تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,387 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,424 |
اثربخشی قصه درمانی بر بهبود مهارتهای ارتباطی و تعاملات اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 2، تیر 1395، صفحه 81-104 اصل مقاله (980.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2016.58414 | ||
چکیده | ||
مهارتهای ارتباطی و تعاملات اجتماعی، نقش انکارناپذیری در کیفیت زندگی و سلامت روانشناختی اجتماعی، معنوی و جسمانی دارد. ارتقای این مهارتها از مهمترین دغدغههای والدین و مربیان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی قصه درمانی بر بهبود مهارتهای ارتباطی و تعاملات اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم صورتبندی شد. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی و شامل یک پیش آزمون و پس آزمون بود که در هر دو گروه آزمایش و گروه گواه انجام شد. از بین کودکان واجد شرایط، 20 نفر از کودکان مبتلا به اوتیسم با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، به عنوان نمونه مورد پژوهش انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش انتساب گردیدند و سپس گروه آزمایش در طول سه هفته آموزش دید. در این پژوهش از مقیاس درجهبندی کودکی اوتیسم (GARS) به عنوان ابزاری برای سنجش بهبودی کودکان استفاده شد و دادههای جمعآوریشده، با استفاده از کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که روش قصهدرمانی بهطور معناداری در سطح P<0/05 در کاهش علائم اوتیسم، بهبود مهارتهای ارتباطی و تعاملات اجتماعی کودکان دارای اوتیسم مؤثر است. البته این روش در بهبود رفتارهای کلیشهای و تکراری کودکان تأثیر معناداری نداشت. با توجه به مزایای این مداخله در درمان و اهمیت افزایش جلسات قصه درمانی برای کودکان مبتلا به اوتیسم، توصیه میشود این روش درمانی در کنار روشهای مرسوم به جامعه اوتیسم به خصوص مادران ارائه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اوتیسم؛ ارتباطات؛ تعاملات اجتماعی؛ رفتارهای کلیشهای و تکراری؛ قصه درمانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,659 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,927 |