تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,086,356 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,189,707 |
مدلسازی ساختاری تفسیری هویت برند سازمانی در بازار B2B صنعت IT با نگاهی به عملکرد بازاریابی | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 2، 1395، صفحه 259-280 اصل مقاله (769.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2016.58691 | ||
نویسندگان | ||
محمد رحیم اسفیدانی1؛ سارا رمضانی* 2؛ محمد علی شاه حسینی3 | ||
1استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2کارشناسارشد مدیریت بازرگانی ـ بازاریابی بینالمللی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تاکنون چندین چارچوب برای مفهوم هویت نام تجاری بیان شده است که با برندهای B2C سازگاری دارد؛ اما هنوز مدل فراگیری از ابعاد هویت برند و ارتباط بین آنها برای برندهای B2B ارائه نشده است. هدف از پژوهش حاضر مدلسازی ساختاری تفسیری هویت برند با نگاهی به عملکرد بازاریابی در بازار B2B صنعت فناوری اطلاعات است. بدین منظور، ابتدا ادبیات و پیشینۀ موضوع بررسی شد و با استفاده از روش تجزیه و تحلیل مضمون (تحلیل تم)، عوامل مؤثر بر هویت و تأثیرپذیر از آن استخراج شد. بهکمک روش مدلسازی ساختاری تفسیری بر اساس نظر خبرگان صنعت و استادان در این زمینه (13 خبرۀ دانشگاهی و 12 خبرۀ صنعت)، مدل هویت برند در بازار کسبوکار صنعت فناوری اطلاعات طراحی شد. برای انتخاب خبرگان در مصاحبه، روش نمونهگیری گلولۀ برفی بهکار رفت. نتایج پژوهش نشان میدهد مدل هویت برند شامل 18 بُعد میشود. بهعلاوه، نتایج پژوهش حاکی از تأثیرگذاری هویت برند بر عملکرد بازاریابی و رضایت و وفاداری مشتریان و قصد آنان برای خرید مجدد است. | ||
کلیدواژهها | ||
بازار بینبنگاهی (B2B)؛ مدلسازی ساختاری تفسیری؛ هویت برند | ||
مراجع | ||
Aaker, D. A. (1991). Managing brand equity. New York: The Free Press.
Aaker, D. A. (1996). Building strong brands. New York: The Free Press/ Simon and Schuster.
Aaker, D. A. & Joachimsthaler, E. (2000). Brand leadership. New York: The Free Press.
Ahmadi, P., Jafarzade Kenari, M. & Bakhshi, A. (2014). Take a look at on brand identity and its impact on brand loyalty and brand equity. Quarterly Journal of Business Management, 6 (71): 65–93. (in Persian)
Ashforth, B. E. & Mael, F. (1989). Social identity theory and the organization. Academy of Management Review. 14(1): 20-39.
Azar, A. & Bayat, K. (2008). Design process-centric business model with interpretive modeling structural approach. Journal of Information Technology Management, 1(1): 3-18. (in Persian)
Behabadi, F. (2009). Secret Flying of Brands, top entrepreneur, Tehran. (in Persian)
Bendixen, M., Bukasa, K. A. & Abratt, R. (2004). Brand equity in the business-to business market. Industrial Marketing Management, 33(5): 371–380.
Bengtsson, A. & Servais, P. (2005). Co-branding on industrial markets. Industrial Marketing Management, 34(7): 706–713.
Berry, L. L. (1980). Service marketing is different. Business, 30(5): 24-29.
Beverland, M., Napoli, J. & Lindgreen, A. (2007). Industrial global brand leadership: A capabilities view. Industrial Marketing Management, 36(8): 1082–1093.
Beverland, M., Napoli, J. & Yakimova, R. (2007). Branding the business marketing offer: exploring brand attributes in business markets. Journal of Business and Industrial Marketing, 22(6): 394–399.
Browne, M. W. & Cudeck, R. (1993). Alternative Ways Of Assessing Model Fit. In K. A. Bollen, & J. S. Long (Eds.). Testing Structural Equation Models Newbury Park. CA: Sage.
Coleman, D., De Chernatory, L. & Christodoulides, G. (2011). (B2B) service brand identity: Scale development and validation, industrial marketing management, 40(7): 1063-1071.
De Chernatony, L. (1999). Brand management through narrowing the gap between brand identity and brand reputation. Journal of Marketing Management, 15(1/3): 157-179.
Chernatony, L. (2006). From brand vision to evaluation. Oxford: Butterworth- Heinemann.
De Chernatony, L., McDonald, M., & Wallace, E. (2010). Creating Powerful Brands. Oxford: Elsevier.
Ford, D., Berthon, P., Brown, S., Gadde, L. E., Håkansson, H., Naudé, P., et al. (2002). The business marketing course. Chichester: Wiley.
Geuens, M., Weijters, B. & Wulf, K. (2009). A new measure of brand personality. International journal of Research in Marketing, 26(2): 97–107.
Harris, L. C. & Ogbonna, E. (2001). Strategic human resource management, market orientation, and organizational performance. Journal of Business Research, 51(3): 157–166.
Hasanzade, M., Orouji, M., & Hoseinpor, M. (2013). B2B Brand, Business Marketing, Brand management. 3th National Conference of modern management. (in Persian)
Hogg, M.A. & Abrams, D. (2004). The Social Identity Perspective: Intergroup Relations, Self-Conception, and Small Groups. Small Group Research, 35 (32): 246-276.
Kapferer, J. N. (2004). The new strategic brand management: Creating and sustaining brand equity long term. London: Kogan Page.
Kim, A.C., Dongchul, H. & Aeung-Bae, P. (2001).The effect of brand personalityand brand identification on brand loyalty: applying the theory of social identification. Japanese Psychological Research, 43(7): 195-206.
Kostelijk, E. (2008). Commentary Identity based marketing: a new balance marketing paradigm. European Journal of Marketing, 42(9): 907-914.
Kotller, F. & Armstrang, G. (1999). Principles of Marketing. Pearson Education, New Jersey: Prentice-Hall.
Kuenzel, S. & Halliday, S.V. (2008), Investigating antecedents and consequences of brand identification, Journal of Product & Brand Management. 17 (5): 293-304.
Kuhn, K. A., Alpert, F. & Pope, N. K. L. (2008). An Application of Keller's Brand Equity Model In A B2B Context. Qualitative Research: An International Journal, 11(1): 41–58.
Laforet , S. (2010). Managing brands: A contemporary perspective, McGraw‐ Hill Education.
Lam, S., Ahearne, M., Hu, Y. & Schillewaert, N. (2010). Resistance to brand switching when a radically new brand is introduced: a social identity theory perspective. Journal of Marketing, 74(6): 128-146.
Malhotra, N. (2005). Attitude and Affect: New Frontiers of Research In The 21st Century. Journal of Business Research, 58 (4): 477–482.
Miller, J. & Mor, D. (2006). The Businesses of brands. Translation: Bothani, A. Dargi, P. Tehran: Publication rasa. (in Persian)
Mindrut, S., Manolica, A. & Roman, C. (2015). Building brands identity, 7th International Conference on Globalization and Higher Education in Economics and Business Administration.
Mohagher, A., Jafarnezhad, A., Modares, Y.M. & Sadeghi, M.M. (2013). The Comprehensive Modeling of Informational Coordination in Supply Chain of Automotive Industry by Meta-synthesis Method. Journal Management System, 5(4): 161-194. (in Persian)
Morrison, A. & Anderson, D. (2002). Destination branding. Available from: http:// www.macvb.org/intranet/presentation/DestinationBrandingLOzarks6-10-02. ppt Accessed 18.05.03.
Ohnemus, L. (2009). B2B branding: A financial burden for shareholders? Business Horizons, 52(2): 159–166.
O'Regan, N., Ghobadian, A. & Sims, M. (2006), Fast tracking innovation in manufacturing SMEs, Technovation, 26(2): 251-261.
Rafeie, S., Haghighi Nasab, M. & Yazdani, H. R. (2012). The impact of marketing mix elements and brand equity on corporate image in the software IT industry. Journal of Marketing Research new, 4(7): 182–195. (in Persian)
Richardson, P.S., Dick, A.S. & Jain, A.K. (1994). Extrinsic and intrinsic cue effects on perceptions of store brand quality. Journal of Marking, 58(4): 28-36.
Rusta, A., Venus, D. & Ebrahimi, A. (1998). Marketing Management. Tehran: Organization of the study and drafted Books Social Sciences (SAMT). (in Persian) Sage, A. )1977). Interpretive Structural Modelling: Methodology for Large-scale Systems, Mc Graw-Hill, New York.
Schmitt, B. & Simonson, A. (1997). Marketing Aesthetics: The Strategic Management of Brands, Identity and Image. New York: Free Press.
Sin, L. Y. M., Tse, A. C. B. & Yim, F. K. K. (2005). CRM: Conceptualisation and scale de- velopment. European Journal of Marketing, 39(11/12): 1264-1290.
Torkan, A. & Nik Khah, M. R. (2010). ICT from the perspective of national documents. Strategic Economic Report Researches Department, 121(22): 1-48. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,655 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,266 |