تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,495,878 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,820 |
بررسی و تحلیل فضایی- ژئواکونومی مناسبات تجاری ایران با حوزۀ سیآیاس | ||
مطالعات اوراسیای مرکزی | ||
مقاله 11، دوره 8، شماره 2، مهر 1394، صفحه 343-364 اصل مقاله (953.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jcep.2015.56857 | ||
نویسنده | ||
علی ولیقلی زاده* | ||
استادیار جغرافیای سیاسی، دانشگاه مراغه | ||
چکیده | ||
بنابر نتایج این نوشتار، برتری جریان واردات ایران بر مناسبات تجاری، حاکمیت جریان غیرپویا بر ماهیت کلی مناسبات تجاری، نزول جایگاه بیشتر جمهوریهای سیآیاس در بخش صادرات ایران و درمقابل تقویت جایگاه آنها در بخش واردات ایران، ویژگی اصلی ژئواکونومیک روابط تجاری (1380 - 1391) ایران با حوزة سیآیاس[1] است. باوجود تبیین دلایل افزایش مناسبات تجاری متقابل از جهت واقعیتهای اقتصادی -جغرافیایی (ظرفیتهای اقتصادی خوب و موقعیت مواصلاتی راهبردی ایران و در مقابل ضعف اقتصادی بخش شایان توجه حوزة سیآیاس و انزوای جغرافیایی آن)، هماکنون بنابر تحلیلهای فضایی از ماهیت مناسبات تجاری ایران با حوزة سیآیاس، روند جاری در مناسبات تجاری دو طرف در بخشهای مختلف تجاری تعادل ژئواکونومیک و فضایی مناسبی ندارد. حتی گاهی روند جاری با واقعیتهای فضایی، هیچ تناسب منطقی ندارد و اصل مکمل ژئواکونومیک در مناسبات دو طرف مطرح نیست. بنابر نتایج این نوشتار، تعادل ژئواکونومیک این مناسبات بهشکل کامل بهنفع طرف مقابل است و بهظاهر بخش محدودی از حوزة سیآیاس کانون نفوذ ژئواکونومیک ایران محسوب میشود. درواقع تحلیل سادة ژئواکونومیک از ماهیت این مناسبات، انقباض در گسترة جغرافیایی توان اقتصادی ایران در حوزة سیآیاس و درپی آن کاهش توان رقابت اقتصادی آن در معادلات ژئواکونومیک این حوزه را نشان میدهد. 2. CIS (Commonwealth Independent States) | ||
کلیدواژهها | ||
ایران؛ تجارت خارجی؛ حوزة سیآیاس؛ ژئواکونومی؛ مناسبات تجاری | ||
مراجع | ||
1. Babıc, Blagoje S. (2009), “Geo-Economics – Reality & Science”, Scientific Review Paper, Vol. 6, No. 1, pp. 27-54. 2. Baru, Sanjaya. (2012), “Understanding Geo-economics and Strategy”, Geo-economics and Strategy Seminar - A New Era of Geo-Economics: Assessing the Interplay of Economic and Political Risk, IISS-Middle East, Manama. 3. Çetin, Semih & Sertkaya, Burak. (2011), “An Analysis of Links between Turkey and Kyrgyzstan from Economic and Commercial Perspectives”, International Conference on Eurasian Economies, Bishkek: Kyrgystan. 4. Cowen, Deborah & Smith, Neil. (2009), “After Geopolitics? From the Geopolitical Social to Geoeconomics”, Antipode, Vol. 41 No. 1, pp. 22-48. 5. Durmaz, Serkan. (2009), “Problems Faced in Foreign Trade and Suggested Solutions”, Master of Art Thesis in Economics, Marmara University. 6. Farhadi, Alireza. (2004), “the Role of Foreign Trade in Economic Growth of Iran“, Quarterly of Plan and Budget, Vol. 2, No 1, pp. 27-58. 7. Hsiung, James C. (2013), “Soft Power, Geoeconomics, & Empathy In China’s New Diplomacy”, 55th Annual AACS Conference in Rutgers University: New Jersey. 8. İşbilen, Derya. (2011), “Risks and Risk Management at Foreign Trade: The Case of Turkey”, Master of Art Thesis in Economics, Kadır Has University. 9. Jeníček, Vladimír & Krepl, Vladimír. (2008), “the Role of Foreign Trade and Its Effects”, Agric, Econ. – Czech, pp. 211–220.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,574 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,129 |