تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,090,536 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,194,340 |
بررسی مشکلات و موانع توسعه صنعت گردشگری در شهر اصفهان از دیدگاه گردشگران | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 4، 1394، صفحه 865-880 اصل مقاله (185.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2015.57095 | ||
نویسندگان | ||
محمد حقیقی1؛ طاهر روشندل اربطانی2؛ علی صالحی* 3 | ||
1دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت رسانه دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر بهمنظور تبیین عوامل، مؤلفهها و موانع توسعة صنعت گردشگری در شهر اصفهان از دیدگاه گردشگران با روش پیمایشی و تحلیلی انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل تمام گردشگران داخلی و خارجی در سه ماه اول سال 1388 میشود که بهترتیب 125512 و 105112 نفر بودند. براساس فرمول کوکران، 118 نفر از گردشگران خارجی و 119 نفر از گردشگران ایرانی و درمجموع 237 نفر بهعنوان حجم نمونه، با استفاده از روش نمونهگیری سیستماتیک و بهطورتصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه را تکمیل کردند. نتایج آزمون تحلیل عاملی تأییدی بیانگر آن است که از مجموع 28 گویه، چهار عامل ساخته شده است. عاملهای اول تا چهارم بهترتیب توانستند برنامهریزی و سرمایهگذاری، ساختار زیربنایی، فرهنگی و آموزشی و اطلاعرسانی نامناسب را از واریانس و تغییرات مجموعة متغیرها تعیین کنند. درمجموع، این چهار عامل 8/66 درصد از عوامل یا مؤلفهها و موانع و مشکلات مؤثر بر توسعة صنعت گردشگری را در شهر اصفهان تشکیل دادهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
اصفهان؛ صنعت گردشگری؛ گردشگر | ||
مراجع | ||
-Esmailian, A. (2002). Potential of the tourism industry and its importance in the economic development of the province, Mporg of Esfahan. (In Persian)
-Alvani, S. M. (1994). Principles of Tourism, Boniad-e- Mostazafan va Janbazane Enghelabe Eslami. (In Persian)
-Eliot, J. (2000). Tourism Management, Translated by: Jmashidian, M. & Izadi D., Daftar-e- Pajoheshaye Farhangi. (In Persian)
-Das Veil, R. (2000). Tourism Management, Principles, Strategies, and Impact, Translated by: Arabi, D. & Izadi, S. M., Daftar-e- Pajoheshaye Farhangi. (In Persian)
-Dehastani, B. (2004). Tourism physical planning (Case study: City of Astara), University of Tarbait Moddares. (In Persian)
-Maleki, H. (2001). Study of sociological factors on tourist satisfaction (Case study of foreign tourist island of Kish), University of Shiraz. (In Persian)
-Noori, N. (2005). Provide a model for sustainable development in tourism industry, University of Tehran. (In Persian)
-Inskeep, E. (2002). National and regional tourism planning: Methodologies and case studies, World Tourism Organization, London.
-Lea, J. (2002). Tourism and development in the third word, Routledge, London.
-Murphy, P. E. (2004). Tourism: A community approach, Methuen, New York.
-Coltman, M. M. (2001). Introduction to travel and tourism, Van Nostrand Reinold, New York.
-Dowling, R. K. (2001). Tourism planning, people and the environment in Western Australia, Journal of Travel Research, 31.(2): 84.
-Fletcher, J. E. (2005). Input-output analysis and tourism impact studies, Annals of Tourism Research, 16 (3): 94.
-Getz, D. (2001). Festivals, special events and tourism,Ven Nostrand Reinhold, New York.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,604 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,234 |