![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,688,121 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,917,119 |
بازنمایی ماهیت قدرت در میان مدیران آموزشی زن: تدوین چارچوبی نظری | ||
زن در توسعه و سیاست | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 4، دی 1394، صفحه 507-523 اصل مقاله (224.2 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwdp.2015.58133 | ||
نویسندگان | ||
خلیل غلامی* 1؛ ناصر شیربگی2؛ دلسوز حسینی3 | ||
1استادیار علوم تربیتی دانشگاه کردستان | ||
2دانشیار علوم تربیتی دانشگاه کردستان | ||
3کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به دنبال واکاوی ماهیت قدرت و تدوین چارچوبی نظری در میان مدیران زن مدارس بود. پارادایم معرفتشناسی انتقادی با رویکرد کیفی و راهبرد نظریة دادهبنیاد مورد استفاده قرار گرفت. براساس نمونهگیری نظری و هدفمند، مصاحبة نیمهساختارمند با مدیران زن، مدیران مرد و همچنین مردانی که همسر شاغل داشتند، انجام شد. پس از پیاده کردن و کدگذاری سهمرحلهای متن مصاحبهها، تبعیض نهادی بهمنزلة هستة اصلی و مرکزی تحقیق شکل گرفت. زمینهها و شرایط علی و مداخلهگر عبارت بودند از: ساختارهای سیاسیـ قانونی، فرهنگی و ذهنی. همچنین، مسئولیتهای خانوادگی و اداری و بسترهای آموزشی و رسانهای بهمنزلة عوامل واسطهای در تقویت مردسالاری مورد نظر بودند. زنان برای مقابله با این وضعیت هژمونیک از یک طرف و توانمندسازی خود از طرف دیگر، نوعی امیدواری معرفتی را در فلسفة شخصی خود تقویت کرده بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندسازی؛ روابط قدرت؛ مدیریت آموزشی؛ مطالعات زنان | ||
مراجع | ||
[1] آبوت، باملا؛ والاس، کلر (1380). جامعهشناسی زنان، ترجمۀ منیژه نجم عراقی، تهران، نی. [2] اسفیدانی، محمدرحیم (1381). «موانع دستیابی زنان به پستهای مدیریت»، زن در توسعه و سیاست، دورۀ 1، ش 4. [3] آونز، رابرت. جی. (1382). رفتار سازمانی در آموزش و پرورش، ترجمۀ قربانعلی سلیمی، تهران: نقش مانا [4] ایمان، محمدتقی (1388). مبانی پارادایمی روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم انسانی، قم: پژوهشگاه حوزه دانشگاه. [5] بابایی زکلیکی، محمد علی (1384). «چالشهای زنان برای ارتقا به مشاغل مدیریتی در سازمانهای دولتی»، ویژهنامه مدیریت، ص 45-81. [6] باقری، خسرو (1382). مبانی فلسفی فمنیسم، تهران، سحاب. [7] زمانی، پریسا؛ امینی، فضلالله. (1379). «فاصلۀ بین زنان و مردان در کارهای اجرایی و مدیریت»، تدبیر، 109، 48ـ57. [8] زینآبادی، حسن (1389). «رهبران تحول بخش در مدرسه: مدیران زن یا مدیران مرد؟»، زن در توسعه و سیاست، 2، 115ـ141. [9] صفری، علی؛ فروغی ابری، معین (1389). «سقف شیشهای و راههای شکستن آن برای زنان در ایران»، تدبیر، ش 217. [10] طالقانی، غلامرضا؛ پورعزت، علیاصغر؛ فرجی، بهار (1388). «بررسی تأثیر سقف شیشهای بر کاهش توانمندی زنان در سازمان توسعۀ برق ایران»، نشریۀ مدیریت دولتی، 1(2). [11] فتحی، لاله. (1384). «زنان در عرصۀ مدیریت»، روزنامۀ همشهری. س 13، ش 3803. [12] قدیمی، اکرم؛ منوچهری قشقایی، آزیتا؛ قاسمی، مهری (1386). «وضعیت زنان در دورههای تحصیلات تکمیلی و آثار آن بر اشتغال آنان»، مطالعات زنان، 1(3). [13] کبیر، نایلا؛ وی، ویویان؛ شهید، فریدا (1389). توانمندی زنان، نقدی بر رویکردهای رایج توسعه، ترجمۀ فاطمه صادقی، اعظم خاتم و دیگران، تهران: آگه. [14] کتابی، محمود؛ یزدخواستی، بهجت؛ فرخی راستایی، زهرا (1382). «توانمندسازی زنان برای مشارکت در توسعه»، فصلنامۀ پژوهش زنان، ش 7، دورۀ دوم. [15] کجباف، محمدباقر؛ کاظمی، ملیحهسادات (1387). «بررسی نگرش کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهر اصفهان به مدیریت زنان و موانع ارتقای زنان به جایگاههای مدیریتی»، مجلۀ مطالعات زنان، 3، ص 133ـ147. [16] گیدنز، آنتونی (1386). جامعهشناسی، ترجمۀ منوچهر صبوری، تهران: نی [17] هزارجریبی، جعفر؛ پیلهوری، اعظم. (1391). شناسایی موانع دستیابی کارکنان زن بانک ملی شهر تهران به موقعیتهای مدیریتی»، زن در توسعه و سیاست، ش 2، ص 25ـ42. [18] Bass, B. E. & Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership, Mahwah, New Jersey: LEA, Inc. [19] Coleman, M. (2003). Leadership in education. London: thousand oaks’ [20] Coyne, S., Coyne, E. J., & Lee, M. (2004). A gender neutral glass ceiling. Routledge [21] Creswell, J. W. (2012). Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research: page 433 [22] Eagly, A. H., & Johnson, B. T. (1990). Gender and leadership style: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 108, 233-256 [23] Enid, K, R., Maniraj, S. A. (2013). The glass ceiling: a perspective of women working in urban. Gender in management. 28-42 [24] Ghuman, S.J., Lee, K.J., Smith, H. L. (2004). Measurement of women’s autonomy according to women and their husbands. Results from five Asian countries. Psychology Research Report. 504-556 [25] Reid, M., Kerr, B., & Miller, W. (2003). Glass Walls and Glass Ceilings: Women’s Representation in State and Municipal Bureaucracies. New York: Praeger Publishers. [26] Shahtalebi, S. Yarmohammadian, M., Ajami, S. (2011). Women’s success factors from leadership in higher education. Proceedia, Social and Behavioral Sciences, 15, 3644-3647. [27]Sorenson, G., Burns, M. (2004). Women and business leadership. Encyclopedia of Leadership, 2, 1650-1657. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,261 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,495 |