تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,111,536 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,215,207 |
طراحی و آزمون الگویی از نقش میانجی جهت گیری هدف یادگیری در سه سطح فردی، تیمی و سازمانی در رابطة بین رهبری تحولی و عملکرد انطباقی کارکنان یک سازمان خدماتی | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 12، دوره 14، شماره 2، تیر 1395، صفحه 567-587 اصل مقاله (708.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2016.57629 | ||
نویسندگان | ||
عبدالزهرا نعامی1؛ مرجان شمسی* 2؛ نجمه خواجه2 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران ، اهواز ، ایران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران ، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این تحقیق بررسی نقش میانجی جهتگیری هدف یادگیری در سطوح فردی، تیمی و سازمانی در تبیین اثر رهبری تحولی بر عملکرد انطباقی بود. جامعة آماری تحقیق حاضر همة کارمندان یک سازمان خدماتی بودند. الگوی پیشنهادی در نمونهای 175 نفری از کارکنان که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند، آزمون شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. برای ارزیابی الگوی پیشنهادی و آزمون اثرهای واسطهای تحلیل معادلات ساختاری و روش بوتاستراپ بهکار گرفته شد. یافتهها نشان داد الگوی پیشنهادی با دادههای تطابق و برازش واقعی داشتند. علاوه بر آن نتایج نشان داد جهتگیری فردی و سازمانی میانجیهای مناسبی در تبیین تأثیر رهبری تحولی بر عملکرد انطباقی محسوب میشوند. بر این اساس سازمانها باید شرایطی را برای تشویق رهبری تحولی و جهتگیری هدف یادگیری در سطوح مختلف سازمانی فراهم کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری تحولی؛ جهت گیری هدف یادگیری؛ عملکرد انطباقی | ||
مراجع | ||
10. Chadwick, I. C.; Raver, J. L. (2012, in press). ''Motivating Organizations to Learn: Goal Orientation and Its Influence on Organizational Learning''. Journal of Management. 11. Charbonnie –Voirin, A.; El Akremi, A.; Vandenberghe C. (2010). ''A multilevel model of transformational leadership and adaptive performance and the moderating role of climate for innovation''. Journal of Group & Organization Management, 35(6), 699-726. 12. Dweck, C. S. (1999). 'Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. Ann Arbor, MI: Psychology Press, Taylor & Francis Group. 13. Gong, Y., Huang, J. C.; Farh, J. L. (2009). ''Employee learning orientation, transformational leadership, and employee creativity: The mediating role of employee creative self-efficacy''. Academy of Management Journal, 52(4), 765-778. 14. Hall, D. T.; Mirvis, P. H. (1995). ''The new career contract: Developing the whole person at mid-life and beyond''. Journal of Vocational Behavior, 47(3), 269-289. 15. Han, T. Y. (2003). ''Multilevel approach to individual and team adaptive performance''. (Doctoral dissertation, University at Albany, Department of Psychology). 16. Hesketh, B.; Neal, A. (1999). ''Technology and Performance''. In D. R.Ilgen & E.D. Pulakos (Eds), The changing nature pf performance: Implications for staffing, Motivation, and development. San Francisco, Jossey-bass. 17. Holyoak, K. J. (1991). ''Symbolic connectionism: Toward third-generation theories of expertise''. In K. A. Ericssson & J. Smith, Toward a General Theory of Expertise, Cambridge, Cambridge university press. 18. Huang, J. L.; Ryan, A. M.; Zabel, K. L.; Palmer, A. (2014). ''Personality and adaptive performance at work: A meta-analytic investigation''. Journal of Applied Psychology, 99(1), 162. 19. Ilgen, D. R.; Pulakos, E. D. (1999). ''Employee performance in todays organizations''. In D.R.Ilgen and E.D. Pulakos (Eds). The changing nature of work performance: Implications for staffing , motivation , and development. San Francisco, Jossey-Bass. 20. Janssen, O.; Van Yperen, N. W. (2004). ''Employees’ goal orientations, the quality of leader-member exchange, and the outcomes of job performance and job satisfaction''. Academy of Management Journal, 47(3), 368-384. 21. Jing, F. F.; Avery, G. C. (2008). ''Missing links in Understanding The Relationship Between Leadership and Organizational Performance''. International Business & Economics Research Journal, 7(1), 67-78. 22. Johnson, J. W. (2001). ''The relative importance of task and contextual performance dimensions to supervisor judgment of overall performance''. Journal of applied psychology, 86(5), 984-996. 23. Joo, B. K.; Shim, J. H. (2010). ''Psychological empowerment and organizational commitment: the moderating effect of organizational learning culture''. Human Resource Development International, 13(4), 425-441. 24. Katou, A. A. (2015). ''Transformational leadership and organisational performance: Three serially mediating mechanisms''. Employee Relations, 37(3), 329-353. 25. Kozlowski, S. W. J.; Gully, S. M.; Nason, E. R.; Smith, E. M. (1999). Developing adaptive teams: A theory of compilation and performance across levels and time. In D.R. Ilgen & E.D. Pulakos (Eds.), The changing nature of performance: Implications for staffing, motivation, and development (pp. 240-292). San Francisco, Jossey-Bass. 26. Kozlowski, S. W. J.; Gully, S. M.; Salas, E.; Cannon-Bower, J. A. (1996). Team Leadership and Development: Theory, Principles, and Guidelines for Training Leaders and Teams. In M. Beyerlein, S. Beyerlein, & D. Johnson (Eds), Advances in Interdisciplinary Studies of work Teams: Team Leadership, 3, 251-289. Greenwich, CT, JAI. 27. Marques-Quinteiro, P.; Curral, L. (2012). ''Goal orientation and work role performance: Predicting adaptive work role performance through self-leadership strategies''. Journal of Psychology, 146(6), 559-577. 28. McCauley, C. D.; Ruderman, M. N.; Ohlott, P. J.; Morrow, J. E. (1994). “Assessing the developmental components of managerial jobs”. Journal of Applied Psychology, 79(4), 544-560. 29. Mesterova, J.; Prochazka, J.; Vaculik, M.; Smutny, P. (2015). ''Relationship between Self-Efficacy, Transformational Leadership and Leader Effectiveness''. Journal of Advanced Management Science, 3(2). 30. Moss, S. A.; Dowling, N.; Callanan, J. (2009). “Towards an integrated model of leadership and self regulation”. Leadership Quarterly, 20(2), 162-176. 31. Motowidlo, S. J.; Van Scotter, J. R. (1994). ''Evidence that task performance should be distinguished from contextual performance''. Journal of Applied Psychology, 79(4), 475– 480. 32. O’Reilly, C.; Chatman, J.; Caldwell, D. (1991). ''People, jobs, and organizational culture''. Academy of Management Journal, 34(3), 487-516. 33. Özsahina, M.; Zehirb, C.; Acar, A. Z. (2011). ''Linking leadership style to firm performance: the mediating effect of the learning orientation''. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24(2), 1546–1559. 34. Piccolo, R. F.; Colquitt, J. A. (2006). ''Transformational leadership and job behavior: The mediating role of core job characteristics''. Academy of Management Journal, 49(2), 327-340. 35. Shoss, M. K.; Witt, L. A.; Vera, D. (2012). ''When does adaptive performance lead to higher task performance?''. Journal of Organizational Behavior, 33(7), 910-924. 36. Sonnentag, S.; Frese, M.; Stolte, W.; Heinbokel, T.; Brodbeck, F. (1994). ''Goal orientation of team leaders: Its effects on performance and group interaction in software development projects''. European work and organizational Psychologist, 4(2), 153-168. 37. Spara, E. G. (2007). Individual and Unit Level Goal Orientation As Predictors of Employee Development. A dissertation presented in partial fulfillment of the requirements for the degree Doctorate of Philosophy in the Graduate School of The University of Maryland. 38. Spector, P.; Borman, W.; Cimino, C. (2004). ''Emotional intelligence and leadership styles, Department of Psychology College of Arts and Sciences''. available at Shannon Webb. 39. Vecchio, R. P.; Justin, J. E.; Pearce, C. L. (2008). ''The utility of transactional and transformational leadership for predicting performance and satisfaction within a path‐goal theory framework''. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 81(1), 71-82. 40. Walumbwa, F. O.; Avolio, B. J.; Zhu, W. C. (2008). ''How transformational leadership weaves its influence on individual job performance: The role of identification and efficacy beliefs''. Personnel psychology, 61, 793-825. 41. Wang, G.; Oh, I. S.; Courtright, S. H.; Colbert, A. E. (2011). ''Transformational leadership and performance across criteria and levels: A meta-analytic review of 25 years of research''. Group & Organization Management, 36(2), 223-270. 42. Wu, J. B.; Tsui, A. S.; Kinicki, A. J. (2010). ''Consequences of differentiated leadership in groups''. Academy of Management Journal, 53(1), 90-106. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,118 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,410 |