تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,127,696 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,235,323 |
طراحی مدل شرکتهای زایشی پژوهشی با هدف توسعۀ سرمایۀ اجتماعی در دانشگاهها | ||
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 1-21 اصل مقاله (776.61 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jscm.2016.58171 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا عالی پور1؛ ترانه عنایتی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از مؤلفههایی که در تحقیقات دانشگاهها به آن توجه زیادی نشده است، توسعة سرمایة اجتماعی در مراکز تحقیقاتی (مراکز رشد و شرکتهای زایشی پژوهشی) است که باعث مشارکت در دانش و خلق دانش جدید میشود. محقق در این پژوهش با هدف توسعة سرمایة اجتماعی در دانشگاهها و شرکتهای زایشی پژوهشی، مدلی طراحی کرده است. محدودة اجرایی این پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز رشد و پارک علم و فناوری استان مازندران است. در این مقاله سعی شده است شاخصهای اصلی توسعة سرمایة اجتماعی در شرکتهای زایشی پژوهشی بررسی شود. برای نیل به این منظور، با بهکارگیری نظرهای کارشناسان، صاحبنظران، و متخصصان سازمانهای آموزشی، این شاخصها شناسایی شد و با فن تاپسیس در محیط فازی، این شاخصها رتبهبندی شده، تا مهمترین عوامل و شاخصهای مؤثر در توسعة سرمایة اجتماعی به ترتیب اولویت مشخص شوند. اولویت اول، تیمهای کاری دانشگاهی با هدف مشارکت اجتماعی؛ اولویت دوم، تحقیق و توسعه با هدف تعالی دانشگاه؛ اولویت سوم، نهادهای حمایتی برای توسعة تکثر فرهنگی در دانشگاه بود. پس از آن، با بهکارگیری روش تحقیق کیفی از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافتة عمیق با پانزده نفر از پژوهشگران دانشگاهی، الگوی نهایی از طریق تحلیل محتوای مصاحبهها طراحی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحقیق و توسعه؛ دانشگاه؛ سرمایة اجتماعی؛ شرکتهای زایشی پژوهشی؛ کارآفرینی | ||
مراجع | ||
10. Bathelt, H.; Kogler, D.; Munro, A. (2010). A knowledge-based typology of university spin-offs in the context of regional economic development. Technovation, 30, 519-532.
11. Benneworth, P.S.; Charles, D. R. (2004). Overcoming learning uncertainties in the innovation process: the contribution of clustering to firms' innovation performance. In R. Oakey, W. During & S. Kauser (eds.) New technology based firms in the new millennium, Vol.3, London: Pergamum.
12. Bolino, M. (2002). Citizenship behavior and creation of social capital in organizations. Aacademy of Management Review, 27(4), 22-26.
13. Chen, C.T. (2000). Extension of the TOPSIS for group decision-making under fuzzy environment. Journal of Fuzzy Sets and Systems,114(1), 1-9.
14. Hayter, C.S. (2013). Harnessing university entrepreneurship for economic growth: Factors of success among university spin-offs. Economic Development Quarterly, 27(1), 18-28.
15. Liao, J.; Welsh, H. )2005(. Role of social capital in venture creation: key dimensions and research implications. Journal of Small Business Management, 43(4), 345-362.
16. Newberry, D.B. (2008). Organizational learning, leadership & culture “a study of program managers in head department of defense. Doctor of Philosophy (PhD) in Education, Capella University.
17. Park, C.M.; Shin, D.C. (2005). Social capital and democratic citizenship: The case of South Korea. Japanese Journal of Political Science, 6, 63-85.
18. Putnam, R.D. (2000). Democracies in flux, the evolution of social capital in contemporary society, Oxford university press, Published in German (Verlag Bertelsmann Stiftung, 2001) and Spanish (2003). 19. Timmons, J. (2003). New venture creation. Boston: Home Wood published.
20. Wadsworth, J. (2012). Global R&D Funding Forecast: R&D Spending Growth Continues while Globalization Accelerates. Battele and R&D Magazine, 2(1), 1-10.
21. Zeleny, M. (1982). Multiple criteria decision making. New York: McGraw-Hill.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,660 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,049 |