تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,101,100 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,207,907 |
مطالعة تطبیقی دیدگاههای متخصصان و شهروندان در راستای تبدیل محیطهای شهری به فضاهای یاددهندة اجتماعی (مطالعه موردی: همدان) | ||
پژوهشهای جغرافیای برنامهریزی شهری | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 89-116 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی - کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jurbangeo.2016.58123 | ||
نویسندگان | ||
سلمان وحدت* 1؛ مهرداد کریمی مشاور2 | ||
1کارشناسیارشد طراحی شهری، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران | ||
2استادیار معماری دانشکدة هنر ومعماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
محیط شهری بستری برای شکلگیری بسیاری از ویژگیهای رفتاری است. بهبیانی دیگر، بسیاری از عواطف، عادات، سلایق و حتی طرز نگرشها و نشستوبرخاستها، بهگونههای شگرف از محیط تأثیر میپذیرد. بر این اساس، توجه به محیط و تلاش برای شناخت آن، زمینهساز فهم ریشهای بسیاری از رفتارها و هنجارهایی است که در جامعه شکل میگیرد. با توجه به اینکه یادگیری امری اجتماعی است، میتوان با استفاده از عوامل کالبدی و معنایی موجود در محیطهای شهری بهعنوان بستری برای یاددهندگی و تربیت شهروندی استفاده کرد. بدینمنظور در این پژوهش سعی شده است عوامل و معیارهای یاددهندگی محیط شهری و شاخصهای تربیت شهروندی بر اساس دیدگاههای اندیشمندان در این زمینه شناسایی شود و میزان تأثیر این عوامل در ارتباط با فضاهای شهری همدان بهمنظور تبدیل به فضاهای یاددهندة اجتماعی از دیدگاه متخصصان و شهروندان بررسی شود. بدینمنظور، در پژوهش حاضر از روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و از شیوههای مرور متون، منابع و اسناد تصویری در بستر مطالعات کتابخانهای، همچنین از روش تحقیق موردی و شیوة تحقیق مشاهده در بستر مطالعات میدانی و از ابزار پرسشنامه بهره گرفته شده است. همچنین، با توجه به اهداف و سؤالهای تحقیق، بهمنظور محاسبه و تحلیل مقدار بارهای عاملی و ضریب همبستگی بین مؤلفهها و شاخصها از نرمافزارهایSpss و Lisrel استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که فضاهای شهری همدان پتانسیلهای لازم جهت ارتقا به محیطهای یاددهنده را دارد. این فرصتها را شهروندان در عواملی چون نگرش دوستانه به محیطزیست، پیادهمداری، کارکردها و فعالیتهای سالم، متخصصان برنامهریزی شهری در عواملی چون حس تعلق محیطی، فضاهای چندعملکردی آموزشی و رنگ تعلق، و متخصصان علوم تربیتی در عواملی مانند پرسش و کنجکاوی در محیط، برگزاری کارگاههای آموزشی و انجمنهای آموزشی تبیین میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامهریزی شهری؛ شهروندان؛ فضاهای یاددهندة اجتماعی؛ محیطهای شهری؛ همدان | ||
مراجع | ||
منابع فارسی به صورت انگلیسی 1- Aghazadeh, A., 2006, Principles and rules governing the process of citizenship educa tion and the evolution and characteristics of this type of training in Japan. Journal of Educational Innovation. No. 17, pp. 45-66.
2- Ashtiani, M. Fathi Vajargah, K and Yamani Sorkhabi, M., 2006, In terms of the values of citizenship in the curriculum to teach at the elementary level. Journal of Educational Innovations, No. 17, pp. 67-92.
3- Aryanpur, AH. , 2004, Egg Bern and a half floors, translation and adaptation of the field of sociology, the twentieth edition, in town book.
4- Barati, N. Sameni, A., 2011, City of training, necessity and solutions, Study Center and planning in Tehran.
5- Dibavajary, T., 2003, Check characteristics of a good citizen for society and the adaptation of school curricula with this feature. Tehran, Islamic Azad University, Sciences researches.
6- Fathi Vajargah, K. Vahed Chokdeh, Sakineh. , 2006, Identification of citizenship bit more damage hidden curriculum: theoretical high school system from the perspective of teachers in Tehran and offer solutions for improving the Journal of Educational Innovations, No. 17.
7- Ghaedi, Y., 2006, Education of future citizens. Journal of Educational Innovations, No. 17.
8- Gowazi, A., 2008, Comparative study - analytical methods and the social studies curriculum and teaching citizenship in elementary education Iran with Sweden, No. 25, pp. 11-48.
9- Hashemifar, SA. Ganji, M., 2009, Analysis of the culture of citizenship in the city. Journal of Applied Sociology, Vol. 20, No. 1, pp. 25-44.
10- Kelleher, K., 1993, Educating Citiy. Tehran, Center for Studies and Planning in Tehran.
11- Lotfabadi, H., 2006, National and global citizen education and strengthening the identity and value system of students, Journal of Educational Innovations, No. 17, pp. 11-43.
12- Moin, M., 2006, Persian culture pocket, collecting A. Alizadeh, Tehran, Grow Way Third Edition, p. 52.
13- Mahdavinejad, MJ. Bemanian, MR and Amini, M., 2013, Provide optimum patterns and methods of conversion of Tehran city training (with emphasis on the experiences of universal), Journal of of urban management, No.13. pp. 106-83.
14- Mehrmohammadi, M., 1998, Education and civil society. Journal of Educational Research, No. 3.
15- Naderi, EA, Saifnaraqi, M., 1992, Research methods and how to evaluate it in human sciences, Tehran, Office of Research and Publications Bader, fourth edition, p. 150.
16- Sayed Javadein, SR., 2002, Principles and applications of human resources and personnel management. Tehran, Journal Look. First edition, p. 434.
17- Sharafi, M. Taheripour, MS., 2008, the role of educational institutions in citizenship education. Monthly Engineering, No. 16.
18- Sharepour, M., 2004, of the population of Education, first edition, the publisher, Tehran.
19- Statistical Center of Iran. , 2011, Population and housing census, Tehran, Iran Statistic Center.
20- Tazehkand Jamali, M. Nobaryan talebzadeh, M and Abolqasemi, M., 2013. Analysis of the status of citizenship education components in secondary school social sciences curriculum content. Journal of the curriculum, Volume 2, No. 10, pp. 1-19.
21- Zarei, M I., 2011, Physical-spatial structure of Hamadan from the beginning of the Islamic period to the end of the Qajar period, based on the evidence available. Letters Journal of Archaeology, Volume 1, No. 1, pp. 57-82.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,216 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,865 |