تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,551 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,785,109 |
واکاوی سوژۀ زن در فضای گفتمانیِ سینمای ایران (تحلیل گفتمان موردی فیلمهای لیلا، دو زن و جدایی نادر از سیمین) | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 1، فروردین 1394، صفحه 17-36 اصل مقاله (220.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2015.56775 | ||
نویسندگان | ||
احمد بخارائی1؛ فردین علیخواه2؛ امین نباتی شاغل* 3 | ||
1استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور | ||
2استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان | ||
3کارشناس ارشد جامعهشناسی | ||
چکیده | ||
یکی از موضوعاتی که در کانون توجه رسانهها قرار دارد، موضوع جنسیت و زنان است. هدف این مقاله واکاوی سوژة زن در فضای گفتمانی سینمای ایران است. در پژوهش ما، عرصة سینما و نشانههای تصویری انتخاب شده است تا با تأملی گفتمانی بر رابطة سینما و واقعیت، از خلال فیلمهای سینمایی، نحوة مواجهة زنان با جهانی را که در آن زیست میکنند بشناسیم. در این مقاله، بر پایة نظریات لاکلا و موفه در مورد جامعه، سیاست، سوژگی و قدرت و براساس روش تحلیل گفتمان به تحلیل گفتمانِ نشانهشناختیِ سه فیلم مورد نظر، یعنی لیلا (1375)، دو زن (1377) و جدایی نادر از سیمین (1389)، پرداخته شده است. در این تحلیل، مشخص شد روابط زنان در بستر سلسلهمراتب اجتماعی و همچنین گفتمانهای مسلط بر جامعه و فضای خانوادگی، چندپاره و ازهمگسیخته است؛ کما اینکه نمیتوان یک رویه یا سویة مشخص را بر چگونگی کنش زنان در مناسباتشان در فضای جامعة ایران حاکم دانست و این را میتوان منبعث از معلقبودن روابط در جامعة در حال گذار ایران بهشمار آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجدد؛ تحلیل گفتمان؛ زنان؛ سنت؛ سینمای ایران؛ لاکلا و موفه | ||
مراجع | ||
[1] امیری، فاطمه (1391). «گفتمان بازگشت و بازتاب آن در سینمای دهۀ هشتاد شمسی»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه کاشان. [2] تاجیک، محمدرضا (1379). گفتمان و تحلیل گفتمانی، تهران: فرهنگ گفتمان. [3] جنکینز، ریچارد (1381). هویت اجتماعی، ترجمۀ تورج یار احمدی، تهران: شیرازه. [4] حسینیزاده، سید محمدعلی (1383). «نظریۀ گفتمان و تحلیل سیاسی»، علوم سیاسی، ش 28. [5] دو وینو، ژان (1379). جامعه شناسی هنر، ترجمۀ مهدی سحابی، تهران: مرکز. [6] راودراد، اعظم؛ همایونپور، کیارش (1383). «جامعۀ هنرمند و هنرمند جامعه»، نشریۀ هنرهای زیبا، ش 19. [7] سلطانی، سید علیاصغر (1383). «تحلیل گفتمان بهمثابۀ نظریه و روش»، علوم سیاسی، ش 28. [8] ــــــــــ (1391). قدرت، گفتمان و زبان/ سازوکارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران، تهران: نی. [9] کولایی، الهه؛ بهبهانی، سیمین (1390). «زنان و توسعۀ فرهنگی، پس از انقلاب اسلامی با تأکید بر سینما»، جهانی رسانه، ش 11. [10] قجری، حسینعلی؛ نظری، جواد (1391). کاربرد تحلیل گفتمان در تحقیقات اجتماعی، تهران: جامعهشناسان. [11] لطفی پورساعدی، کاظم (1371). «درآمدی به سخنکاوی»، مجلۀ زبان شناسی. [12] نیازی، هاله (1378). «درآمدی بر جامعهشناسی تصویر»، فصلنامه فارابی، ش 4. [13] ون دایک، تئون ای (1382). «مطالعاتی در تحلیل گفتمان (از دستور متن تا گفتمانکاوی انتقادی)»، ترجمة پیروز ایزدی و دیگران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. [14] یورگنسن، ماریان؛ فیلیپس، لوییز (1389). نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمۀ هادی جلیلی، تهران: نی. [15] De Vos, P. (2003). Discourse Theory and the Study of Ideological (Trans-) formations: Analyzing Social Democratic Revisionism. In Journal of Pragmatic, 13(1): pp 163-18. [16] Howarth, D. (2000). Discourse. UK: Open University Press. [17] Laclau, E. (1990). New Reflection on the Revolution of our Time. London: Verso. [18] Laclau, E. (ed.) (1994) The Making of Political Identities (London: Verso). [19] Laclau, E., & Mouffe, C. (1985). Hegemony and Socialist Strategy: Towards a Radical Democratic Politics. London: Verso. [20] Smith, A. M. (1998). Laclau and Mouffe: The radical democratic imagery. London: Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,739 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,207 |