تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,104,186 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,210,123 |
اثر سبکهای شناختی بر یادگیری یک تکلیف هدفگیری در محیط باز و بسته بر مبنای منطق فازی و کلاسیک | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 59-77 اصل مقاله (183.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2016.58495 | ||
نویسندگان | ||
عباس اکبری ورزنه1؛ رخساره بادامی* 2؛ مهدی نمازی زاده3 | ||
1کارشناسارشد رفتار حرکتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، اصفهان، ایران | ||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، اصفهان، ایران | ||
3دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف کلی پژوهش حاضر، مطالعة اثر سبکهای شناختی مستقل از زمینه و وابسته به زمینه بر یادگیری یک تکلیف هدفگیری در محیط باز و بسته بر مبنای منطق فازی و کلاسیک است. به این منظور، 60 دانشآموز پسر با دامنة سنی 17-16 سال در چهار گروه 15 نفری مستقل از زمینه به شیوۀ کلاسیک، وابسته به زمینه به شیوۀ کلاسیک، مستقل از زمینه به شیوۀ فازی و وابسته به زمینه به شیوۀ فازی قرار گرفتند. شرکتکنندگان در هر گروه در هر دو شرایط محیطی باز و بسته به آزمون پاس بسکتبال پرداختند. مرحلة اکتساب، شش جلسه و در هر جلسه، شامل اجرای شصت کوشش در قالب شش بلوک دهتایی بود. آزمون انتقال یک روز و آزمون یادداری یک هفته بعد از مرحلۀ اکتساب انجام گرفت. نتایج نشان داد که بین شرکتکنندگان مستقل از زمینه و وابسته به زمینه به شیوۀ کلاسیک در هر دو شرایط محیطی باز و بسته تفاوت معناداری وجود دارد و در تمام مراحل آزمون (اکتساب، یادداری، انتقال) شرکتکنندگان مستقل از زمینه عملکرد بهتری داشتند. اما بین دو گروه مستقل از زمینه و وابسته به زمینه به شیوۀ فازی، تفاوت معناداری مشاهده نشد. با این حال، مقایسة میانگینها، برتری شرکتکنندگان مستقل از زمینه را در شرایط محیطی بسته و عملکرد بهتر شرکتکنندگان وابسته به زمینه را در محیط باز نشان داد. | ||
کلیدواژهها | ||
محیط باز و بسته؛ مستقل از زمینه؛ منطق فازی؛ منطق کلاسیک؛ وابسته به زمینه | ||
مراجع | ||
1. آزادی، مهران (1387). "پیشرفت تحصیلی و روشهای تدریس در دانشجویان با سبکهای شناختی مستقل/وابسته به زمینه"، فصلنامۀ روانشناسان ایرانی، سال پنجم، (18): 126-119. 2. باوم گارتنر، تدای، جکسون، آندرس (1380). "سنجش و اندازهگیری در تربیت بدنی"، ترجمۀ حسین سپاسی، پریوش نوربخش، ج دوم، تهران، سمت، ص 21. 3. بهرامی، علیرضا؛ قطبی ورزنه، احمد و ضرغامی، مهدی (1391). "مقایسۀ منطق فازی و کلاسیک در آزمون سبکهای شناختی: مطالعۀ موردی در محیطهای باز و بسته"، نشریۀ روانشناسی ورزشی و رفتار حرکتی، (5): 396-383. 4. تاناکا، کازو (1388)، "مقدمهای بر منطق فازی برای کاربردهای عملی"، ترجمۀ علی وحیدیان کامیاد، حامد رضا طارقیان، چ چهارم، مشهد، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، ص 33. 5. صفریپور، فرهاد (1380). "بررسی تعامل جنسیت و سبکهای شناختی (وابسته به زمینه و نابسته به زمینه) در پیشرفت تحصیلی در دو درس ریاضی و علوم اجتماعی در بین تعدادی از دانشآموزان سوم راهنمایی شهر شیراز"، پایاننامۀ کارشناسیارشد دانشگاه شیراز، ص 1. 6. غفارزاده آهنگر، سودابه؛ شفیعنیا، پروانه؛ شتاب بوشهری، سیده ناهید و قطبی ورزنه، احمد (1390). "مقایسۀ زمان واکنش دیداری و شنیداری ساده و انتخابی در سبکهای شناختی وابسته به زمینه و مستقل از زمینه"، اولین همایش ملی استعدادیابی ورزشی، تهران، کمیتۀ ملی المپیک: 35-34. 7. قطبی ورزنه، احمد؛ صائمی، اسماعیل؛ ضرغامی، مهدی و قمری، امین (1390). "ارزیابی دقت در محیطهای باز و بسته: رویکرد سبکهای شناختی"، دومین همایش ملی تخصصی رفتارحرکتی و روانشناسی ورزش، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد: 44-42. 8. موسوی، زهره (1377). "استقلال- وابستگی میدان ادراکی در ورزشکاران ماهر و نیمهماهر در مقایسه با افراد عادی"، پایاننامۀ کارشناسیارشد (چاپ نشده)، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، ص 1. 9. Barrell GV, Trippe HR. 1975. "Field dependence and physical ability". Perceptual and Motor Skills, (41): 216-218. 10. Bosachi, S, Innerd, W, Towson, S. (1997). "Field independence dependence and self-esteem in preadolescents: Does gender make a difference? " Journal of youth and adolescence, (26): 691-703. 11. Cano, JE, Marquez, S. (1995). "Field dependence-independence of male and female Spanish athletes. " Perceptual & Motor Skills, (80): 1155-1161. 12. Chmielewski, T.L. Dansereau, D.F. Moreland, J.L. (1998). "Using Common region I Node-Link Displays: The role for field dependence/independence".The Journal of Experimental Education, (66): 197–207. 13. Chu, Y.D. (1988). "Experimental studies of field dependence in athletes". In S. J. Xie & H. C. Zhang (Eds), Cognitive styles: Experimental studies of a personality dimension, Beijing, China: Beijing Normal University Press, pp:190-205. 14. Dubois, D, Prade, H. (1980). "Fuzzy Sets and Systems: Theory and Applications". Academic Press, New York. 15. Frank, B.D. (1984). "Effect of field independence–dependence and study technique on learning from lecturers". American Educational Research Journal, (21): 669–678. 16. Frank, B.M, Keene, D. (1994). "The effect of learners’ field independence, cognitive strategy instruction, and inherent word-list organization on free-recall memory and strategy use". Journal of Experimental Education, (62): 14–25. 17. Guillot, A, Collet, C. (2004). "Field dependence-independence in complex motor skills". Perceptual and Motor Skills, (98): 575-583. 18. Kane, J.E. (1972). "Personality, body concept and performance". In J. E. Kane (Ed.), Psychological aspects of physical education and sport. London: Western Printing Services, pp: 91-127. 19. Liu, W.H, Chepyator-Thomson. J.R. (2008). "Associations among field dependence-independence, sports participation, and physical activity level among school children". Journal of Sport Behavior, (31): 130-146. 20. Liu, W.H, Chepyator-Thomson, J.R. (2009). "Fieldependence-independence and physical activity engagement among middle school students". Journal of Physical Education and sport Pedagogy, (14):125-136. 21. Liu, W.H. (2003). "Field dependence-independence and sports with a preponderance of closed or open skill". Journal of Sport Behavior, (26): 285-297. 22. McLeod, B. (1985). "Field dependence as a factor in sports with preponderance of open or closed skills". Perceptual and Motor Skills, (60): 369-370. 23. Meek, F, Skubic, V. (1971). "Spatial perception of highly skilled and poorly skilled Females". Perceptual and Motor Skills, (33): 1309-1310. 24. Palladino, P, Poli, P, Masi, G, Marcheschi, M. (1997). "Impulsive reflective cognitive style and emotion in adolescence". Perceptual and Motor Skills, (84): 47-57. 25. Prochaska, J, Sallis, J, Griffith, B, Douglas, J. (2002). "Physical activity levels of Barbadian youth and comparison to a US sample". Int J Behav Med; 9: PP:360–72. 26. Robotham, D. (1995). "Self directed the ultimate learning style". Journal of European Instructional, (19): 3-7. 27. Witkin, H.A, Oltman, P, Raskin, E, Karp, S. (1971). "A manual for the embedded figures test". Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press, p: 9. 28. Whiting, H. T. A. (1973). "The body-concept". In H. T. A. Whiting & K. Hardman (Eds), Personality and performance in physical education and sport. London: Kimpton, pp: 43-75. 29. Witkin, H.A, & Goodenough, D.R, (1981). "Cognitive styles: Essence and origins: Field dependence and field independence". New York: International Universities Press, p:25. 30. Yan, J.H. (2010). "Cognitive styles affect choice response time and accuracy". Personality and Individual Difference, (48): 747-751. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,466 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,224 |