تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,631 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,221,348 |
گفتمانکاوی الگوهای ذهنی مشتریان مردد: کاربست روش کیو | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 2، 1395، صفحه 339-354 اصل مقاله (295.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2016.58695 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی سلطانی1؛ بهزاد محمدیان* 2 | ||
1استادیار مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2دکتری مدیریت رفتاری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ذهنیت مشتریان مردد در تصمیمگیری هنگام خرید اجرا شده است. به همین منظور از روش کیو، یکی از روشهای ترکیبی کیفی و کمی، استفاده شده است. تعداد 33 عبارت در ارتباط با نحوۀ تصمیمگیری مشتریان مردد که از مصاحبهها و مرور متون استخراج شده بودند، شکلدهندۀ فضای گفتمان این پژوهش بود. در بخش مصاحبه، 5 نفر از مشتریان هایپراستار بهصورت قضاوتی و در بخش کمی بهمنظور مرتبسازی عبارات نمونهای، 66 نفر به سبک تصادفی انتخاب شدند. دادهها در نرمافزار SPSS به روش تحلیل عاملی کیو تجزیه و تحلیل شدند. پایایی ابزار بر اساس آزمون آلفای کرونباخ 952/0 بهدست آمد و روایی آن را نیز مشارکتکنندگان از طریق پاسخ به سؤال انتهایی پژوهش تأیید کردند. در پایان 9 ذهنیت متفاوت از مشتریان مردد هنگام تصمیم خرید بهدست آمد. توصیهگرایی، کیفیتگرایی، برندگرایی، مدگرایی، لذتگرایی، قیمتگرایی، دانشگرایی، کشورگرایی و عادتگرایی، ذهنیتهای مشتریان مردد در رویارویی با موقعیت تصمیمگیری برای خرید و تردید بین گزینههای تصمیم هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
مشتریان مردد؛ تصمیم خرید؛ ذهنیت؛ روش کیو | ||
مراجع | ||
Albayrak, T., Aksoy, S. & Caber, M. (2012). The effect of environmental concern and skepticism on green purchase behavior. Marketing Intelligence & Planning, 31(1): 27-39.
Amirshahi, M., Heidarzadeh, K. & Dabestani, F. (2011). The effect of consumer's modernism on purchase decision style. New marketing research quarterly, 1(3): 1-26. (in Persian)
Boros, S. (2006). Q-methodology: Applications and Implications. Invited lecture at the Research Colloquium of the Department of Organizational Studies, Tilburg University.
Dargi, P. & Salari, M. (2011). Customer mental map. Mark Y.P., Tehran: Marketing publisher.
Dehkhoda, A. (2011). Amsal O Hekam, Parmis, Tehran. (in Persian)
Ebrahimi, B.S., Ketabian, H. & Rahimi, H. (2015). Identification of the effective criteria on choosing imitation brand for consumables. Journal of business management, 7(2): 273-294. (in Persian)
Hasangholipour, T., Amiri, M., Fahim, F. & Ghaderi abed, A. (2013). Effects of Consumer Characteristics on their Acceptance of Online Shopping: A Survey in Faculty of Management, University of Tehran, Journal of information technology management, 5(4): 67-84. (in Persian)
Heidarzadeh, K. & Dehghani, N. (2015). A survey of impulse buying behavior in subway’s passengers. Management studies journal, 7(1): 67-82. (in Persian)
Heidarzadeh, K., Alvani, S.M. & Ghalandari, K. (2010). Impact of brand social power on customers purchase intention. Management studies journal, 86: 27-52. (in Persian)
Hersey, P., Belanchard, K. H. & Johnson, D. E. (2007). Management of Organizational Behavior, Pub. Prentice-Hall of India Private Limited; ED; New Delhi.
Hurtt, R.K. (2010), Development of a scale to measure professional skepticism. A Journal of Practice & Theory, American Accounting Association, 29 (1): 173-205.
Khoshgouianfard, A. (2007). Q methodology, research center of broadcasting, Tehran. (in Persian)
Kotler, P. & Armstrong, G. (2011). Principles of Marketing. 14th Edition. London: Pearson.
Kwan, C. W., Yeung, K. W. & Au, K. F. (2008). Relationships between consumer decision-making styles and lifestyle characteristics: Young fashion consumers in China. Journal of the Textile Institute, 99(3): 193-209.
Lee, M. & Youn, S. (2009). Electronic word of mouth. International journal of advertising, 28(3): 473-499.
Leo, C., Bennett, R. & Härtel, C. (2005). Cross-Cultural Differences in Consumer Decision Making Styles. Cross Cultural Management Journal, 12 (3): 32-51.
Mahmoodi, M. (2013). Effect of Social, psychological and product features on customer impulse buying. Journal of business management, 11(10) 117-136. (in Persian)
McKeown, B.F. & Thomas B.D. (1988). Q-methodology. Newbury Park, CA: Sage Publications.
Mohsenin, Sh., Esfidani, M.R., Karami, M. & Khaje Dehghani, A. (2013). Survey of Consumer Decision Making Styles for Home Appliance Store Buyers (Case Study: Tehran’s Customers). Journal of business management, 5(2): 149-168. (in Persian)
Mokhlis, S. & Salleh, H. S. (2009). Consumer Decision Making Styles in Malaysia: an Exploratory Study of Gender Differences. European Journal of Social Sciences, 10 (4): 574-84.
Mortazavi, S., Pour, S., Sadatyar, F., Bitaraf, F. & Rezaeerad, M. (2012). Cultural orientation effect on patriotism and its effect on purchase intention and behavior. General management studies, 5(15): 5-26. (in Persian)
Mowen, J. C. & Minor, M. S. (2001). Consumer Behavior: A Framework. Prentice Hall: New Jersey.
Obermiller, C., Spangenberg, E.R. & Maclachlan, D.L. (2005). Ad skepticism: the consequences of disbelief. Journal of Advertising, 34(3): 7-17.
Park, J. E., Yu, J. & Zhou, J. X. (2010). Consumer innovativeness and shopping styles. Journal of Consumer Marketing, 27(5): 437-446.
Paul, F.N., Joshua, B., Ivy, L. & Olivier, S. (2013). Converting the nonstop customer into a loyal customer. Strategy & Leadership, 41(5): 48 – 53.
Pirsch, J., Gupta, S. & Grau, S.L. (2006). A framework for understanding corporate social responsibility programs as a continuum: an exploratory study. Journal of Business Ethics, 70(2): 125-140.
Sarokhani, B. (1992). Introduction to the Encyclopedia of the Social Sciences. Tehran: Keihan.
Seyedjavadein, S.R. & Esfidani, M.R. (2012). Consumer behavior. Tehran: University of Tehran publisher,. (in Persian)
Tabatabaeinasab, S.M. & Mohamadnabi, Z. (2015). Examination of the impact of brand elements on consumers’ attitude & behavior toward extended brand (Case study: Kaleh meat and dairy products company). Journal of business management, 7(2): 485-500. (in Persian)
Theofilou, A. & Jerofejeva, A. (2011). Measuring levels of skepticism towards corporate social responsibility (CSR) activities. Proceedings of the Corporate Responsibility Research Conference, 12-14 October 2016, Istanbul University, Turkey.
Yasin, N., Noor, M. & Mohamad, O. (2007). Does image of country-of-origin matter to brand equity. Journal of Product & Brand Management, 16(1): 38 - 48.
Yesilada, F. & Kavas, A. (2008). Understanding the Female Consumer’s Decision Making Styles. İşletme Fakültesi Dergisi, 9(2): 167-185. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,587 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,126 |