تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,902,603 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,952,639 |
خداشناسی اکهارت | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 6، دوره 48، شماره 2، اسفند 1394، صفحه 245-268 اصل مقاله (405.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2016.58709 | ||
نویسنده | ||
فاطمه کیائی* | ||
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه پیام نور تهران. | ||
چکیده | ||
«مایستر اکهارت» از عرفایی است که سنت مسیحی در قرون وسطی اندیشه وی را برنتافت و خداشناسی وی را بدعتآمیز دانست. مهمترین مسائلی که خداشناسی اکهارت را از سلف مسیحیاش متفاوت میسازد عبارتند از: طرح دو وجهی خدا/الوهیت که یکی برابر با وجود و دیگری برتر و فراتر از آن است، باور به عدم ادراک الوهیت توسط بشر و توسل به کلام سلبی برای سخن گفتن از او، ارائه تقریری جدید از اصل تثلیث و باور به وحدت الوهیتِ برتر از تثلیث و .... کلیسای کاتولیک، اکهارت را بدعتگذار و نافی تثلیث دانست و او در دفاعیهای به یکایک اتهاماتش پاسخ گفت. بهدلیل گرایش باطنی و عرفانی اکهارت، تفکر وی بیش از آنکه به خدای سهگانه و قابل ادراک مسیحی نزدیک باشد، متأثر از کلام سلبی مورد توجه دیونیسیوس و تفکرنوافلاطونی است و بدون نفی تثلیث، ضمن پذیرش ماهیت و کارکرد هریک از اشخاص تثلیث و ذکر آن در موعظاتش، وحدت را برترین ویژگی «الوهیت فراتر از وجود و عدم» میخواند و الوهیت بینام و نشان را در رأس تثلیث قرار میدهد. الوهیتی که شناخت آن ناممکن و تنها راه سخن گفتن از آن الهیات سلبی است. | ||
کلیدواژهها | ||
مایستر اکهارت؛ خداشناسی؛ تثلیث؛ الوهیت فراتر از وجود؛ کلام سلبی | ||
مراجع | ||
[1] ایلخانی، محمد (1386). تاریخ فلسفه در قرون وسطی و رنسانس، تهران، سمت. [2] ---------- (1385). «نظریة تشابه در یونان»، فلسفه، شمارة 12، پاییز و زمستان. [3] ---------- (1386). «نظریة تشابه در آثار آلبرتوس کبیر و توماس آکوئینی»، فلسفه، سال 35، شمارة 1، بهار. [4] ژیلسون، اتین (1389). تاریخ فلسفة مسیحی در قرون وسطی، رضا گندمی نصرآبادی، تهران، ادیان و سمت. [5] فلاح رفیع، علی (1386). «روششناسی عرفان و عارفان مسیحی»، مجلة معرفت، سال 16، شمارة 113، اردیبهشت. [6] کاکایی، قاسم (1389). وحدت وجود به روایت ابن عربی و مایستر اکهارت، تهران، هرمس. [7] Dobie, Robert J,(2010) Logos and Revelation, The Catholic University of America Press. [8] Eckhartus, Ioannes (1981) Meister Eckhart,The Essential sermons, Commentaries, Treatises and Defence, Translation and Introduction by Bernard McGinn and Edmund Colledge, Paulist Press. [9] ---------- (1941) Meister Eckhart, A Modern Translation, Blakney, Raymond, B, Harper & Row, New York. [10] ---------- The Sermons and Collations of Meister Eckhart, Pfeiffer, Franz, Kessinger. [11] ---------- (1958) Meister Eckhart, Selected Treatises and Sermons, James Clark, Faber and Faber. [12] ---------- (1974) Parisian Questions and Prologues, Armand A Maurer, Pontifical Institue of Medieaeval Studies, Canada. [13] ---------- (2005) selections from his Essential Writings, Edmund Colledge and Bernard McGinn, HarperCollins. [14] ---------- (1986) Meister Eckhart, Teacher and Preacher, Bernard McGinn(ed), Paulist Press. [15] ---------- (2005) Selections from his Essential Writings, foreword by John O Donohue, HarperSanFrancisco. [16] Kelley, C.F (2009) Meister Eckhart on Divine Knowledge, Dharmacafe, California. [17] Maurer, A. (1982) Medieval philosophy, second edition, pontifical institute of medieval studies. [18] Shah-Kazemi, Reza (2006) Paths to Transcendence, World Wisdom. [19] Stiver, Dan,R (1996) Religious Language, Blackwell. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,986 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,426 |