تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,084,994 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,189,060 |
تاثیر تمرینات ادراکی- حرکتی بر رشد مهارتهای حرکتی دختران کمتوان ذهنی تربیتپذیر | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 4، دی 1394، صفحه 473-490 اصل مقاله (273.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2015.57105 | ||
نویسندگان | ||
حسن باغنده* 1؛ داود حومنیان2؛ الهه عرب عامری2 | ||
1دانشجوی کارشناسیارشد تربیت بدنی گرایش رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی بر رشد مهارتهای حرکتی دختران کمتوان ذهنی تربیتپذیر بود. به همین منظور 20 دختر کمتوان ذهنی تربیتپذیر از مرکز سازمان بهزیستی شهرستان مریوان با میانگین سنی 11/1±3/8 سال و ضریب هوشی 84/6±14/39 با روش نمونهگیری هدفمند بررسی شدند. از همۀ کودکان پیشآزمون گرفته شد، سپس نمونهها بهصورت هدفمند به دو گروه 10 نفری کنترل و مداخله تقسیم شدند. برای سنجش مهارتهای حرکتی درشت و ظریف از آزمون تبحر حرکتی برونینکس- اوزرتسکی استفاده شد. گروه مداخله، تمرینات ادراکی- حرکتی را طی 24 جلسه و هر جلسه 45 تا 60 دقیقه و 3 روز در هفته انجام دادند. پس از 24 جلسه تمرین از هر دو گروه، پسآزمون بهعمل آمد. تجزیهوتحلیل دادهها که با استفاده از آزمون آماری K-S، ویلکاکسون و یو من ویتنی انجام گرفت، نشان داد که مداخلۀ تمرینات ادراکی- حرکتی تأثیر معناداری روی مهارتهای حرکتی درشت در گروه تمرینی داشته است (05/0P˂). درحالیکه تأثیر این دورۀ تمرینی بر مهارتهای ظریف از نظر آماری معنادار نبود (05/0P˃). از نتایج چنین برداشت میشود که برنامۀ تمرینی بهکاررفته در تحقیق حاضر برای بهبود مهارتهای حرکتی درشت دختران کمتوان ذهنی تربیتپذیر مناسب است و مراکز مربوط میتوانند از آن بهعنوان برنامۀ تمرینی استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراکی- حرکتی؛ دختران؛ کمتوان ذهنی؛ مهارت حرکتی | ||
مراجع | ||
. اصغری نکاح، سید محسن.(1388). "کاربردهای آموزشی- ترمیمی بازیهای بومی ایران در آموزش و توانبخشی کودکان دارای نیازهای ویژه". تعلیم و تربیت استثنایی، ش 90. ص 15- 3. 2. افروز، غلامعلی. (1393). " روان شناسی و توانبخشی کودکان آهسته گام(عقبماندۀ ذهنی)". انتشارات دانشگاه تهران. ص112-93. 3. انجمن عقبماندگی ذهنی آمریکا. ترجمۀ بهپژوه، احمد. هاشمی، هادی. (1389). "عقبماندگی ذهنی، تعریف، طبقهبندی و نظامهای حمایتی". انتشارات دانشگاه تهران. ص 70-57. 4. انگنجی ، لیلی. عسگری، عزیزه. نجفیان، هومن.(1385). "بازی و تأثیر آن بر رشد کودک". تهران: انتشارات طراحان ایماژ. ص 29-16. 5. رافعی، طلعت. (1383). "بازی و حرکات ریتمیک، راهنمایی مربیان، درمانگران و خانوده". تهران، نشر دانژه. ص 139-127. 6. رافعی، طلعت. متقی مقدم، حسن. تفضلی، عبدالحسین (1381). "بررسی تأثیر حرکتهای رتمیک بر رشد ادراکی – حرکتی و سازگاری اجتماعی عقبماندگان ذهنی". خلاصه مقالات دومین کنگرة سراسری درمانهای غیردارویی در روانپزشکی. تهران، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی ایران. ص 23-12. 7. رهبانفرد، حسن(1377) . "تأثیر یک برنامة حرکتی ویژه بر تواناییهای ادراکی – حرکتی دانشآموزان پسر عقبماندۀ ذهنی آموزشپذیر13 - 10 سالۀ شهر تهران". دانشگاه تهران، پایاننامۀ کارشناسیارشد. ص 86- 72. 8. سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه. ( 1381 ). "روش تحقیق در علوم رفتاری". تهران: انتشارات آگاه. ص 201 – 198. 9. شکوهی یکتا، محسن و پرند، اکرم. (1389). "روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی". تهران: تیمورزاده، نشر طبیب. ص 66-17. 10. قاسمپور، لطیفه. حسینی، فاطمه سادات. محمدزاده، حسن. (1392). " تأثیر تمرینات یکپارچگی حسی- حرکتی بر رشد مهارتهای حرکتی ظریف کودکان کمتوان ذهنی". مجلۀ مطالعات ناتوانی، دورۀ 3، ش 1، ص 32-27. 11. کاتلین ام، هی وود.(1388). " رشد حرکتی در طول عمر". ترجمۀ نمازیزاده، مهدی. اصلانخانی. تهران، سمت. ص 367- 306. 12. کریمی درمنی، حمیدرضا (1390). "توانبخشی گروههای خاص (با تأکید بر خدمات مددکاری اجتماعی)". تهران، رشد. ص 73-54. 13. گالاهو، دیوید ال. ازمون، جان سی.(1384). "درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی". ترجمۀ رسول حمایتطلب، احمدرضا موحدی، علیرضا فارسی، جواد فولادیان. تهران. انتشارات علم و حرکت. ص 427- 403. 14. مغانلو،هاشم فعال. حسینی، فاطمه سادات. میکائیلی منیع، فرزانه.(1393). " مقایسۀ اثر برنامۀ حرکتی اسپارک و تکنیکهای بسکتبال بر بهبود مهارتهای حرکتی درشت پسران کمتوان ذهنی آموزشپذیر". مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، سال 14، ش 53، ص: 284- 274. 15. موسوی، قادر.(1391). " مقایسۀ تأثیر یک برنامۀ حرکتی منتخب بر رشد مهارتهای حرکتی پایه ی کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر 7 تا 14 ساله ". پایاننامۀ کارشناسیارشد تربیت بدنی دانشگاه تهران. ص 94- 83. 16. میلانی فر، بهروز. (1384). "روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی". تهران، قومس. ص 90-35. 17. وی، گری گوری پاینه. لاری دی، ایساکس. (1392). " رشد حرکتی انسان". ترجمۀ خلجی، حسن. اشتری، محمدرضا. کاشانی، ولیاله. حیدریان، سپیده. مکبریان، منصوره. تهران. آییژ، چ هشتم. ص 132-51. 18. یارمحمدیان، احمد. (1388). "اختلالات روانی – حرکتی و بازپروری آنها از شناخت تا درمان ( برای کودکان با نیازهای خاص)". تهران، نشر دانژه. ص 67-51.
19. Battaglia A, Carey JC.(2003). "Diagnostic evaluation of developmental delay / mental retardation: an overview". American journal of medical genetics.(P: 3-14).
20. Bradinova I, Shopova S, Simeonov E.(2005). "Mental retardation in childhood: Clinical and diagnostic profile in 100 children". Journal of Genetic Counseling.16(3). (p: 239-248).
21. Carmeli E, Zinger- vaknnin T, Merrick J.(2005). "Can physical training have an effect on well-being in adults with mild intellectual disability?" Mech Ageing Dev. (p: 299–304).
22. Davarmanesh A, Baratysadeh F. (2006). "Precedent of Handicaps Rehabilitation Principles". 1st ed.Tehran: Roshd pub. ( p: 169‒81).
23. Duristine JL, More GE, Painter PL, Robert OS.(2009). "ACSM, S Exercise management for persons with chronic diseases and disabilities". Human Kinetics. (p: 359-367).
24. Govinda RI, Panda KC.(2005)."Practice in special education for children with intellectual disabilities|". Asia Pacific Disability Rehabilitation Journal. 16(2).(p: 84-99).
25. Harris, J. C. (2006). "Intellectual disability: Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment". New York: Oxford University Press. (p: 11-41).
26. Healy, J. M. (2011)."Endangered Minds: "Why Children Dont Think And What We Can Do About It". Simon and Schuster. (p: 94‒112).
27. Helmseresht P, Delpisheh A. (2007). "Handicaps and Principles of Rehabilitation". 1st ed. Tehran": Chehr Pub; (p:49‒67).
28. Jensen. E. (1998). "Teaching with the brain in mind, Alexandrian, VA: Association for supervision and curriculum Development." (p: 120-123).
29. Johnstone JA, Ramon M.(2011)." Perceptual-Motor Activities for children". 1st ed. Champaign, IL: Human Kinetics(p: 35-70).
30. Kahn EB, Ramsey LT, Brownson RC, Heath GW, Heath GW, Howze EH, Powell KE, et al.(2002). "The effectiveness of interventions to increase physical activity: a systematic review". American Journal of Preventive Medicine. 22(45).(p:73-107).
31. Mc Kenzie TL, Stone EJ, Feldman H A, Epping JN, Yang M, Strikmiller PK, et al.(2001). "Effects of the CATCH physical education intervention: teacher type and lesson location". American Journal of Preventive Medicine. 21(2).(p: 101-109).
32. Moss SC, Hogg J.(2009)."observation and classification of prehension in preschool children: a reliability study". Res Q Exerc Sport .52. (p:273-277).
33. Pahlevanian AA, Rasoolzadeh M, Amoozadeh Khalily M.(2012)."Comparison between normal and mental retard children with mental aged 6-7 on motor skills". Koomesh 13(4).(p: 460-464).
34. Rahmani P, Shahrokhi H.(2010)." Evaluation of static and dynamic balance in intellectual disability with and without down syndrome". Res Except Child (p: 97-113).
35. Rini W.(2013)." Increasing and reinforcement of motor-perceptual in children". Tehran، Danzheh press. (p: 20-110).
36. Simons J, Daly D, Theodorou F, Caron C, Simons J, Andoniadou E.(2008)."Validity and reliability of the TGM-2 in 7-10 year-old Flemish children with intellectual disability". Adapted Physical Activity Quarterly. 25(1). (p: 71-82).
37. Soratchi H, Sazmand AH, Karbalaii Nori A, Jadidy H. (2006). "The effect of sensory integration in gross & fine motor skills children5-7 years with down syndrome". Journal of Rehabilitation. (p: 35-40).
38. westendorp, M. Houwen, S. Hartman, E. Visscher, C. (2011). "Are gross motor skills and sports participation related in children with intellectual disabilities". Research in Developmental Disabilities.(p:1147-1153).
39. Wuang, Y.P. Wang, C.C. Huang, M. H. and Su, C. Y. (2009). "Prospective study of the effect of sensory integration, neurodevelopmental treatment and perceptual – motor therapy on the sensorimotor performance in children with mild mental retardation". The American journal of occupational therapy, 63 (4).(p: 441-452)
40. Yukselen A, Dogan O, Turan F, Cetin Z, Ungan M. (2008). "Effect of exercises for fundamental movement skills in mentally retarded children". Middle East Journal of Family Medicine. 6(5). (p:3-6).
41. Ziereis S, Jansen P.(2015). :"Effects of physical activity on executive function and motor performance in children with ADHD". Research in Developmental Disabilities. 38.(P:181-191).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,800 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,360 |