![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,523,797 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,783,885 |
داوری در داوری ملاصدرا میان عرفا و حکما در مسئله ذات حق | ||
فلسفه | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 24، خرداد 1394، صفحه 79-95 اصل مقاله (474.04 K) | ||
نوع مقاله: علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2015.56696 | ||
نویسندگان | ||
حسین غفاری1؛ غلامعلی مقدم* 2 | ||
1دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری دانشگاه علوم اسلامی رضوی | ||
چکیده | ||
تبیین هستی شناسانه مرتبه حق از مسائل بنیادین مکاتب فکری دینی ازجمله عرفا و فلاسفه است. با پیدایش عرفان نظری عرفا در مقام تحویل شهود به معرفت حصولی برآمده و با پذیرش و تبیین اعتبارات وجود، ذات حق را، مرتبه لابشرط مقسمی معرفی کردهاند. حکما حقتعالی را وجود بشرط لا میدانند، و این مسئله از نقاط مورد اختلاف حکما و عرفا به شمار میآید. در این میان ملاصدرا و عدهای بهتبع او سعی کردهاند با تفسیر وجود لابشرط مقسمی به حقیقت وجود، تأویل لابشرط مقسمی مفهومی به کلی سعی و تحویل تشکیک خاصی به وحدت شخصی، میان اعتقاد حکما و عرفا جمع نموده و تعارض میان دیدگاه عرفا و حکما را رفع کنند. در این مقاله با روش تطبیقی تحلیلی نشان دادهایم که اولاً: حکما نهتنها با عرفا همعقیده نیستند، بلکه اساساً اعتبار لابشرط مقسمی را مفهومی اعتباری میدانند و آن را به عنوان مرتبهای واقعی در هستی قبول ندارند و ثانیاً: بر اساس مبانی حکمی دیدگاه عرفا ناشی از خلط حیطه معرفتشناسی با وجود شناسی است. | ||
کلیدواژهها | ||
ذات حق؛ وجود بشرط لا؛ لابشرط مقسمی؛ وجود مطلق | ||
مراجع | ||
ابن ترکه، علی، تمهید القواعد. (1396)، تصحیح: سید جلال الدین آشتیانی، تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران. ابن سینا، (1404)، الشفاء، تصحیح سعید زاید، قم: مکتبة آیة الله المرعشی. آملی، سید حیدر. (1367)، المقدمات من کتاب نص النصوص، تهران: انتشارات توس. تفتازانی، سعد الدین. (بی تا)، شرح المقاصد، تحقیق دکتر عبد الرحمن عمیره، قم: الشریف الرضی. جامی، عبدالرحمن. (1370)، نقد النصوص فی شرح نقش الفصوص، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. جوادی آملی، عبدالله. (1372)، تحریر تهمید القواعد، قم: انتشارات الزهراء. جوادی آملی، عبدالله. (1376) رحیق مختوم، قم: نشر اسراء. خرمشاهی، بهاء الدین. (1370)، خدا در فلسفه (برهانهای فلسفی اثبات وجود باری)، چاپ اوّل، تهران: انتشارات شرکت علمی و فرهنگی. رازی، فخر الدین. (1404)، شرح الاشارات، قم: مکتبة آیة الله المرعشی. زمانی قمشه ای، علی(1374) نگاهی به پیشگفتار«خدا در فلسفه»، مجله کلام اسلامی، شماره 14 سبزواری، ملاهادی. (1372)، شرح الاسماء، تهران: انتشارات دانشگاه تهران سبزواری، ملاهادی. (1379)، شرح منظومه، تهران: نشر ناب. شیرازی، صدرالدین محمد ابراهیم. (1360)، الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة، با حواشی ملاهادی سبزواری، تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی. شیرازی، صدرالدین محمد ابراهیم. (1981)، الحکمة المتعالیة فی الأسفار الأربعة، بیروت: داراحیاء التراث العربی. صفدری نیاک،مرتضی(1386) موضوع حکمت متعالیه: وجود لابشرط مقسمی، مجله معرفت فلسفی شماره 17، 139-166. طوسی، خواجه نصیر الدین. (1407)، تجرید الاعتقاد، تحقیق حسینی جلالی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی. غفاری، حسین. (1386)، بررسی انتقادی و تطبیقی فلسفه نظری کانت، تهران: انتشارات حکمت. فنایی، ابوالقاسم، زمستان و بهار 1378-1379، خدای عرفان و خدای فلسفه، مجله نقد و نظر، شماره 21 و 22 از 84 تا 113. قونوی، صدر الدین. (1375)، النفحات الإلهیة، تصحیح محمد خواجوی، تهران: انتشارات مولی. قیصری رومی، محمد داوود. (1375)، شرح فصوص الحکم، تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. مطهری، مرتضی. (1390)، مجموعه آثار، تهران: انتشارات صدرا. موسوی خمینی، روح الله، (1376)، مصباح الهدایة إلی الخلافة و الولایة، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,755 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,187 |