تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,555 |
تعداد مقالات | 70,725 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,646,567 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,843,357 |
بازآفرینی بافت قدیم شهر آمل مبتنی بر استراتژی توسعه گردشگری و برنامهریزی راهبردی سناریویی | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 4، دوره 20، شماره 3، آذر 1394، صفحه 43-58 اصل مقاله (3.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2015.56877 | ||
نویسندگان | ||
فرشاد نوریان1؛ سجاد فلاح زاده* 2 | ||
1دانشیار دانشکده شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد برنامهریزی شهری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
بافتقدیم آمل دارای پتانسیلهای ارزشمند برای گسترش گردشگری بهمنظور توسعهپایدار است. در این مقاله، ابتدا به شناسایی مؤلفههای تأثیرگذار بر بازآفرینی بافتقدیم آمل مبتنی بر توسعه گردشگری شهری پرداخته و چارچوب نظری استراتژی توسعهگردشگری ارائهشده است. نتایج حاصل از مبانی نظری نشان میدهد که مؤلفههای اساسی توسعه گردشگری شامل مؤلفههای استراتژیک نظیر کسبوکار، رخدادهای خاص، جاذبههای کالبدی، خردهفروشی و فرهنگ و مؤلفههای زیرساختی و امکانات رفاهی پشتیبان نظیر خدمات رفاهی و پذیرایی، حملونقل و دسترسی و آموزش و اطلاعرسانی هستند. با بهکارگیری این مؤلفهها در قالب فرآیند پیشنهادی پژوهش، شناخت آنها در بافتقدیم آمل و تحلیل دادهها با استفاده از تکنیک SWOTET، زمینه برای تدوین مسیرهای راهنمای کلیدی توسعه گردشگری فراهم آمد. درنتیجه پنج مسیر کلیدی بر اساس نظر بهرهوران کلیدی تدوین و با استفاده از روش ویکور رتبهبندی گردید. ماهیت این مسیرها نشان میدهد که در بافت قدیم آمل، مؤلفههای مکانی (نظیر جاذبههای تاریخی و مذهبی و فضاهای میزبانی از نمایشگاهها و رخدادها)، مؤلفههای اقتصادی (نظیر بازار و خردهفروشی) و مؤلفههای فرهنگی، بیشترین تأثیر را بر توسعه گردشگری آن دارند. در ادامه بر اساس ماهیت سه مسیر کلیدی اول، چشمانداز مشترک توسعه تدوین و متناظراً برای تفسیر آن سناریویهای گردشگری، اهداف، راهبردها، سیاست ها و اقدامات مربوطه طراحی گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
بازآفرینی شهری؛ استراتژی توسعه گردشگری؛ محصولات گردشگری؛ برنامه ریزی راهبردی سناریویی؛ بافت قدیم آمل | ||
مراجع | ||
ابراهیمزاده، عیسی؛ کاظمی زاد، شمس الله و اسکندری ثانی، محمد (1389)، برنامهریزی استراتژیک توسعۀ گردشگری با تأکید بر گردشگری مذهبی (مطالعه موردی: شهر قم)، پژوهشهای جغرافیای انسانی، شماره 76، صص 141-115. صباغ کرمانی، مجید و امیریان، سعید (1379)، بررسی اثرات اقتصادی توریسم در جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تحلیل داده - ستانده، پژوهشنامه بازرگانی، دوره 4، شماره 16، صص 83-57. طیبی، سید کمیل؛ بابکی، روحالله و جباری، امیر (1386)، بررسی رابطهی توسعهی گردشگری و رشد اقتصادی در ایران 1338-1383، پژوهشنامه علومانسانی و اجتماعی «ویژه اقتصاد»، دوره 7، شماره 26، صص110-83. فرخی، فاطمه (1392)، اولویتبندی استراتژیها: روش چند معیارهACEPT ، آکادمی استراتژی ایران، ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟. Ashworth, G. J and Tunbridge, J. E (2000), The Tourist-Historic City: Retrospect and Prospect of Managing the Heritage City, Pergamon, ????????????.
Balakrishnan, M (2009), Strategic branding of destinations: a framework, European Journal of Marketing, 43 (5), pp. 611 – 629.
Buhus, Anca-Alexandra (2012), Destination branding for business tourism market: A case study of Domaine de Miravel, master’s thesis, International Marketing, Aalborg University.
Bramwell, B (1997), Strategic planning before and after a mega-event, Tourism Management, 18(3), pp. 167-176.
Caterino, N; Iervolino, I; Manfredi, G & Cosenza, E (2009), Comparative analysis of multi-criteria decision-making methods for seismic structural retrofitting, Computer-Aided Civil and Infrastructure Engineering, 24(6), pp. 432–445.
Cooper, C; Fletcher, J; Gilbert, D; Shepherd, R and Wanhill, S (1993), Tourism Principles and Practice, Second Edition, Longman, England.
Davidson, R (1994), Business Travel, Pitman, London.
Dimmock, K and Tiyce, M (2001), Festivals and events: celebrating special interest tourism, in N. Douglas, N. Douglas and R. Derrett (eds.), Special Interest Tourism, Australia, John Wiley, pp. 355-383.
Fagence, M (1995), City waterfront redevelopment for leisure, recreation, and tourism: some common themes, in S. J. Craig-Smith and M. Fagence (eds.), Recreation and Tourism as a Catalyst for Urban Waterfront Redevelopment: An International Survey, Westport: Praeger Publishers, pp. 135-156.
Getz, D (2008), Event tourism: definition, evolution, and research, Tourism Management, 29, pp.403-428.
Getz, D; Svensson, B; Peterssen, R & Gunnervall, A (2012) Hallmark Events: Definition, Goals And Planning Process, International Journal of Event Management Research, 7 (1/2), pp. 47-67.
Goldblatt, J (2007), Special events: The roots and wings of celebration (5th Ed.),Wiley, New York.
Hall, C. M and Page, S. J (2006), The geography of tourism and recreation: Environment, place and space (3th Ed.), Routledge, ??????.
Hernández-Mogollón J. M; Folgado-Fernández J. A; Oliveira Duarte P. A (2014), Event tourism analysis and state of the art, European journal of tourism, hospitality and recreation, 5 (2), pp. 83-102.
Horner, S and Swarbrooke, j (2005), Leisure Marketing A Global Perspective, Elsevier?????????.
Jansen-Verbeke, M (1986), Inner-city tourism: resources, tourists and promoters, Annals of Tourism Research, Vol. 13, pp. 79-100.
Jansen-Verbeke, M (1988), Leisure, Recreation and Tourism in Inner Cities: Explorative Case Studies, Netherlands Geographical Studies, Amsterdam.
Law, C. M (1993), Urban tourism: attracting visitors to large cities, Mansell Publishing, London.
Law, C. M (1996), Tourism in British provincial cities: a tale of four cities, in C. M. Law (ed.) Tourism in Major Cities, London, International Thomson Business Press, pp. 179-205.
LUDA (2005), E-compendium: handbook E4 integrating assessment into sustainable urban regeneration, Key Action 4 City of Tomorrow & Cultural Heritage from the programme Energy, Environment and Sustainable Development within the Fifth Framework Programme of the European Union.
McCartney, G (2008), The CAT (Casino Tourism) and the MICE (Meetings, Incentives, Conventions, Exhibitions): Key Development Considerations for the Convention and Exhibition Industry in Macao, Journal of Convention & Event Tourism, 9(4), pp. 293-308.
OECD (2008), Roles and Impact of Culture and Tourism on Attractiveness, in The Impact of Culture on Tourism, OECD publishing, ?????????.
Opricovic, S &Tzeng G. H (2004), Compromise solution by MCDM methods: a comparative analysis of VIKOR and TOPSIS, European Journal of Operational Research, 156(2), 445–455.
Page, S. J and Hall, C. M (2003), Managing Urban Tourism, Harlow, Prentice Hall.
Richards, G (1996), Cultural tourism in Europe, CABI, Wallingford, UK.
Robinson, P (2012), Tourism: The Key Concepts, Routledge, ?????????.
Rogerson, M. C (2012), Urban tourism, economic regeneration and inclusion: evidence from South Africa, Local Economy, 28 (2), pp 188-202.
Shaw, G and Williams, A. M (1994), Critical Issues in Tourism: A Geographical Perspective, Blackwell, Oxford.
Smith, M. K (2007), Tourism, Culture and Regeneration, Cromwell Press, Trowbridge.
Swarbrooke, J (2000), Tourism, economic development and urban regeneration: a critical evaluation, in M. Robinson, R. Sharpley, N. Evans, P. long and J. Swarbrooke (eds.), Developments in Urban and Rural Tourism: Reflections on International Tourism, Sunderland, Business Education Publishers, pp. 269- 285.
Tallon, A (2010), Urban Regeneration in the UK, Routledge, London.
Timothy, D (2005), Shopping tourism, retailing and leisure, Channel View publications, Clevedon.
Xie P. F (2006), Developing industrial heritage tourism: A case study of the proposed jeep museum in Toledo, Ohio, Tourism Management, Vol. 27, pp. 1321-1330.
Zukin, S (1995), The culture of cities, Blackwell, Oxford.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,685 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,652 |