تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,186 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,216,003 |
تغییرات شاخصهای تنوع و غنا با فاصله از جادههای اصلی و فرعی جنگلی | ||
نشریه جنگل و فرآورده های چوب | ||
مقاله 8، دوره 68، شماره 4، دی 1394، صفحه 829-842 اصل مقاله (658.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfwp.2015.57119 | ||
نویسندگان | ||
آزاده دلجویی1؛ احسان عبدی* 2؛ باریس مجنونیان3 | ||
1کارشناس ارشد مهندسی جنگل دانشکدة منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
2دانشیار گروه جنگلداری و اقتصاد جنگل دانشکدة منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
3استاد گروه جنگلداری و اقتصاد جنگل دانشکدة منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
چکیده | ||
جادههای جنگلی خطوط ارتباطی میان زیستگاههای طبیعیاند که به منظور خروج چوب، محصولات غیر چوبی، و تفرج از آنها استفاده میشود. ساخت این جادهها به قطع درختان در عرضی مشخص و تغییرات مستقیم و غیر مستقیم در اکوسیستم جنگل میانجامد. بهمنظور بررسی تغییرات شاخصهای تنوع و غنا با فاصله از جادههای اصلی و فرعی در بخش نمخانة جنگل آموزشیـ پژوهشی دانشگاه تهران، شانزده خطنمونه در دو سمت جادههای جنگلی و تیپ ممرزـ راش در نظر گرفته شد. در هر خطنمونه نُه قطعهنمونه به ابعاد 2Í1 متر عمود بر محور جاده در فواصل 0 (حاشیة جاده)، 5، 10، 15، 20، 30، 45، 60، و 100 متری اجرا شد. با ثبت فراوانی گونههای علفی در هر قطعهنمونه، شاخصهای تنوع شانونـ واینر و غنای گونه محاسبه و مقایسه شد. نمونههای خاک از عمق 0 تا 10 سانتیمتری مرکز هر قطعهنمونه در فواصل 0، 5، 60، و 100 متری برداشت و جهت تعیین خصوصیات فیزیکیـ شیمیایی به آزمایشگاه خاکشناسی منتقل شد و با استفاده از آنالیز چندمتغیره ارتباط عوامل محیطی و پوشش علفی بررسی شد. نتایج تفاوت معنادار بین تنوع و غنای گیاهان زیراشکوب را در جادههای اصلی و فرعی نشان نداد. در حالی که این شاخصها در فواصل مختلف حاشیة جادهها و در دامنة خاکبرداری و خاکریزی تفاوت معنادار دارند. نتایج نشاندهندة تأثیر جادههای جنگلی تا حدود 60 متری داخل جنگل است. بین عوامل محیطی و پارامترهای خاک، نور عامل اصلیِ استقرار، فراوانی، و توزیع گونهها در حاشیة جاده تا درون جنگل است. | ||
کلیدواژهها | ||
دامنة خاکبرداری؛ دامنة خاکریزی؛ شانونـ واینر؛ ممرزـ راش | ||
مراجع | ||
[1]. Watkins, R. Z., Chen, J., Pickens, J., and Brosofske, K. D. (2003). Effects of forest roads on understory plants in a managed hardwood landscape. Conservation Biology, 17: 411–419.
[2]. Avon, C., Berge, L., Dumas, Y., and Dupouey, J-L. (2010). Does the effect of forest roads extend a few meters or more into the adjacent forest? A study on understory plant diversity in managed oak stands. Forest Ecology and Management, 259: 1546–1555.
[3]. Kent, M. and Coker, P. (1992). Vegetation Description and Analysis. John Wiley & Sons, England.
[4]. Yari, R., Azarnivand, H., Zare Chahouki, M. A., and Farzadmehr, J. (2012). Relationship between species diversity and environmental factors in Sarchah Amari renglands of Birjand, Iranian Journal of Range and Desert Research, 19(1): 95-107.
[5]. Kemp D. R., King, W. McG., and Lodge, G. M. (2003). Plant Species Diversity and Productivity in Grazed Permanent Grasslands. 11th Australian Agronomy Conference Feb. 2-6 Geelong, Victoria.
[6]. Ejtehadi, H., Sepehry, A., and Akkafi, H. R. (2008). Methods of measuring biodiversity. Ferdowsi university of Mashhad press.
[7]. Lotfalian, M., RiahiFar, N., Fallah, A., and Hodjati, S. M. (2012). Effects of roads on understory plant communities in a froadleaved forest in hyrcanian zone. Journal of Forest Science, 58(10): 446-455.
[8]. Hosseini, S. A., Jalilvand, H., Pourmajidian, M. R., and Parsakhoo, A. (2011). Effects of forest road clearings on understory diversity beneath Alnus subcordata L. stands in Iran. Maejo International Journal of Science and Technology, 8: 337-344.
[9]. Buckley, D. S., Crow, T. R., Nauertz, E. A., and Schulz, K. E. (2003). Influence of skid trails and haul roads on understory plant richness and composition in managed forest landscape in upper Michigan, USA. Forest Ecology and Management, 175: 509-520.
[10]. Marvie Mohadjer, M. R. (2007). Silviculture, University of Tehran Press, Tehran.
[11]. Londo, G. (1976). The Decimal Scale For Releves of Permanent Quadrats. Vegetatio, 33(1): 61-64.
[12]. Lyon L. J. (1984). Road effects and impacts on wildlife and fisheries. In: USDA Forest Service (ed), Forest transportation symposium. Dec. 11. Region 2, Denver, CO, pp 98–118.
[13]. Zeng, S., Zhang, T., Gao, Y., Ouyang, Z., Chen, J., Li, B., and Zhao, B. (2010). Effects of road disturbance on plant biodiversity. World Academy of Science, Engineering and Technology, 66: 437–448.
[14]. Hosseini, S. A. (2010). The effect of forest road clearing limit on regeneration composition. Agriculture and Biology Journal of North America, 1(4): 487-490.
[15]. Delgado, J. D., Arroyo, N. L., Arevalo, J. R., and Fernandez Palacios J. M. (2007). Edge effects of roads on temperature, light, canopy cover, and canopy height in laurel and pine forests (Tenerife, Canary Islands). Landscape and Urban Planning, 81: 328–340.
[16]. Najafi, A., Hosseini, S. M., Ezzati, S., Torabi, M., and Fakhari, M. A. (2011). Comparison of regeneration and biodiversity of trees on cut and fill edges of forest road (Case study: Chamestan and Lavige Forests, Noor). Journal of Wood and Forest and Technology, 17(4): 139-152.
[17]. Collins, B. S., Dunne, K. P., and Pickett, S. T. A. (1985). Responses of forest herbs to canopy gaps. In: Pickett, S.T.A., White, P.S. (Eds.), The Ecology of Natural Disturbance and Patch Dynamics, Academic Press.
[18]. Forman, R. T. T. and Deblinger, R. D. (2000). The ecological road-effect zone of a Massachusetts (USA) suburban highway. Conservation Biology, 14: 36–46. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,464 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 711 |