![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,679,746 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,910,476 |
مطالعه نیازهای آموزشی گلخانه داران شهرستان ورامین با اقتباس از مدل بوریچ | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 20، دوره 47، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 249-258 اصل مقاله (258.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2016.58847 | ||
نویسندگان | ||
محمد صادق صبوری* 1؛ داود ثمری2؛ مریم درستی زاده3 | ||
1عضو هیات علمی ومعاونت پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار | ||
2عضوهیات علمی واحدگرمسار | ||
3دانش آموخته دانشگاه آزاداسلامی واحدگرمسار | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق بررسی نیازهای آموزشی گلخانه داران شهرستان ورامین بود. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را گلخانه داران کشت خیار شهرستان ورامین تشکیل دادند (504=N) و مطابق فرمول کوکران 120 نمونه تعیین گردید که پس از توزیع پرسشنامه، تعداد 116 پرسشنامه صحیح جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور سنجش میزان روایی ابزار تحقیق، پرسش نامه در اختیار استادان راهنما و مشاور قرار گرفت که پس از انجام بررسیهای لازم و جمع آوری نظرات و اعمال اصلاحات مورد نظر، روایی پرسش نامه مذکور تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ (در بازه 77/0-83/0) به دست آمد. برای ارزیابی نیازهای آموزشی گلخانه داران با اقتباس از مدل ارزیابی نیازهای آموزشی بوریچ استفاده شد. بدین منظور، 13 صلاحیت دانشی که از مرور ادبیات تحقیق حاصل شده بود با توجه به «میانگین وزنی نمرات تفاوت» برای گلخانه داران رتبه بندی شدند. نتایج نشان داد که موضوعاتی مانند آگاهی از غرقاب کردن گلخانه، شناخت ارقام مقاوم متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه، شناخت مناسبترین میزان اسیدیته و یا قلیایی خاک برای کاشت، آگاهی از کاشت درخت به عنوان بادشکن در اطراف گلخانه جهت کاهش مصرف سوخت، دانش در زمینه غلظت دی اکسید کربن در گلخانه و آگاهی در رابطه با میزان آب مصرفی و دفعات آبیاری به عنوان مهمترین نیازهای آموزشی گلخانه داران شهرستان ورامین مطرح بودند. نتایج رگرسیون نیز نشان داد 2 متغیر میزان تحصیلات و سن گلخانه داران 49% واریانس نیازآموزشی آنها را تبیین میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
"آموزش"؛ "نیاز آموزشی"؛ "مدل بوریچ"؛ "گلخانه داران"؛ "شهرستان ورامین" | ||
مراجع | ||
10. Sabouri,M.S. & Minaei,A.H.(2009), Greenhouse growers classify the training needs of city Branch of the view Agricultural greenhouse owners and experts, Journal of Agricultural Research, Extension and Education ,2 (3),33-48 .(In Farsi) 11. Sabouri, M.S &Ommani,A.R.(2010). Farmers training needs analysis from the perspective of agricultural extension experts on Semnan province. Agricultural Research, Journal of Extension and Education. Agricultural Research, Extension and Education, 3 (1), 45-56 .(In Farsi) 12. Suvedi M., Jeong E., Coombs J., (2010), Education Needs of Michigan Farmers, Journal of extension,48 ,(3), 1-11. 13. Simpson. P. A., Greller, M. M., & Strosh, T. K. (2002), Variations in human capital investment activity by age, Journal of Vocational Behavior, 61,(1), 109-138. 14. Tabarraei, M. (2006),Educational Needs of Khorasan Wheat fields of sustainable agriculture, Journal of Agricultural Industries. Vol.20.Num1.91-101 .(In Farsi) -Zarafshani, K. Agahi, H. & khaledi, Kh. (2011), The educational requirement of the women of Sanghor,s Ghomam villag (based on Borich and Quadrant model), Journal of woman in development and policy. 9, (1), 165-185,(In Farsi) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,296 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,108 |