تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,225 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,093 |
تأثیر درگیری ذهنی و ویژگیهای شخصیتی افراد بر خرید آنی پوشاک | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 1، 1395، صفحه 29-46 اصل مقاله (506.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2016.57530 | ||
نویسندگان | ||
کبری بخشی زاده1؛ مرتضی خلیلی رودی* 2؛ سامان رضائیان اکبرزاده2 | ||
1استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
2کارشناسارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بسیاری از افراد هنگام بازگشت به خانه کالایی را در دست دارند که از قبل قصد خریدش را نداشتهاند. خرید آنی جنبهای مشخص و گسترده از سبک زندگی مصرفکننده در جوامع مختلف است. از اینرو، موضوع تحقیق بسیاری از محققان رفتار مصرفکننده در کشورهای مختلف است. موضوع تفاوتهای فردی در خرید آنی، رویکردی تقریباً جدید است که موجب تبوتابی نو در این حوزه شده است. پژوهش پیشرو با هدف بررسی ویژگیهای فردی تأثیرگذار بر تمایل به خرید آنی و با استفاده از ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه و سناریو به رشتة تحریر درآمده است. جامعة آماری تحقیق دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، روش نمونهگیری طبقهای نسبی و اندازة نمونه 376 نفر است. تکنیک آماری مورد استفاده، مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار PLS بود. نتایج نشان میدهد متغیرهای شخصیتی وظیفهشناسی، سازگاری و روانرنجورخویی بر تمایل کلی به خرید آنی، درگیری ذهنی و تمایل کلی به خرید آنی بر تمایل به خرید پوشاک و تمایل به خرید آنی پوشاک نیز بر تصمیم خرید آنی پوشاک مؤثر بودهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی هنجاری؛ خرید آنی؛ درگیری ذهنی؛ رفتار مصرفکننده؛ شخصیت | ||
مراجع | ||
Abratt, R. & Goodey, S. D. (1990). Unplanned buying and in‐store stimuli in supermarkets, Managerial and Decision Economics, 11(2): 111- 121. Applebaum, W. (1951). Studying customer behavior in retail stores, The Journal of Marketin, 16(2) : 172- 178. Babaei, M. & Ahadi, P. (2010). Survey the relation between personality traits and internet users buying behavior in Iran, Quarterly Journal of Information Technology Management, 2(4):39- 58. (In Persian) Badgaiyan, A. J. & Verma, A. (2014). Intrinsic factors affecting impulsive buying behaviour—Evidence from India, Journal of Retailing and Consumer Services, 21(4): 537- 549. Bloch, P. H. & Bruce, G. D. (1984). Product involvement as leisure behavior, Advances in Consumer Research, 11(1): 197- 202. Bratko, D., Butkovic, A. & Bosnjak, M. (2013). Twin study of impulsive buying and its overlap with personality, Journal of Individual Differences, 34(1): 8. Clover, V. T. (1950). Relative importance of impulse-buying in retail stores, The Journal of Marketing, 15(1): 66- 70. Coley, A. & Burgess, B. (2003). Gender differences in cognitive and affective impulse buying, Journal of Fashion Marketing and Management, 7(3): 282-295. Costa, P. T. & McCrae, R. R. (1999). NEO PI-R. Professional manual, Psychological Assessment Resources, Odessa, FL. Dawson, S. & Kim, M. (2009). External and internal trigger cues of impulse buying Online, Direct Marketing: An International Journal, 3(1): 20- 34. Dholakia, U. M. (2000). Temptation and resistance: An integrated model of consumption impulse formation and enactment, Psychology & Marketing, 17(11): 955- 582. Dittmar, H., Beattie, J., & Friese, S. (1996). Objects, decision considerations and self-image in men's and women's impulse purchases. Acta psychologica,93(1), 187-206. Garoosi, M. (1998). Discovering the norms of personality five factor questionair, M.S Thesis, Tarbiat Modarres University. (In Persian) Gosling, S. D., Rentfrow P. J. & Swann. W. B. Jr. (2003). A very brief measure of the Big-Five personality domains, Journal of Research in personality, 37(6): 504- 528. Hoch, S. J. & Loewenstein, G. F. (1991). Time-inconsistent preferences and consumer self-control, Journal of Consumer Research, 17(4): 492–507. Iyer, E. S. (1989). Unplanned purchasing: Knowledge of shopping environment and time pressure, Journal of Retailing, 65(1), 40-57. Jeswani, S. & Dave, S. (2012). Impact of individual personality on turnover intention, Journal of Management and Labour Studies, 37(3): 253- 265. Jones, M. A., Reynolds, K. E., Weun, S. & Beatty, S. E. (2003). The product-specific nature of impulse buying tendency, Journal of Business Research, 56(7): 505- 511. Kacen, J. J. & Lee, J. A. (2002). The influence of culture on consumer impulsive buying behavior, Journal of Consumer Psychology, 12(2): 163- 176. Kashkooli, M. (2012). The effect of environmental factors on customers immediate buying behavior, M.S Thesis,faculty Faculty of management and accounting, Allameh Tabataba’i University. (In Persian) Liang, Y. P. (2012). The relationship between consumer product involvement, product knowledge and impulsive buying behavior, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 57(1): 325- 330. Mahmoodi, M. (2012). The social, psychological and product traits effect on customers fancy buying behavior, Quarterly Journal of Business Management Vision, 11(10): 117- 136. (In Persian) McCrae, R. R. & Costa, P. T. (2003). Personality in adulthood: A five-factor theory perspective, 2nd edition, Guilford, New York: Guilford. Mihić, M. & Kursan, I. (2010). Assessing the situational factors and impulsive buying behavior: Market segmentation approach, Management: Journal of Contemporary Management, 15(2): 47- 66. Mirabi, V. & Tehrani, A. (2013). Evaluation the effective factors on impulsive buying behavior; Case study: The buyers clothing and garment in Karaj passages, Quarterly Journal of New Marketing Research, 3(9): 107- 132. (In Persian) Nazari, M. & Baghdadi, M. (2013). Recognizing and survey the influencive factors on online Online immediate buying in group discount stores in Iran, Quarterly Journal of Information Technology Management, 5(3): 223- 239. (In Persian) Nazari, M. & Ghaderi Abe9d, A. (2011). Presenting a model for survey influencive factors on immediate buying behavior; Cade study: The students in faculty of Management and Accounting of University of Tehran, Quarterly Journal of business management, 3(10): 127- 140. (In Persian) Robbins, S., P. & Judge, T., A. (2012). Essentials of Organizational Behavior.Translated by Arabi & Taghizade Motlagh, Tehran: The Bureau of Cultural Research. (In Persian) Rook, D. W. & Fisher, R. J. (1995). Normative influences on impulsive buying behavior, Journal of consumer research , 22(3) : 305- 313. Rook, D. W. & Hoch, S. J. (1985). Consuming impulses, Advances in consumer research, 12(1): 23- 27. Rook, D. W. (1987). The buying impulse, Journal of consumer research, 14(2): 189- 199. Stern, H. (1962). The significance of impulse buying today, The Journal of Marketing, 26(2): 59- 62. Tellegen, A. (1982). Brief manual for the multidimensional personality questionnaire, Unpublished manuscript, University of Minnesota, MN. Tversky, A. & Kahneman, D. (1981). The framing of decisions and the psychology of choice, Science, 211(4481): 453- 458. Verplanken, B. & Herabadi, A. (2001). Individual differences in impulse buying tendency: Feeling and no thinking, European Journal of personality, 15(1): 71- 83. Verplanken, B. & Sato, A. (2011). The psychology of impulse buying: An integrative self-regulation approach, Journal of Consumer Policy, 34(2): 197-210. Youn, S. & Faber, R. J. (2000). Impulse buying: Its relation to personality traits and cues, Advances in consumer research, 27(1): 179- 185. Yurchisin, J. & Johnson, K. K. (2004). Compulsive buying behavior and its relationship to perceived social status associated with buying, materialism, self‐esteem and apparel‐product involvement, Family and Consumer Sciences Research Journal, 32(3): 291- 314.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,763 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,530 |