تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,436 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,216,201 |
ازدواج موقت در دین زردشتی و اسلام | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 4، دی 1394، صفحه 521-535 اصل مقاله (826.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2015.58357 | ||
نویسندگان | ||
حسین بادامچی1؛ کلثوم غضنفری1؛ پروین داوری* 2 | ||
1استادیار دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد تاریخ ایران باستان دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در دین زردشتی، شواهدی مبنی بر وجود ازدواج موقت وجود دارد که میتوان آن را با متعه یا ازدواج موقت در فقه امامیه تطبیق داد. اگرچه میان فقهای امامیه و اهل تسنن در تداوم مشروعیت این نوع ازدواج اختلاف نظر وجود دارد، فقهای امامیه با استناد به قرآن و روایات قائل به تداوم آن هستند. این نوع ازدواج از نظر فقه امامیه مشروع است، اما برای انعقاد آن باید شرایطی احراز شود که در صورت وجود آن شرایط، چنین ازدواجی صورت میپذیرد. در دین زردشتی نیز، اگرچه مبحث مجزایی در رابطه با این نوع ازدواج وجود ندارد، با توجه به شواهد موجود در متون پهلوی باقیمانده میتوان وجود چنین ازدواجی را تأیید کرد. در این پژوهش، نخست به مسئلۀ ازدواج موقت در دین زردشتی با توجه به شواهد مستقیم و غیرمستقیم موجود در متون پهلوی پرداخته شده و سپس همین مسئله از منظر اسلام بررسی شده است. در پایان، به تطبیق موارد مطرحشده و تحلیل شباهتها و تفاوتهای آنها اقدام شده است. بررسیها نشان میدهد که ازدواج موقت در دو دین زردشتی و اسلام شباهت درخور توجهی به هم دارند؛ اگرچه گاه در اهداف و شرایط این نوع ازدواج تفاوتهایی نیز قابل مشاهده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ازدواج موقت؛ حقوق؛ دین زردشتی؛ فقه امامیه | ||
مراجع | ||
[1] قرآن کریم. [2] آسانا، جاماسب (1382). متون پهلوی، گزارش سعید عریان، تهران: کتابخانۀ جمهوری اسلامی ایران. [3] ابن رشد، محمد بن احمد (1357). بدایه المجتهد و نهایه المقصد، بیتا: المجمع العالمی للتقریب بین المذاهب الاسلامیه. [4] اونوالا، موبد مانک رستم (1922). روایت داراب هرمزدیار، ج 1، بمبئی. [5] بادامچی، حسین (1392). قانون حمورابی با ترجمۀ متن اکدی، تهران: نگاه معاصر. [6] بارتلمه، کریستیان (1337). زن در حقوق ساسانی، ترجمۀ ناصرالدین بدیعالزمانی، تهران: عطایی. [7] حلّی، نجم الدین جعفر بن حسن (محقق حلّی) (1347). شرایع الاسلام، ج2، ترجمۀ ابوالقاسم ابن احمد یزدی، به کوشش محمد تقی دانش پژوه، تهران: دانشگاه تهران. [8] رضایی باغبیدی، حسن (1386). روایت آذرفرنبغ فرخزادان (رسالهای در فقه زردشتی منسوب به سدۀ سوم هجری)، تهران: مرکز دایرۀالمعارف بزرگ اسلامی. [9] شکی، منصور (1393). «حقوق در ایران باستان»، ج3، تاریخ جامع ایران، تهران: مرکز دایرۀالمعارف بزرگ اسلامی، ص 71ـ95. [10] صفای اصفهانی، نزهت (1377). روایت امید اشوهیشتان، تهران: مرکز. [11] طوسی، محمد بن حسن (1407). الخلاف، ج 4، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعۀ المدرسین حوزۀ علمیۀ قم. [12] طوسی، محمد بن حسن (1343). النهایه فی مجرد الفقه و الفتاوی، ترجمۀ محمدتقی دانشپژوه، تهران: دانشگاه تهران. [13] محقق داماد، سید مصطفی (1390). بررسی فقهی حقوق خانواده و انحلال آن، تهران: مرکز نشر علوم انسانی. [14] مزداپور، کتایون (1393). «خانواده در ایران باستان»، ج3، تاریخ جامع ایران، تهران: مرکز دایرۀالمعارف بزرگ اسلامی، ص99ـ189. [15] مغنیه، محمد جواد (1386). فقه تطبیقی مذاهب پنجگانه جعفریـ حنفیـ مالکیـ شافعی و حنبلی، ترجمۀ کاظم پورجوادی، تهران: جهاد دانشگاهی. [16] وهرامان، فرخ مردان (1391). مادیان هزار دادستان (هزار رای حقوقی)، پژوهش سعید عریان، تهران: علمی. [17] Anklesari, B. T. (1969). The Pahlavi Rivāyat of Āturfarnbag and Farnbag Srōš (AFS): Bombay. [18] Anklesari, T. D. (1912). The social Code of the parsees in Sasanian Times or the Mādayān ī Hazār Dādestān (MHDA), part II: Bombay. [19] Carlsen, B. H. (1984). ''The Cakar marriage contract and the Cakar children's Status in the Mātiyān I Hazār Dātistān and Rivāyat i Ēmēt i Ašavahištān '', W. Skalmowshi and A. van Tongerloo, eds., Middle Iranian studies, Leuven, pp.103-114. [20] Dhabhar, Ervad Bamanji Nasavanji (1932). The Persian Rivayats of Hormazyar Framarz: Bombay. [21] Haeri, SH. (2005). "Motʿa", Encyclopaedia Iranica, online edition, available at: www.iranicaonline.org/articles/ Motʿa. [22] Hjerrild. B. (1993). "Islamic Law and Sasanian Law", Law and The Islamic World Past and Persent, papers presented to the joint seminer at the universities of Copenhagen and Lund March 29 th – 27 th, , ed. Ch. Toll/ J. Skovcaard- Petersen, pp. 49-55. [23] ____ (2003). Studies in Zoroastrian Family Law, A comparative Analysis: Copenhagen. [24] Macuch, M. (2003). '' The function of Temporary Marriage in the context of Sasanian Family Law'', Proceeding of the fifth conference of the societas Iranologica Europaea held in Ravenna, October 6-11, vol.I: Ancient and Middle Iranian studies, ed.by A.panaino/ A. Piras, pp.585-597. [25] ____(2007). ''The Pahlavi model marriage contract in the Light of Sasanian family Law'', Iranian Languages and Texts from Iran and Turfan, ed.: M. Macuch, M. Maggi, W. Sundermann, pp. 183-205. [26] Perikhanian. A. (1980). The Book of a Thousand Judgments (A Sasanian Law Book)(MHD): Costa Mesa. [27] ____(1983) ''Iranian Society and Law'', The Cambridge History of Iran, III/2, ed.E. Yarshater, pp. 627-680. [28] Shaki, M. (1987). ''Ayōkēn'', Encyclopaedia Iranica, vol. III, p. 149. [29] ____(1990). '' Čakar '', Encyclopaedia Iranica, vol. I, pp. 647-649. [30] ____(1999). ''Family Law I in Zoroastrianism'', Encyclopaedia Iranica, vol. IX, pp. 184-196
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,559 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,746 |