن؛ داوودی، ایران (1380). "ساخت و اعتباریابی SCL-90 فرم کوتاهشدۀ" روانشناسی. نشریۀ انجمن روانشناسی 5(2)، ص 149-136. 5. Abrams, Mitch. (2010). "Anger management in sport: understanding and controlling violence in athletes". Human Kinetics Publishers.1-282.
6. Aldao, Amelia, Susan Nolen-Hoeksema, and Susanne Schweizer. (2010). "Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review." Clinical Psychology Review, 30, 217–237.
7. Derogatis, Leonard R. , Ronald S. Lipman. & Covi,. (1973). SCL-90: "An outpatient psychiatric rating scale preliminary report" Psychopharmacology Bulletin, 9(1). 13-27.
8. Derogatis, Leonard R., Ronald S. Lipman, Karl Rickels, Eberhard H. Uhlenhuth, and Lino Covi. (1974). "The Hopkins Symptom Checklist (HSCL): A self-report symptom inventory" Behaviour Scientist, 19, 1-15.
9. Feindler, Eva L., and Scott Weisner. (2006). "Youth anger management treatment for school violence prevention. In S. R. Jameson & M. Furlong (Eds), Handbook of school violence and school safety" From Research to practice,. Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates. 353-363
10. Haviland, Mark G., Michael S. Hendryx, Dale G. Shaw, and James P. Henry. (1994). "Alexithymia in women and men hospitalized for psychoactive substance dependence". Comprehensive Psychiatry. 35, 124-128.
11. Iwaniec, Dorota. (2006). "The emotionally abused and neglected child ,2nd ed." Johnwiley & Sons, Ltd.
12. Kendall, Philip C. (2000). "Child and adolescent therapy: Cognitive behavioral procedures (2 nd ed.)". New York: Guilford.
13. Kriumane, Laimrota . (2012). "The Improvement of the Component of Emotion Management of the Prospective Teachers’ Emotional Competence in the Process of Studies." Procedia - Social and Behavioral Sciences, 45, 527-539.
14. Lindsay, William R., Ronald Allan, Catherine Parry, Fiona Macleod, Julie Cottrell, Helen Overend, and Anne HW Smith. (2004). "Anger and aggression in people with intellectual disabilities: Treatment and follow-up of consecutive referrals and a waiting list comparison". Clinical Psychology and Psychotherapy,11,255-264.
15. Mennin, Douglas S., Robert M. Holaway, David M. Fresco, Michael T. Moore, and Richard G. Heimberg. (2007). "Delineating components of emotion and its dysregulation in anxiety and mood psychopathology". Behavior Therapy, 38, 284−302.
16. Orgeta. (2011). "Emotion deregulation and anxiety in late adulthood". Journal of Anxiety Disorders. 25, 1019-1023.
17. Nasir, Rohany, and Norisham Abd Ghani . (2014). "Behavioral and Emotional Effects of Anger Expression and Anger Management among Adolescents". Procedia - Social and Behavioral Sciences, 140 (22). 565-569.
18. Salehyan, Maryam, Atoosa Aghabeiki, and Mojtaba Rajabpour. (2013). "The Effectiveness of Emotional Management Group Training on Children's Self-concept." Procedia - Social and Behavioral Sciences, 84, 475-478.
19. Tull, Matthew T., and Kim L. Gratz. (2008). "Further examination of the relationship between anxietySensitivity and depression: The mediating role ofexperiential avoidance and difficulties engaging in goal-directed behavior when distressed." Journal of Anxiety Disorders. 22, 199-210.
20. Whelton, William J. (2004). "Emotional processes in psychotherapy: Evidence across therapeutic modalities." Clinical Psychology and Psychotherapy. 11(1), 58-71. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,758 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,307 |