تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,096,256 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,203,084 |
راهبردهای بازارگرایی و نوآوری، رویکردی به پویایی کسبوکار | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 1، 1395، صفحه 159-182 اصل مقاله (457.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2016.57535 | ||
نویسندگان | ||
آیدا شیوا* 1؛ هاشم آقازاده2؛ علی حیدری3 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- بازاریابی بینالمللی دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه MBA دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
دوگانگی از جمله ویژگیهای کسبوکارهای پویا در پاسخگویی مناسب به فضای رقابتی کنونی محسوب میشود و در حوزههای مختلف یک بنگاه قابلبررسی است. بازارگرایی و نوآوری از جمله توانمندیهای پویایی هستند که کسبوکارها برای کسب مزیت رقابتی به آنها اتکا میکنند. با توجه به اینکه تحقیقات محدودی در زمینة اتخاذ همزمان رویکردهای اکتشاف و بهرهبرداری در حوزههای بازارگرایی و نوآوری انجام گرفته است، در این تحقیق بهمنظور اندازهگیری راهبردهای اکتشاف و بهرهبرداری در حوزة توانمندیهای بازارگرایی و نوآوری بنگاه، پرسشنامهای حاوی شاخصهای سنجش دوگانگی بازارگرایی و نوآوری در میان مدیران و کارشناسان بنگاههای ایرانی فعال در صنعت مواد غذایی توزیع شد. جامعة آماری این پژوهش 320 بنگاه شرکتکننده در بیستویکمین نمایشگاه بینالمللی صنایع غذایی بود و با استفاده از فرمول کوکران جامعة آماری محدود، حجم نمونه برابر با 186 بنگاه محاسبه شد. درنهایت، دادههای 138 پرسشنامه با روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی، تجزیه و تحلیل شد و شاخصهای نهایی بهمنظور تعیین مدل سنجش تبیین شد. | ||
کلیدواژهها | ||
پویایی کسبوکار؛ دوگانگی؛ راهبردهای بازارگرایی؛ راهبردهای نوآوری؛ عوامل کلیدی موفقیت بنگاه | ||
مراجع | ||
Atuahene-gima, K. )2005). Resolving the capability– rigidity, Journal of Marketing, 69(10): 61- 83.
Benner, M. J. & Tushman, M. L. (2003). Exploitation, exploration, and process management: The productivity dilemma revisited, Journal of Academy Management Review, 28(2): 238– 256.
Cao, Q., Gedajlovic, E. & Zhang, H. (2009). Unpacking organizational ambidexterity: Dimensions, contingencies, and synergistic effects, Organization Science Journal, 20(4): 781– 796.
Danneels, E. (2002). The dynamics of product innovation and firm competencies, Strategic Management Journal, 23(12): 1095– 1121.
Deshpande, R. & Farley, J. (1998). Measuring market orientation: Generalization and synthesis, Journal of Market Focused Management, 2(3): 213- 232.
Divandari, A., Nikoukar, GH., Nahavandian M. & Aghazadeh, H. (2008). Market orientation and business performance in Iran, Journal of Business Managemen, 1(1): 39- 54. (In Persian)
Garcia, R. & Calantone, R. (2002). A critical look at technological innovation typology and innovativeness terminology: A literature review, Journal of Product Innovation Management, 19(2): 110- 132.
Gibson, C. & Birkinshaw, J. (2004a). The antecdents, consequnces, and mediating role of organizational ambidexterity, Journal of Academy of Management, 47(2): 209– 226.
He, Z. L. & Wong, P. K. (2004). Exploration vs. exploitation: An empirical test of the ambidexterity hypothesis, Organization Science Journal, 15(4): 481–494.
Hosseini, S. M. & Salar, J. (2012). Surveying the effect of market orientation and innovation on performance of food companies of Iran stock exchange, New Marketing Research Journal, 2(3): 107- 120. (In Persian)
Hult, T. & Ketchen, D. (2001). Does market orientation matter? A test of the relationship between positional advantage and performance, Strategic Management Journal, 22(9): 899- 906.
Jansen, J., Van Den Bosch, F. & Volberda, H. (2005). Exploratory innovation, exploitative innovation and ambidexterity: The impact of environmental and organizational antecedents, Schmalenbach Business Review Journal, 57(4): 351- 363.
Jansen, J., Van Den Bosch, F. & Volberda, H. (2006). Exploratory innovation, exploitative innovation and performance: Effects of organizational antecedents and environmental moderators, Management Science Journal, 52(11): 1661- 1674.
Kohli, A. K. & Jaworski, B. J. (1990). Market orientation: The construct, research propositions, and managerial implications, Journal of Marketing, 54(2): 1- 18.
Leifer, R., McDermott, C. M., O’Connor, G. C., Peters, L. S., Rice, M. P. & Veryzer, R. W. (2000). Radical innovation: How mature companies can outsmart upstarts, Harvard Business School Press, Boston.
Levinthal, D. A. & March, J. G. (1993). The myopia of learning, Strategic Management Journal, 14(6): 95- 112.
Lewin, A. Y., Long, C. P. & Carroll, T. N. (1999). The coevolution of new organizational forms, Organization Science Journal, 10(5): 535- 550.
Li, C. R., Lin, C. J. & Chu, C. P. (2008). The nature of market orientation and the ambidexterity of innovations, Management Decision Journal, 46(7): 1002- 1026.
Luecke, R. (2003). Harvard business essentials: Managing change and transition, Harvard Business School Press, Boston, Mass.
Malek akhlagh, A., Moradi, M., Mehdizade, M. & Dorostkar ahmadi, N. (2013). Choosing innovation strategies by using a combined delphi and ANP approach case study: MAPSA company, Journal of Business Management, 5(3): 145- 172. (In Persian)
Mokhtarzadeh Garosi, N. & Zamani, M. (2015). Examining the effects of market orientation and management innovation on firm performance: The mediating role of technological innovation, Journal of Business Managemen, 7(2): 463-484. (In Persian)
March, J. G. (1991). Exploration and exploitation in organizational learning, Journal of organization science, 2(1): 71- 86.
Morgan, N. A., Vorhies, D. W. & Mason, C. H. (2009). Market orientation, marketing capabilities and firm performance, Strategic Management Journal,30(8): 909– 920.
Narver, J. & Slater, S. (1990). The effect of market orientation on business profitability, Journal of Marketing, 54(4): 20- 35.
Narver, J. C., Slater, S. F. & Maclachlan, D. L. (2004). Responsive and proactive market orientation and new-product success, Journal of Product Innovation Management,(21)5: 334- 347.
O’Reilly III, C. A. & Tushman, M. L. (2004). The ambidextrous organization, Harvard Business Review Journal, 12(2): 112- 131.
Safari, A. & Gharebashlooei, R. (2014). Investigate the relationthip between entrepreneurial marketing and marketing performance through innovation, Journal of Business Management, 6(4): 809- 826. (In Persian)
Slater, S. F. (2001). Market orientation at the beginning of a new millennium, Managing service quality Journal, 11(4): 230- 232.
Stiri, A., Divandari, A., Seyed Javadin, S. R. & Khodadad Hoseini, S. H. (2015). Market orientation in iran banking industry with an emphasis on HR roles, Journal of Business Managemen, 7(2): 295- 314. (In Persian)
Tan, M. & Liu, Z. (2014). Paths to success: An ambidexterity perspective on how responsive and proactive market orientations affect SME’s business performance, Journal of Strategic Marketing, 22(5): 420– 441.
Tushman, M. L. & O’Reilly III, C. A. (1996). Ambidextrous organizations: Managing evolutionary and revolutionary change, Journal of California management review,38(4): 8- 30.
Wei, Z., Zhao, J. & Zhang, C. (2014). Organizational ambidexterity, market orientation, and firm performance, Journal of Engineering and Technology Management, 33(1): 134- 153.
World Trade Organization. (2014). International Trade Statistics, https://www.wto.org/english/res_e/statis_e/its2014_e/its2014_e.pdf.
Zhang, J. & Duan, Y. (2010). The impact of different types of market orientation on product innovation performance, Management Decision Journal, 48(6): 849- 867.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,174 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,871 |