تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,104,116 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,210,076 |
تأثیر شیوههای مختلف خودگفتاری انگیزشی،آموزشی و ترکیبی بر خودکارامدی جسمانی، اکتساب و یادگیری تکلیف پرتاب دارت | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 127-140 اصل مقاله (216.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2016.58496 | ||
نویسندگان | ||
احمدرضا موحدی* 1؛ عباس بهرام2؛ سحر بردبار3 | ||
1دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2استاد گروه رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از مطالعۀ حاضر، بررسی تأثیر شیوههای مختلف خودگفتاری انگیزشی، آموزشی و ترکیبی بر اکتساب و یادگیری یک تکلیف ادراکی حرکتی (دارت) و خودکارامدی جسمانی در دانشآموزان دختر 18-13 ساله بود. 48 دانشآموز دختر با میانگین سنی 46/15 سال که در پرتاب دارت مبتدی بودند، داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند. آزمودنیها پس از شرکت در جلسۀ آموزشی و پیشآزمون به چهار گروه 12 نفری شامل گروههای خودگفتاری انگیزشی، آموزشی، انگیزشی-آموزشی و تمرین جسمانی تقسیم شدند. دورۀ مداخله شامل 10 جلسه اکتساب، دو جلسه آزمون یادداری و یک جلسه آزمون انتقال بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که در مراحل اکتساب، یادداری فوری و یادداری تأخیری شیوههای خودگفتاری ترکیبی (انگیزشی-آموزشی) و آموزشی بیشتر از خودگفتاری انگیزشی و تمرین جسمانی به بهبود عملکرد پرتاب دارت در نوجوانان 18-13 ساله منجر شد. در مرحلۀ انتقال بهترین عملکرد مربوط به شیوۀ خودگفتاری آموزشی بود و سه شیوۀ دیگر به یک اندازه عملکرد داشتند. همچنین نتایج نشان داد که مداخلههای مختلف اثر معناداری بر خودکارامدی جسمانی افراد نداشت. | ||
کلیدواژهها | ||
خودگفتاری آموزشی؛ خودگفتاری انگیزشی؛ خودگفتاری ترکیبی؛ خودکارامدی جسمانی؛ یادگیری | ||
مراجع | ||
1. احسانی نوری، شیدا (1387). "تأثیر بازخورد خودکنترل و آزمونگر کنترل با استفاده از بازخورد نوار ویدئویی بر اکتساب، یادداری و انتقال یک مهارت حرکتی"، پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ص 65-24. 2. طهماسیان، کارینه (1384). "مدل ابی خودکارآمدی در افسردگی نوجوانان بر مبنای مدل عاملیتی بندورا از افسردگی"، پایاننامۀ دکتری روانشناسی بالینی، تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دانشکدۀ روانشناسی، ص 77-67. 3. Abood. S. A. Davids. K. Bennet. J.S. Ashford. D and Marin. M. (2001). "Effects of manipulating relative and absolute motion information during observational learning of an aiming task". Journal of sport science, 19, 507-520. 4. Anderson, A. (1997). "Learning strategies in physical education: Selftalk, imagery, and goal-setting" . Journal of Physical Education Recreation & Dance, 68, 30-35. 5. Bandura, A. (1997). "Self-efficacy: the exercise of control". New York: Freeman. PP: 210-240. 6. Barwood, M. J., Corbett, J., Wagstaff, C., Mcveigh, D., & Thelwell, R. C. (2014). "Motivational self-talk improves 10km time trial cycling compared to neutral self-talk". International Journal of Sports Physiology and Performance, 10(2), 166-171 7. Behncke, L. (2004). "Mental skills training for sports: A brief review". J Sport Psychol, 6(1), 230-260. 8. Boroujeni, S. T., & Shahbazi, M. (2011). "The Effect of Instructional and Motivational Self-Talk on Performance of Basketball's Motor Skill". Procedia of Social and Behavioral Sciences, 15, 3113-3117. 9. Bunker, L., Williams, J. M. & Zinsser, N. (1993). "Cognitive techniques for improving performance and building confidence". In J. M. Williams (Ed), Applied Sport Psychology: "personal growth to peak performance" 2nd Ed. Mountain view, CA: Mayfield. PP: 225-242. 10.Chang, Y. K., Ho, L. A., Lu, F. J. H., Ou, C. C., Song, T. F., & Gill, D. L. (2014). "Self-talk and softball performance: The role of self-talk nature, motor task characteristics, and self-efficacy in novice softball players". Psychology of Sport and Exercise, 15(1),139-145. 11. Cumming, J., Nordin, S. M., Horton, R., & Reynolds, S. (2006). "Examining the Direction of Imagery and Self-Talk on Dart Throwing Performance and Self-efficacy", The Sport Psychologist, 20, 257-274. 12. Ehrenberg, M. F., Cox, D. N., & Koopman, R. F. (1991). "The Self-efficacy and Depression in Adolescents". Adolescence, 26, 361-374. 13. Fin, J.A. (1985) ."Competitive excellence: It’s a matter of mind and body". The physician and sports medicine, 12, 1-15. 14. Hackfort, D., & Schwenkmezger, P. (1993). Anxiety In R.N. Singer, M. Murphey, & L.K. Tennant, (Eds.). "Handbook of research on sport psychology". New York: Macmillan. PP: 328–364. 15. Hardy J. (2006). "Speaking clearly: a critical review of the self-talk literature". Psychol Sport Exerc; 7: 81-97. 16. Hardy, J., Begley, K., & Blanchfield, A. W. (2015). It's Good But it's Not Right: Instructional Self-Talk and Skilled Performance. Journal of Applied Sport Psychology, 27(2), 132-139. 17. Hardy, L. Jones, G. & Gould, D. (1996). "Understanding psychological preparation for sport: Theory and practice". Chichester, England: Wiley. PP: 320-342. 18. Hatzigeorgiadis, A., Galanis, E., Zourbanos, N., & Theodorakis, Y. (2014). "Self-talk and competitive sport performance". Journal of Applied Sport Psychology, 26(1), 82-95. 19. Hatzigeorgiadis, A. Theodorakis, Y. & Zourbanos, N. (2004). "Self-talk in the Swimming Pool: The Effects of Self-talk on Thought Content and Performance on Water-polo Tasks". Journal of Applied Sport Psychology, 16: 138.50. 20. Kandel ER, Schwartz JH, Jessell TM. (2000). "Principles of neural science". 4th ed. New York: McGraw-Hill Publishers. PP: 350-366. 21. Kolovelonis, A., Goudas, M., & Dermitzaki, I. (2011). "The effects of in Instructional and Motivational Self-Talk on Students' Motor Task Performance Physical Education". Psychology of Sport and Exercise, 12(2), 153-158. 22. Landin, D. (1994). "The role of verbal cues in skill learning". Quest, 46, 299-313. 23. Magill, R., A. (2007). "Motor Learning and Control: Concepts and Applications". 6th edition, Mc Graw-Hill Publisher. PP: 118-200. 24. Perkos, S., Theodorakis, Y., & Chroni, S. (2002). "Enhancing performance and skill acquisition in novice basketball players with instructional self-talk". The Sport Psychol, 16, 368-383. 25. Ryekman, R. M., Robbins, M. A., Thornton, B., & Cantrell, P. (1982). "Development and validation of physical self-efficacy scale". Journal of personality and social psychology, 42, 891-900. 26. Suinn, R.M. (1977). "Behavioral methods at the winter Olympic games". Behavior Therapy, 8, 283-284 27. Taylor, R. E. (2014). "The Relationship Between Self-talk and the Experience of Flow in Endurance Athletes" (Doctoral dissertation, Middle Tennessee State University). PP: 45-57. 28. Theodorakis, Y. Weinberg, R. Natsis, P. Douma, I. & Kazakas, P. (2000). "The Effects of Motivational Versus Instructional Self-talk on Improving Motor Performance". The Sport Psychologist, 14: 253 72. 29. Weinberg, R., Grove, R., & Jackson, A. (1992). "Strategies for building self-efficacy in tennis players: A comparative analysis of Australian and American coaches". The Sport Psychologist, 6, 3–13. 30. Zetou, E., Nikolaos, V., & Evaggelos, B. (2014). "The effect of instructional self-talk on performance and learning the backstroke of young swimmers and on the perceived functions of it". Journal of Physical Education and Sport, 14(1), 27. 31. Zinnser, N., Bunker, L., & Williams, J. M. (2006). "Cognitive techniques for building confidence and enhancing performance". In J. M. Williams (Ed.), Applied sport psychology: "Personal growth to peak performance" (5th ed.) New York, NY: McGraw-Hill Companies, Inc, Higher Education. PP: 349–381. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,783 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,288 |