
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,694 |
تعداد مقالات | 72,257 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,291,142 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,154,052 |
فراداستان تاریخنگارانه در نمایشنامۀ اژدهاک از سهبرخوانی اثر بهرام بیضایی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 4، دوره 21، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 25-33 اصل مقاله (418.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2016.57671 | ||
نویسندگان | ||
علی رجبزاده طهماسبی* 1؛ اسدالله غلامعلی2؛ علی اصغر فهیمی فر3 | ||
1استادیار دانشکدة تولید رادیو و تلویزیون، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
3دانشیار دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
فراداستان تاریخنگارانه از مباحث مهم و شایستة تأمل در پسامدرنیسم است. فراداستان، نتیجة گذار از ادبیات کلاسیک، رئالیسم و مدرن است؛ متنی پستمدرنیستی است که فاصله و تفاوت داستان و غیرداستان را در هم میشکند و گونهای نو و متناسب با جهانبینی پسامدرن را خلق میکند. نهتنها تعریف جوهرة ذاتی پستمدرنیسم دشوار است، بلکه تشخیص خاستگاه تاریخی آن نیز مبهم است. نظریهپردازان بسیاری معتقدند که پستمدرنیسم، ادامهدهندة مدرنیسم است؛ چراکه مدرنیسم یک جریان ناتمام و بدونِ پایان است. همچنین پستمدرنیسم از هر گونه تعریف قاطع و قرارگیری در یک قالب پرهیز میکند. بهرام بیضایی بهعنوان یکی از مهمترین نمایشنامهنویسان ایرانی، از اساطیر و حماسه در نگارش آثارش کمک گرفته است. اژدهاک از این دسته است. نمایشنامة اژدهاک از سه بَرخوانی نوشتة بیضایی نمونهای از یک فراداستان است که در آن تاریخ و اساطیر بهگونههای دیگر زاده میشوند و حیات مییابند. در این پژوهش که به شیوة تحلیلی توصیفی نگاشته شده، خاستگاه پسامدرن، هنر پسامدرن و پسامدرن در ادبیات نمایشی و فراداستان تاریخنگارانه تحلیل شده و در ادامه، نمایشنامه ذکرشده بهعنوان یک فراداستان بررسی شده و در پایان نتایج ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بهرام بیضایی؛ پسامدرنیسم؛ سه بَرخوانی از اژدهاک؛ فراداستان تاریخنگارانه | ||
مراجع | ||
آشوری، داریوش (1375)، سنت و مدرنیته، پستمدرن، گفتگوی امیر گنجی با داریوش آشوری، حسین بشیریه و دیگران، مؤسسۀ فرهنگی صراط. تهران. آموزگار، ژاله (1389)، تاریخ اساطیری ایران، نشر سمت، تهران. احمدی، بابک (1375)، کتاب تردید، نشر مرکز، تهران. براکت، اسکار (1375)، تاریخ تأتر جهان، ترجمة هوشنگ آزادیور، جلد اول، چاپ ششم، انتشارات مروارید، تهران. برادبری، مالکوم و مک فارلین، جیمز (1371)، نام و سرشت مدرنیسم، احمد میرعلایی، نشر زنده رود، تهران. برتنس، یوهان ویلهم (1387)، مبانی نظریۀ ادبی، ترجمۀ فرزان سجودی، نشر آهنگ دیگر، تهران. بشیریه، حسین (1379)، تاریخ اندیشههای سیاسی در قرن بیستم، نشر نی، تهران. بهار، مهرداد (1387)، پژوهشی در اساطیر ایران، انتشارات آگاه، تهران. بیضایی، بهرام (1379). نقد و بررسی سه بر خوانی، ماهنامۀ کارنامه، شمارۀ 13، سال دوم، ص 40. بیضایی، بهرام (1381)، سه برخوانی، چاپ دوم، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، تهران. بینیاز، فتحالله (1387)، درآمدی بر داستاننویسی و روایتشناسی، نشر افراز، تهران. جنکز، چارلز (1374)، پستمدرنیسم چیست، ترجمه فرهاد مرتضایی، نشر مرندیز، تهران. رضی، هاشم (1381)، دانشنامۀ ایران باستان، ج 1، نشر سخن، تهران. سلدن، رامان و ویدسون، پیتر (1372)، راهنمای نظریۀ ادبی معاصر، ترجمۀ عباس مخبر، نشر طرح نو، تهران. شفیعی کدکنی، محمدرضا (1383)، صور خیال در شعر فارسی، نشر نیل، تهران. غلامعلی، اسدالله؛ شیخمهدی، علی و احمدی، سید بدرالدین (1390)، وانمایی جهان مجازی در پندار سینماگران؛ پس از مدرنیسم، ماهنامه تخصصی اطلاعرسانی و نقد و بررسی کتاب ماه هنر، شمارۀ 152، صص 4-9. قرهباغی، علیاصغر (1380)، تبارشناسی پستمدرنیسم، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران. لوئیس، بری (1383)، پسامدرنیسم و ادبیات، ترجمۀ حسین پاینده در کتاب مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان، روزنگار، تهران. لوکاچ، جورج (1380)، نظریۀ رمان، ترجمۀ حسن مرتضوی، نشر قصه، تهران. ملکپور، جمشید (1363)، ادبیات نمایشی در ایران، جلد اول، انتشارات توس، تهران. نوریس، کریستوفر (1380)، شالوده شکنی، ترجمۀ پیام یزدانجو، نشر مرکز، تهران. هاچن، لیندا (1383)، فراداستان تاریخنگارانه، ترجمۀ حسین پاینده در نظریههای رمان: از رئالیسم تا پسامدرنیسم / ایان وات، دیوید لاج و دیگران، انتشارات نیلوفر، تهران. هادی، حسن (1372)، سرگذشت کشتی رانی ایرانیان، ترجمة احمد اقتداری، انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد. Jameson, Fredric (1983), Postmodernism and Consumer Society, in: Foster, H. (ed), Postmodern Culture, Pluto Press, London. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,763 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,672 |